De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vragenblok Kunstalgemeen Aziatische invloeden in de dans VWO InformatieStart Mirjam Schuddeboom en Shanne van Eerden Duistere Dansen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vragenblok Kunstalgemeen Aziatische invloeden in de dans VWO InformatieStart Mirjam Schuddeboom en Shanne van Eerden Duistere Dansen."— Transcript van de presentatie:

1 Vragenblok Kunstalgemeen Aziatische invloeden in de dans VWO InformatieStart Mirjam Schuddeboom en Shanne van Eerden Duistere Dansen

2 Periode Massacultuur Invalshoeken - Kunst en religie, levensbeschouwing - Kunst intercultureel Items - Visies op geschiedenis: breuk met het verleden. -Utopieën van nieuwe tijd: kunst is baanbrekend voor die nieuwe tijd; kunst wil maatschappij veranderen. - Maatschappelijke organisatie: 'breukvlak': oude en nieuwe maatschappelijke vormen botsen; nationalisme versus internationalisme; socialisme. - Kleding. - Expressietheorieën; vervreemding; emancipatie van de dissonant (Kandinsky, Brecht). - Originaliteit: samen met een groep gelijkgestemden het nieuwe brengen.. - (Stijl)citaten uit verschillende culturen, c.q. subculturen. - Fusion, cross over. - Wereldwijd opereren van kunstenaars. Informatie vragenblok Vorige

3 Duistere Dansen Vragenblok <> Inleiding Dit vragenblok gaat over expressieve dansen. Er zijn vier verschillende dansstijlen die aan de orde komen. De dansstijlen zijn afkomstig uit Amerika, Afrika, Azië en Europa. Je gaat doormiddel van de vragen onderzoeken welke overeenkomsten en verschillen er bestaan tussen de expressieve dansen, waar de oorsprong van de dansen ligt en welke invloeden ze op elkaar hebben.

4 Duistere Dansen Vragenblok VraagBron 1 2345 6 7 8 910 1112 1 2 345 6 <> Bekijk bron 1 en lees bron 2 In dit filmpje zie je fragmenten uit de film Rize van David LaChapelle. Deze film gaat over de dansstijlen crumping en clowning. Onderdrukking en kansloosheid zijn de bronnen voor deze dansstijlen. De gewelddadige arrestatie van Rodney King is daar een voorbeeld van. Vraag 1 Noem een kenmerk van de dans dat uiting geeft aan de emoties die horen bij onderdrukking en kansloosheid van de afro Amerikaanse bewoners uit de armere wijken van Los Angeles.

5 Vraag 2 David LaChapelle is regisseur geweest van videoclips van onder andere Christina Aguilera met Dirty en Jennifer Lopez met Do it well. LaChapelle maakt in Rize! gebruik van verschillende filmtechnieken. Hierdoor worden fragmenten wat betreft stijl van elkaar onderscheiden. Beschrijf aan de hand van bron 1 hoe je deze twee soorten fragmenten van elkaar kunt onderscheiden. Noem hierin twee elementen. Duistere Dansen Vragenblok 23 8 91 <> VraagBron 1 2345 6 7 8 910 1112 1 2 345 6

6 Duistere Dansen Vragenblok 45 7 5 <> De volgende dansvorm, butoh, is ook ontstaan naar aanleiding van maatschappelijke ontwikkelingen. Bekijk bron 3 In dit fragment zie je de groep Sankai Juku. Deze groep geeft vanaf 1982 butohvoorstellingen over de hele wereld op de traditionele manier. Japan was betrokken bij de tweede wereldoorlog. Tijdens deze oorlog werden Hiroshima en Nagasaki getroffen door atoombommen. De Japanse maatschappij werd ontwricht en deze gebeurtenis toonde aan dat de mens in staat is tot complete vernietiging. In de Japanse dans werden deze gebeurtenissen verwerkt. Hieruit ontstond Ankoku butoh, deze dansvorm wordt ook wel ‘de dans der duisternis’ of ‘dans van de sombere ziel’ genoemd. Vraag 3 Geef een interpretatie van de eerste dertig seconde van bron 3 met betrekking tot de aanslagen op Hiroshima en Nagasaki. Beargumenteer je antwoord. VraagBron 1 2345 6 7 8 910 1112 1 2 345 6

