Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLander Martens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
https://www.youtube.com/watch?v=2a64 3umH3H0
2
Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
4
ONDERWIJS IN CANADA: - PER DAG 300 MINUTEN ONDERWIJS - PER WEEK 240 MINUTEN PER LEERKRACHT OM LESSEN VOOR TE BEREIDEN, BIJ ELKAAR KIJKEN EN VOOR OVERLEG - 1X PER MND TEAMOVERLEG (< 1 UUR) - 6 STUDIEDAGEN PER SCHOOLJAAR - VAKANTIE:ZOMER: JULI EN AUGUSTUS KERST: 2 WEKEN MAART: 1 WEEK Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
5
ONDERWIJS IN CANADA: - 4 LEVELS: - 4 EN 5 JARIGEN - 6, 7 EN 8 JARIGEN (PRIMAIR) - 9, 10 EN 11 JARIGEN (JUNIOR) - 12 EN 13 JARIGEN (INTERMEDIUM) - GEEN VASTE GROEPEN - INCLUSIEF ONDERWIJS - PUBLIC SCHOOLS EN CATHOLIC SCHOOLS (WERKEN OP ALLE NIVEAUS MET ELKAAR SAMEN AAN DE KWALITEIT) - STERKE VAKBOND Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
7
Studie reis Canada Renate en Henco Effectief onderwijs (Mary J. Gallagher) Gezamenlijke visie (overheid, bestuur, steakholders, bedrijven, bibliotheken) Focus op Rekenen en begrijpend lezen Data Driven (analyseren data en opnieuw doelen stellen) Evident based
9
Studie reis Canada Renate en Henco Avis Glaze / Dan Hartgreaves (alle kinderen worden students genoemd) Character makes the difference Ontario (500 ethnische groeperingen) 10 uitgangspunten gedrag (karaktervorming 2010): 1. Respect (pest protocol) 2. Verantwoordelijkheid (conflicthantering) 3. Eerlijkheid/Oprechtheid 4. Integriteit 5. Empathie
10
Studie reis Canada Renate en Henco 6. Openheid/Redelijkheid 7. Initiatief nemen (zelfstandigheid) 8. Doorzettingsvermogen (eigen leerproces) 9. Moed 10. Optimisme
11
Studie reis Canada Renate en Henco Opvallende punten: - geen afrekencultuur. (een zwakke school wordt geholpen door het bestuur.) - geen inspectie (bestuur en overheid bepalen de norm) Geen Cito’s, 2 keer op de basisschool een landelijk genormeerde toets - 90% leerkrachten werkt full time - Positieve benadering https://www.youtube.com/watch?v=xKjlxU5Zat8 - Kind centraal
12
Studie reis Canada Renate en Henco Opvallende punten: - Heldere en duidelijke doelen stellen - Vormgeving les is aan de leerkracht - Geen methodes (hooguit als bronnenboek) - eigen lessen bedenken (eigenaarschap) - lesbezoeken - visualiseren van doelen en regels en afspraken - knutselwerkjes in de gang
16
Studie reis Canada Renate en Henco Opvallende punten: - eenduidigheid - professionele leerteams met coördinator - Curriculum bij iedereen bekend - Instructie tafel centraal - veel extra handen in de klas (special education) - Inclusief onderwijs - Sfeer en communicatie is gericht op POSITIVITEIT
19
Studie reis Canada Renate en Henco Opvallend: https://www.youtube.com/watch?feature=player_d etailpage&v=W1K2jdjLhbo https://www.youtube.com/watch?feature=player_d etailpage&v=W1K2jdjLhbo
20
Studie reis Canada Renate en Henco Verschil Canada – Nederland PROCES is belangrijker dan PRODUCT. Leerkrachten zijn TROTS. Alle leerkrachten hebben kennis van het curriculum (4 levels) Weten wat je te doen staat en wat er van je verwacht wordt Leerlingen erbij betrekken. Visueel maken van: (door de hele school heen) Statements Regels en afspraken Doelen
22
Studie reis Canada Renate en Henco Relatie met ons schoolplan 2015-2019 Focus op: - Strategisch beleidsplan - (Houding – Verhouding – Inhoud) - Ambities/ Focus: - LeerKRACHT Versterking kwaliteiten leerkracht (inhoud en houding) - Leerrijke omgeving (inhoud) - Samenwerking (bordsessie/PLG/ samenwerkend leren door kinderen) (Inhoud / Houding / Verhouding) - Opbrengst Gericht Werken (Inhoud) - Karaktervorming (sociale emotionele ontwikkeling)(Houding en Verhouding)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.