Download de presentatie
1
Ongevallen rond het Dock
Met de (meewerkende) chauffeur
2
Rene Grob - Arbo coördinator Technische Unie Danielle Gevers Deynoot –beleidsadviseur arbeidsveiligheid EVO
3
Ongevallen rond het dock
Hoogteverschil Val van het perron door mensen Val van het perron door trucks “wegrijden” van de vrachtwagen Onvoldoende borging Onvoldoende communicatie Verkeer mobiele arbeidsmiddelen Truck Stapelaar Verkeer voetgangers Chauffeur Lospersoneel
4
Aanrijdingen van een voetganger door een voertuig – locatie ongeval
Binnen-162 Buiten- 133 Bij verlading laad en losplaats binnen-32 Bij verlading laad-en losplaats buiten-74
5
Wat doet die chauffeur daar en waarom?
Contract vervoer en levering Helpende handjes Eigen middelen Middelen van losadres Hoe dan ook: WEES BEWUST VAN HET RISICO EN NEEM MAATREGELEN
6
Gevaarzetting I (6:162) Bezoek van Duchateau met zijn vrouw aan Café de Munt •Donkerbruin café met weinig licht en smalle ruimtes •Medewerker S van Coca Cola komt bevoorraden •Opent zonder zich bij café-eigenaar te melden het kelderluik om de kratten cola in de hem welbekende kelderruimte af te leveren •Als Duchateau zich naar het toilet spoedt, ziet hij het openstaande kelderluik over het hoofd en breekt zijn linkerbeen Kan Duchateau zijn schade verhalen? En bij wie?
7
Gevaarzetting II: Kelderluik-criteria
Mate van waarschijnlijkheid, niet-inachtneming van de vereiste oplettendheid, zorgvuldigheid • Hoe groot is de kans op ongevallen • Ernst van de gevolgen • Bezwaarlijkheid van te nemen veiligheidsmaatregelen • Voldoen aan Arboregels ≠ alle redelijke maatregelen • Maar helpt wel bij bewijslevering
8
Arbowetgeving Zorgplicht voor veiligheid en gezondheid van werknemers
Zo goed mogelijk arbeidsomstandighedenbeleid Art. 10 Arbowet: doeltreffende maatregelen ter voorkoming van gevaar voor derden; opname in RI&E. Arbowet = bestuursrecht en normeert niet civielrechtelijke aansprakelijkheid en vorderingen tot schadevergoeding
9
Dus De werkgever moet er “alles” aan doen om schade bij medewerkers te voorkomen. Indien toch schade geleden wordt door de medewerker moet de werkgever deze schade vergoeden Dat geldt niet alleen voor medewerkers maar ook voor derden Derden zijn alle personen die zich bevinden in het gebouw of op het terrein van de werkgever Dus ook aanleverende of afhalende chauffeurs!
10
“Ik wordt franco beleverd en heb met de vervoerder geen directe relatie”
De geadresseerde ( de ontvanger) treedt toe tot de vervoerovereenkomst bij inontvangstneming. Dat kan van invloed zijn bij de billijkheidscorrectie (risico-aanvaarding) De vervoerder is een visiterende gast, waarop art. 10 Arbowet van toepassing is Werkzaamheden m.b.t. laden en lossen zijn omstandigheden waaronder de kans op ongevallen relatief groot wordt geacht
11
TIP: sluit een raamcontract met uw vervoerders. Daarin kan o. a
TIP: sluit een raamcontract met uw vervoerders. Daarin kan o.a. worden opgenomen: •Afbakening wederzijdse aansprakelijkheid •Verantwoordelijkheid laden, stuwen, lossen •Verkeersregels op het terrein, procedures laden en lossen en andere veiligheidsprocedures •Eisen t.a.v. in te zetten personeel en materieel vervoerder •KPI’s ten aanzien overtreding met consequenties
12
Case 1 beknelling in de vrachtwagen
Loshulp Rijdt met elektrische truck pallets uit de vrachtwagen als de chauffeur de vrachtwagen heeft verlaten Aanleverende Chauffeur Maakt pallets in de wagen los en verlaat de vrachtwagen Afspraak Chauffeur verlaat de vrachtwagen na het losmaken van de pallet. Pas daarna mag de loshulp de pallet uitrijden.
