Download de presentatie
1
H7 Organiseren
2
Wat organiseren Wát moet worden georganiseerd is afhankelijk van de scope en de netwerkplanning: Mensen: de projectmedewerkers Hoeveel Waar Wat moeten ze kunnen Tarieven Hoelang nodig Aantal uren per dag beschikbaar Welke middelen hebben ze zelf beschikbaar Informeren over wat moet worden gedaan Middelen: gereedschap, hulpmiddelen, materieel Materiaal: op het juiste moment, op de juiste plaats in de juiste hoeveelheid Facilitaire zaken voor eten, drinken, omkleden, verschonen Vergunningen om project te mogen uitvoeren
3
Mobiliseren Organiseren is een logistiek proces
Wat en hoeveel moet waar, wanneer en van welke kwaliteit zijn?
4
Opstarten Met goed voorbereiden wordt geld verdiend
Naleveren kost vaak een veelvoud van wat het oorspronkelijk zou kosten Niet alle delen van het project lopen volgtijdelijk en sommige zaken moeten langer vooraf geregeld worden vanwege levertijd Communiceer wie, welke bevoegdheden heeft Zorg ervoor dat partijen elkaar op tijd informeren over wat, wanneer nodig is
5
Inkoopcontracten Geld is niet alleen uitgaven maar ook loonkosten en andere kosten Leg duidelijke afspraken met toeleveranciers schriftelijk vast Neem toeleveranciers serieus Als contracten uit de kast moeten komen is er stront aan de knikker
6
Voorbereiden afronden met projectplan
Achtergrond Scope Structuur Planning Risico’s Communicatie en rapportage
7
Projectplan In eerste instantie voor jezelf
Ten tweede voor je projectteam en de deelprojectleiders Ten derde voor de projectmedewerkers Enkele delen zijn dynamisch: Planning Projectkaart Risico analyse Dit dynamische deel gesplitst up-to-date houden en verspreiden
8
Communicatieplan Projectachtergrond Initiële business case
Projectdoelen Stakeholdersanalyse Projectkaart Communicatieschema Haalbaarheid
9
Kwaliteitsplan Kwaliteitseisen Bewaking kwaliteit Kwaliteitsmeting
10
Veiligheidsplan Veiligheid risico analyse
11
Risicomanagementplan
Risico analyse
12
Projectstructurering
Scope Resultaten/eindproducten, mijlpalen Work Breakdown Structure Projectorganisatiestructuur Benodigde resources
13
Fasering Managementfasering met no/no go momenten
Projectfasering/ technische fasering
14
Initieel projectplan Balkenplanning Netwerkplanning Deadlines
15
Projectcontrolplan Beheersplan Rapportages
16
Financieel plan Geldbeheersing, in- en uitgaande geldstromen en kosten
Financieringsplan, evenwicht ingaande en uitgaande stromen bewaken
17
PSU project start up Kick off met alle betrokkenen projectplan doornemen Mobiliseren van projectmedewerkers
18
Valkuilen Als je niet duidelijk vertelt wat moet worden gedaan, doet men niet wat moet worden gedaan Ingehuurde medewerkers zijn niet automatisch intrinsiek gemotiveerd Materiaal is niet onbeperkt op voorraad De planning van de opdrachtgever kan wijzigen en werkzaamheden van derden kunnen uitlopen Goedkoop inkopen is vaak voor korte termijn interessant. Logistieke taken moeten worden nagekomen Leveranciers en onderaannemers hebben hun eigen verantwoordelijkheden. Check daarom regelmatig de voortgang Ook goed gemotiveerde mensen zien niet altijd wat er gedaan moet worden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.