Download de presentatie
GepubliceerdSiebe Vedder Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Opleiding Communicatie voor VAPH-voorzieningen
Gent, 3 december 2015
2
Programma van vandaag Namiddagsessie Instrumentarium (deel 2)
Interne communicatie Crisiscommunicatie
3
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Redactionele bijdragen in de pers Positieve redactionele bijdragen Aanbod > vraag Moeilijke opdracht
4
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Redactionele bijdragen in de pers Goedkoop en effectief Waarheidsgetrouw Dichtbij Niet in de hand
5
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Nieuwswaarde Prominenten Drama Verband Onverwacht en onvoorspelbaar Negatieve kwestie Leefwereld van lezer/kijker/luisteraar Interessant voor grote groepen Trendy āMan bijt hondā Spektakel en sensatie BVās Human interest Rubrieken Op aanbeveling
6
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Slecht nieuws? Meer aan bod Weinig belang bij Inschatten
7
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Persconferentie of persoonlijke contacten Mogelijks veel vliegen in Ć©Ć©n klap Onderlinge verstandhouding en diepgang
8
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Persbericht Alle nodige informatie, zonder franjes Klaar voor publicatie 1 persbericht = 1 onderwerp Praktische info 1 pagina
9
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Persbericht Logo of briefhoofd āPersmededelingā of āPersberichtā Datum Duidelijke titel Sterke openingszin 5 Wās en H Geen jargon en korte zinnen Tussentitels
10
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Persconferentie Voor pers Op locatie Persmappen: vooraf Twee tot drie goede sprekers Informele contacten
11
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Pull-media Zoekmachines Must Opgelet voor amateurisme Identiteit en gewenste identiteit
12
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Frequente fouten: Onduidelijke structuur Oubollige vormgeving Gedateerd nieuws Weinig of slechte fotoās Niet afgestemd op doelgroepen Lange en irrelevante teksten
13
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites 7 tips: Plaats bezoeker centraal. Kies gepaste toon en stijl. Werk met verhalen. Gebruik echte fotoās. Geef informatie op maat. Verwerk kernwaarden en visie. Hou het eenvoudig.
14
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Oubollige vormgeving Geen (zichtbare) updates/nieuwtjes Geen fotoās Geen verhalen Kernwaarden, visie, persoonlijkheid, ā¦?
15
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Oubollige vormgeving Geen fotoās op homepage Geen verhalen Niet afgestemd op doelgroepen
16
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Oubollige vormgeving Lange teksten Geen verhalen
17
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Enkele fotoās op homepage Geen verhalen Ā± afgestemd op doelgroepen Lange teksten
18
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Duidelijke, eenvoudige structuur Authentieke fotoās Getuigenissen van ouders Afgestemd op doelgroepen Bezoeker staat centraal
19
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Duidelijke, eenvoudige structuur Authentieke fotoās Geen lange teksten Afgestemd op doelgroepen Bezoeker staat centraal
20
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Authentieke fotoās Ćlke bewoner stelt zichzelf voor Geen lange teksten Afgestemd op doelgroepen Bezoeker staat centraal
21
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Duidelijke, eenvoudige structuur Authentieke fotoās Gepaste toon en stijl Afgestemd op doelgroepen Bezoeker staat centraal
22
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Duidelijke, eenvoudige structuur Authentieke fotoās Afgestemd op doelgroepen Open verhalen van vrijwilliger, medewerker, ouder, cliĆ«nt Bezoeker staat centraal
23
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Authentieke fotoās Verhalen van ouders en medewerkers Gepaste toon en stijl Regelmatige updates/nieuwtjes Afgestemd op doelgroepen Bezoeker staat centraal
24
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Websites Handig antwoord op privacy issues
25
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer Extern en/of intern Middelen ā kwaliteit Periodiciteit
26
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer + Voordelen Eigen keuzes Eigen beheer Grotere betrokkenheid Bijhouden ā Nadelen Productietijd Financieel Leesbaarheid Vormgeving
27
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer 3 tips: Betaalbare kwaliteit Durf kiezen In the mix
28
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer Enkel tekst Oubollige vormgeving Authentieke verhalen, bewoners aan het woord
29
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer Het kan ook anders
30
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer Enkel tekst Oubollige vormgeving
