Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJan de Kooker Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
IVO, Instituut voor onderzoek naar leefwijzen en verslaving & Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg (Omz) UMC St Radboud
2
Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien van der Laan (onderzoeker in opleiding (oio)) Marjolein Maas (senior onderzoeker / projectleider) Judith Wolf (hoogleraar) Interviewers (3) + oio IVO, Rotterdam Barbara van Straaten (oio) Carola Schrijvers (projectleider) Dike van de Mheen (hoogleraar) Interviewers (3) + oio
3
Plan van Aanpak Maatschappelijke Opvang in vier grote steden, 2006 Verbetering situatie daklozen: stabiele huisvesting, zinvolle dagbesteding, geregeld inkomen, contacten met zorg Zorg op maat in een persoongerichte aanpak (individueel trajectplan)
4
Op verzoek van Ministerie van VWS Wel cijfers bekend over de resultaten van PvA MO, maar meer inzicht gewenst, ook vanuit cliëntperspectief Vraagstelling in overleg met G4 vastgesteld
5
Wat zijn behoeften en wensen van daklozen op gebied van wonen en hulpverlening? Wat zijn de effecten van de persoonsgerichte, trajectmatige aanpak bij daklozen?
6
Bepalen van: behoeften en wensen van daklozen met een persoonsgerichte aanpak; verbetering in kwaliteit van leven en voorspellers van verbetering; veranderingen in onderdak en voorspellers stabiele huisvesting; door daklozen zelf ervaren baat van het individueel traject.
7
Interviews op basis van vragenlijsten 500 daklozen die in 2011 instromen in de MO (t/m begin nov. 400 geïnterviewd) Geworven via centrale loketten en directe benadering in MO Vier maal in drie jaar tijd (t/m begin nov 100 voor de 2 e keer geïnterviewd) Ook hulpverleners Foto’s
8
Quality of life and care Europ-ASI Brief symptom inventory Lehman kwaliteit van leven ICD – lichamelijke klachten 2e meting, ook WAV (werkrelatie met hulpverlener)
9
Per stad een vast panel van 8 dakloze / ex- dakloze mensen Interpretatie van resultaten, trends en ontwikkelingen in de stad, ontwikkelingen in het zorgaanbod, etc. Ambassadeursfunctie voor het onderzoek: meegaan met interviews, helpen met contactlegging van deelnemers aan het onderzoek
10
Afsprakenkaartje met contactgegevens “U zou rond deze tijd contact met mij opnemen en wou u hier graag aan herinneren. Zou graag van u willen horen!” mail van resp.546 Contactpersonen navragen Vaak: familielid, hulpverlener, kennis. Vaak bellen, op verschillende tijdstippen Toestemming gemeenteregistraties Sommige ook kwijt voor gemeente, anderen wel traceerbaar. Social media Openbare profielen: privé-bericht
11
Selecteren op ‘sociale interviewers’ Elke meting zelfde interviewer Oplopende financiële beloningen Contact tussen metingen
12
Vragen? Ervaringen? Op de hoogte blijven? Kijk op: www.codag4.nl en schrijf u in voor de nieuwsbriefwww.codag4.nl Contact: straaten@ivo.nl /straaten@ivo.nl 010-4253366
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.