Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFilip Smets Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Les 9 Wat gaan we doen? 1.Werkblad bespreken. 2.Film over de oude Grieken. 3.Schema bespreken. 4.Afsluiting.
2
Antwoorden opdracht Democratie 1.40.000 (burgers) : 290.000 (alle volwassenen) x 100 ≈ 13,8%. 2. Ze moesten werken / hadden geen interesse in politiek. 3.Eerst werd men er met een touw naartoe gejaagd, later werd presentiegeld ingevoerd. 4.De macht is niet in handen van maar een paar mensen. Iedereen kan een ambt vervullen, of je nu rijk of arm bent. 5.De bevolking is dom en de politici zijn uit op geld. 6.Het is in een groot land onmogelijk (te veel mensen), in een stadstaat wel. 7.Burgers/ volksvertegenwoordigers. Alle mannelijke vrije burgers boven de 20/ alle Nederlanders boven de 18. 40x per jaar/ eens in de 4 jaar. Ja/ ja. Ander verschil: de bevoegdheden van de mensen in de raad/ vertegenwoordiging. 8.Mee eens, want niet- Atheners mochten ook niet stemmen. 9.Bijvoorbeeld: Athene, want er werd vaker gestemd. Of: Nederland, want daar mag elke volwassen Nederlander stemmen. 10.Stemmen verplicht maken (in België: boete als je niet gaat stemmen). Of: meer referenda per jaar. 11.Democratie maakt dictatorschap mogelijk.
5
Met wie zou Churchill het eens zijn geweest?
6
http://www.sjlgs.nl/havo/de-griekse-wereld.html Opdracht: Vul bij het filmpje over de oude Grieken het VOGGP-schema in. Vul het schema aan met info uit 2.1.
7
Les 9 Huiswerk Maak een samenvatting van paragraaf 1.2. en lever die in via de ELO. -Op tijd -Als een Word- bestand -In je eigen woorden. Begin volgende les: spullen in je tas, niet nog uit je kluisje halen!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.