De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toetsconferentie 2015 Script Concordance Test Fontys Lerarenopleiding Tilburg – Tom Adams.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toetsconferentie 2015 Script Concordance Test Fontys Lerarenopleiding Tilburg – Tom Adams."— Transcript van de presentatie:

1 Toetsconferentie 2015 Script Concordance Test Fontys Lerarenopleiding Tilburg – Tom Adams

2 Programma Toetsconferentie 2015 Ontwikkeling van toetsing bij APV / Onderwijskunde Theoretisch / conceptueel kader Onderzoek Implicaties voor eigen domein

3 Aanleiding Toetsconferentie 2015 Beheersing van onderwijskundige competenties zijn voor (aanstaande) leraren een complexe leertaak. Theoretisch gefundeerd in generieke kennisbasis ‘Tacit knowledge’ Theorie Praktijk Toetsing APV: meerkeuzevragen open vragen Daarnaast; meten van kennisniveaus (Bloom, 1951; Krathwohl, 2001)

4 Toetsconferentie 2015 Anderson en Krathwohl, 2001; Heer, 2009

5 Script Concordance Test – de basis Toetsconferentie 2015 Onderwijspraktijk < problemen zonder pasklare oplossing (meer opties verdedigbaar) Kern van professionele competentie = inschattingsvermogen steunend op ‘tacit knowledge’ ‘Experts’ onderscheiden zich doordat zij meer uitgebreid netwerken van kennis hebben opgebouwd die nauw aansluiten bij hun dagelijkse praktijk. Deze netwerken worden ‘scripts’ genoemd. Scripts zijn opgebouwd uit ‘links’ tussen pedagogische, onderwijskundige en didactische situaties die leiden tot diverse opties.

6 Script Concordance Test – beschrijving Toetsconferentie 2015 Schriftelijke examenvorm Vertrekt van een concrete casus Peilt naar de mate waarin bijkomende informatie de eerder geformuleerde hypothese beïnvloedt Meerdere antwoorden genereren een score De score per antwoord wordt bepaald door het aantal leden van een expertenpanel dat voor dat antwoord kiest

7 Toetsconferentie 2015

8 Voorbeeld Toetsconferentie 2015  Enkele zinnen  Bevat informatie waarmee een expert een weloverwogen hypothese kan formuleren  Onzeker / uitdagend:  Niet alle gegevens voorhanden om tot een eenduidig besluit te kunnen komen  Meerdere opties of houdingen zijn verdedigbaar  Er is geen consensus binnen de literatuur over de te volgen strategie Vignet Als docent heb je een goede relatie met klas M3D. Na de les vertelt een leerling uit die klas, Lieke, je in vertrouwen over een conflict in de huiselijke sfeer. Ze geeft aan dat ze last heeft van de spanningen. Wat er exact speelt weet je niet. Plaats van de onzekerheid - Vignet - Vragen verbonden aan het vignet Plaats van de onzekerheid - Vignet - Vragen verbonden aan het vignet

9 Toetsconferentie 2015 Aanname (hypothese): “Je belooft de Lieke dat je haar verhaal geheim zult houden” Je vindt: “De leerprestaties van Lieke blijven achter en het valt je ook op dat ze vaker afwezig is’’ Je veronderstelling (hypothese) dat je haar in vertrouwen vertelde verhaal voor je kan houden wordt hiermee… -20+1+2 Veel minder sterk Minder sterk Niet meer of minder sterk SterkerVeel sterker


Download ppt "Toetsconferentie 2015 Script Concordance Test Fontys Lerarenopleiding Tilburg – Tom Adams."

Verwante presentaties


Ads door Google