31
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer Echte fotoās Zorgvragers in beeld en aan het woord
32
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer Authentieke fotoās Verhalen, quotes Overzichtelijk
33
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Tijdschrift in eigen beheer Authentieke fotoās Verhalen, quotes āDeel voor cliĆ«ntenā
34
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Maatschappelijke evoluties en ontwikkelingen in communicatie Mondiger zijn Autonomie Empowerment Inspraak en betrokkenheid Voorkeur voor open, transparante communicatie Arbeidsorganisatie Minder hiƫrarchie Meer zelfsturing Negatieve stress bestrijden Interne communicatie
35
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Doelstellingen interne communicatie Goede werking van organisatie garanderen Informatie en rol opnemen Primaire (zorg) en secundaire (ondersteunende) processen vlot laten verlopen Waardering en motivatie Tevreden bewoners en doelgroepen Ambassadeurschap in externe communicatie Onderbenut conversatiepotentieel Basis van vertrouwen
36
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Interne communicatie strategisch inzetten
37
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Soorten interne communicatie Taakgericht Personeelsinformatie Beleidsinformatie Motiverende informatie
38
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Soorten interne communicatie Taakgericht Personeelsinformatie Beleidsinformatie Motiverende informatie
39
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Soorten interne communicatie Taakgericht Personeelsinformatie Beleidsinformatie Motiverende informatie Nieuwbouw Beleidsplan 2016
40
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Soorten interne communicatie Taakgericht Personeelsinformatie Beleidsinformatie Motiverende informatie
41
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Lijncommunicatie: waar loopt het vaak mis? Te veel nadruk op hiƫrarchische lijn Te sterk top-down gericht Gebrekkige bottom-up terugkoppeling Veronderstellingen en verwachtingen Communicatieve vaardigheden Gebrek aan sturing
42
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Parallelle communicatie als deel van de oplossing? Intranet, nieuwsbrieven, personeelsblad, ā¦ āEigen levenā Leidinggevenden voelen geen steun āShort cutā
43
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Spelers in de interne communicatie āHet woord doelgroep suggereert een zekere mate van passiviteit, terwijl spelers een bedoeling hebben en actief bewegen. Hoewel voor de inhoud van hun werk mensen meestal houvast hebben aan een functieomschrijving of aan voorbeelden in hun omgeving, is dat voor hun rol in interne communicatie vaak erg onduidelijk. Verwachtingen over en weer zijn er wel. Managers vinden dat medewerkers zelf (ook) moeten zorgen dat ze geĆÆnformeerd zijn over ontwikkelingen binnen de organisatie en verwachten dat ze informatie āhalenā. Medewerkers vinden dan weer dat ze daar hun managers voor hebben. De top verwacht dat managers de (hun) strategie van de organisatie overtuigend uitdragen en managers verwachten van hun directie dat ze inspirerend richting geven. Projectmanagers veronderstellen dat lijnmanagers over hun project wel actief naar het eigen team communiceren, et cetera.ā Bron: Ilse van Ravenstein en Guus Kok, IC in 3D ā Interne communicatie in een breed organisatieperspectief, 2014
44
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Spelers in de interne communicatie Visie uitdragen Visie vertalen Signaleren problemen Onder- steunen Kennis delen Taak- informatie Enz. Directie Stafmedewerker Leidinggevende Projectleider Medewerker Vrijwilligers Raad v. bestuur
45
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Verantwoordelijkheid vergt ondersteuning Opleiding, coaching, advies Communicatiemiddelen (intranet, personeelsblad, , overlegmomenten, ā¦) Ondersteunende instrumenten (Powerpoint, checklist, samenvatting, ā¦)
46
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Verantwoordelijkheid vergt ondersteuning Alle rollen Alle verantwoordelijkheden Alle verwachtingen Alle ondersteuningsnoden + Instrumenten Mondeling Schriftelijk Online
47
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Verantwoordelijkheid vergt ondersteuning Aandachtspunten: Ruimte voor conversatie EfficiĆ«nte en effectieve mix Complementariteit GeĆÆntegreerde communicatie
48
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Verantwoordelijkheid vergt ondersteuning Formule (contentplan) per instrument: Waarvoor wordt het gebruikt? Wie is verantwoordelijk? Wie mag/moet input leveren? Wie werkt uit? Welke soort informatie past (niet)? Wat is het concept? Wat zijn de praktische afspraken? Hoe is de verhouding van dit medium tot de andere media?