13
Case 1 beknelling in de vrachtwagen
Chauffeur blijft - tegen de afspraak in - in de vrachtauto staan als loshulp de volgende pallet pakt. De chauffeur raakt bekneld en loopt daarbij fors letsel op. De chauffeur stelt de werkgever van de loshulp aansprakelijk. ?
14
Case 1 beknelling in de vrachtwagen
rechtbank ECLI:NL:RBDHA:2014:15455 Gebruik van een truck brengt evidente risico’s voor derden met zich mee. Derhalve rust een zware zorgplicht op de bestuurder ervan. De loshulp had zeker moeten weten dat de chauffeur de vrachtwagen had verlaten. Dat de chauffeur zich niet hield aan de afspraken doet daar niets aan af. De werkgever van de loshulp is volledig aansprakelijk voor de gevolgen van het ongeval.
15
Case 2 Aangereden door de heftruck
Loshulp Rijdt met heftruck (vooruit) met hoge last over het terrein. Chauffeur Loopt rond de vrachtwagen na het laden van de goederen om af te zeilen Afspraak Bord op verschillende plaatsen op het terrein
16
Case 2 Aangereden door de heftruck
Chauffeur loopt over het terrein naar zijn vrachtauto. Loshulp ziet de chauffeur niet en rijdt hem aan. De chauffeur loopt zwaar letsel op waardoor beide benen geamputeerd moeten worden. De chauffeur stelt de werkgever van de loshulp aansprakelijk. ?
17
Case 2 Aangereden door de heftruck
rechtbank ECLI:NL:RBAMS:2011:BR2561 De loshulp reed vooruit met hoge last, had geen zicht en kon geen oogcontact maken. Echter.. ondanks uitdrukkelijke waarschuwingen liep de chauffeur toch over het terrein en rond zijn auto. “Eigen schuld dikke bult” aldus de werkgever van de loshulp. Beiden hebben schuld volgens de rechtbank. 50% / 50% ? 25% / 75%? 10% / 90%? Er is weliswaar sprake van gedeelde schuld. Maar gezien de ernst van het letsel en de gevolgen die dat heeft voor het slachtoffer moet de werkgever van de loshulp de volledige schade betalen!
18
Technische Unie Distributiecentrum Alphen aan den Rijn
700 leveranciers 50 vrachtwagens 300 pallets gelijkvloers en ongelijkvloers binnen en buiten
19
Distributie Centrum Alphen aan den Rijn Afdeling Aankomst Los perron
21
Distributie Centrum Alphen aan den Rijn Afdeling Aankomst Los perron
22
Mobiele arbeidsmiddelen eigen / derden
Wie bepaalt dat? Conflicterende bewegingen Medewerkers / chauffeurs Mobile arbeidsmiddelen “zwervende chauffeurs” toiletbezoek Koffie halen Zelfs op mobiele arbeidsmiddelen Risico aangereden te worden
23
Mobiele arbeidsmiddelen en voetgangers scheiden!
24
“…eigenlijk hebben we elastieken vakken nodig…”
Dilemma's” Alles zelf lossen Alles door chauffeur Afschermingen Vangrails Hekken Belijning plaatsen Efficiëntie Veiligheid Flexibiliteit Geen zending is gelijk “…eigenlijk hebben we elastieken vakken nodig…”
27
Chauffeur kan lossen ALLEEN Binnen het toegewezen vak
De chauffeur mag er niet uit! Er mag ook niemand in!
28
Vak vergroten (of verkleinen)
29
De chauffeur is klaar met lossen De losmeester opent het lint
De deur is weer gesloten De losmeester opent het lint De truckchauffer weet nu dat hij de zending kan wegrijden De chauffeur is klaar met lossen De losmeester opent het lint De losmedewerker weet nu dat hij de zending kan weghalen
30
?
31
Als je het niet in één keer ziet, werkt het niet!
Resumé Altijd verantwoordelijk en bijna altijd aansprakelijk Pas op met het verstrekken van arbeidsmiddelen Scheid voetgangers en trucks Maak de situatie duidelijk, heel duidelijk! Als je het niet in één keer ziet, werkt het niet!
32
Heeft u later nog vragen?
Rene Grob Danielle Gevers Deynoot ?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.