49
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Groot- en kleinschalig Onvoorspelbaar Voorbereiding = mogelijk en nodig
50
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
De ene crisis is de andere niet Product gerelateerd Rampen en ongelukken Criminele aanleiding Servicecrisis Milieu- en vergunningscrisis Sociale crisis Persoonsgebonden crisis Promotiecrisis Imagocrisis Geruchten Politiek en religie gerelateerd Financiƫle crisis
51
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
De ene crisis is de andere niet Katalysatoren Media Geruchten Actiegroep of intern protest ā¦
52
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
De ene crisis is de andere niet Hefbomen Waarden Economische conjunctuur ā¦ Crisis = (feit x katalysator) x hefboom
53
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Risicoanalyse gevoeligheid voor een crisis Bekendheid Sectorimago Belofte Beeld Marktnabijheid Voorgeschiedenis
54
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Wat maakt crisiscommunicatie bijzonder? Onverwacht Onduidelijkheid Tijdsdruk Domino van gebeurtenissen Externe vraag naar informatie Paniek (intern en extern) Korte termijn informatie organisatie tijd eensgezindheid Gebrek aan
55
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Wat maakt crisiscommunicatie bijzonder? ā crisismanagement Informeren, juist en volledig Escalatie en gevolgen beperken Termijn
56
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Reputatie op het spel Identiteit en imago ā communicatie Toelichting geven, verantwoording afleggen en herinneren aan sterktes
57
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Reputatie op het spel Kans voor profilering āCreatieve destructieā
58
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Voorbereiding = sleutel 4 gebieden Logistiek Inhoud Public relations Oefening
59
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Voorbereiding = sleutel Crisiscommunicatieplan Crisiscommunicatieteam Contactgegevens Communicatiemiddelen Boodschap Hoe beginnen? Crisismanagementteam Crisiscommunicatieteam Intern en extern Woordvoerder Taakverdeling Beperkt aantal leden + plaatsvervangers Bereikbaar
60
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Voorbereiding = sleutel Crisiscommunicatieplan Crisiscommunicatieteam Contactgegevens Communicatiemiddelen Boodschap Hoe beginnen? Bewoners en familie Medewerkers Leveranciers Koepelorganisaties Netwerkpartners Hulpdiensten Overheidsdiensten ā¦
61
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Voorbereiding = sleutel Crisiscommunicatieplan Crisiscommunicatieteam Contactgegevens Communicatiemiddelen Boodschap Hoe beginnen? Zie: Instrumentarium InformatievacuĆ¼m
62
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Voorbereiding = sleutel Crisiscommunicatieplan Crisiscommunicatieteam Contactgegevens Communicatiemiddelen Boodschap Hoe beginnen? Fase 1: korte uiteenzetting feiten Fase 2: consequenties en aanpak
63
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Voorbereiding = sleutel Crisiscommunicatieplan Crisiscommunicatieteam Contactgegevens Communicatiemiddelen Boodschap Hoe beginnen? Medeleven Informatie Geen gissingen Procedures
64
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Voorbereiding = sleutel Crisiscommunicatieplan Crisiscommunicatieteam Contactgegevens Communicatiemiddelen Boodschap Hoe beginnen? Bron: Noƫl Slangen, Modellen van C, 2006, p. 103
65
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Voorbereiding = sleutel Crisiscommunicatieplan Crisiscommunicatieteam Contactgegevens Communicatiemiddelen Boodschap Hoe beginnen?
66
Instrumentarium Interne communicatie Crisiscommunicatie
Doās en donāts Open cultuur Risicoās -> āsympathiekapitaalā Transparant en eerlijk Mix van eigen boodschap en verwachtingen Afspraken met externen Afspraken met media Logboek Blijf communiceren Oefening baart kunst
67
Opleiding Communicatie voor VAPH-voorzieningen
Gent, 3 december 2015
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.