7 Duistere Dansen Vragenblok 16 1 3 6 <> Vraag 4 Verklaar de naam ‘Dans der duisternis’ aan de hand van bron 3. Ga zowel in op de ontstaansgeschiedenis als de vorm van de dans. VraagBron 1 2345 6 7 8 910 1112 1 2 345 6

8 Duistere Dansen Vragenblok 1 23 6 101 3 <> Vraag 5 Geeft precies aan hoe drie aspecten in de dans bijdragen aan het overbrengen van emotie. Gebruik hiervoor fragment 4. VraagBron 1 2345 6 7 8 910 1112 1 2 345 6

9 Duistere Dansen Vragenblok 21 <> Vraag 6 Zowel krumpen als butoh zijn ontstaan naar aanleiding van negatieve gebeurtenissen. Dit is ook zichtbaar in uiterlijke overeenkomsten. Leg dit uit aan de hand van twee overeenkomsten die je kunt vinden in bron 1 en 3. VraagBron 1 2345 6 7 8 910 1112 1 2 345 6

10 Al voor de oorlog waren dansmakers als Tatsumi Hijikata (choreograaf van butoh) beïnvloed door de Ausdrucktanz. Een voorbeeld hiervan is de heksendans van de Duitse choreografe/danseres Mary Wigman. In haar dans geeft zij de verdeeldheid van Europa tussen de twee wereldoorlogen weer. Bekijk bron 4 Vraag 7 Mary Wigman keek net als andere dansers aan het begin van de twintigste eeuw naar andere culturen. In bron 4 kun je Oosterse kenmerken terugvinden. Benoem twee kenmerken. Duistere Dansen Vragenblok Vraag 1 7 8 35 <> Bron 1 2345 6 7 8 910 1112 1 2 345 6

11 Vraag 8 Noem aan de hand van bron 4 twee kenmerken van het expressionisme in de hexentanz. Duistere Dansen Vragenblok 7 9 <> VraagBron 1 2345 6 7 8 910 1112 1 2 345 6

12 Duistere Dansen Vragenblok Vraag 5 6 <> Vraag 9 Butoh is geïnspireerd op de Ausdrucktanz, dit is terug te zien in bron 3 en 4. Welke elementen zie je in beiden terug, noem twee overeenkomsten. VraagBron 1 2345 6 7 8 910 1112 1 2 345 6

13 Duistere Dansen Vragenblok 3 6 7 2 <> Hiervoor hebben we dansen uit Amerika, Azië en Europa behandeld. De volgende vragen gaan over een versmelting van Afrikaanse en Aziatische dans. Hiervoor ga je kijken naar de voorstelling Fagaala gemaakt door Germaine Acogny. Bekijk bron 5 (en eventueel bron 3) Vraag 10 Afrikaanse dans en butoh hebben dezelfde uitgangspositie voor de benen en voeten; knieën gebogen, voeten uit elkaar en de zolen op de grond. Maar als de dansers beginnen met dansen zie je een groot verschil in het gebruik van de benen en voeten. Benoem het verschil. VraagBron 1 2345 6 7 8 910 1112 1 2 345 6

14 Duistere Dansen Vragenblok 9 2 4 <> Bekijk bron 5 en lees bron 6 Vraag 11 Op welke twee manieren vullen butoh en Afrikaanse dans elkaar aan? Beschrijf dit. VraagBron 1 2345 6 7 8 910 1112 1 2 345 6

15 Duistere Dansen Vragenblok 4 <> Vraag 12 Wat is het dat Germaine Acongy in haar voorstelling wil verwerken. Welke overeenkomst kun je hierin terug vinden met butoh en crumping. VraagBron 1 2345 6 7 8 910 1112 1 2 345 6

16 Duistere Dansen Vragenblok < Je bent klaar met het vragenblok. Druk op stop om het vragenblok te beëindigen. Stop

17 Duistere Dansen Vragenblok Bron 1 Vraag Klik op het filmpje om te starten en te stoppen

18 Duistere Dansen Vragenblok Bron 2 Vraag Wel een 'battle' maar geen knokpartij; De Krumpkings uit de getto's van LA dansen om op het rechte pad te blijven De stijl ontstond een aantal jaar geleden in de getto's van Los Angeles, na de rellen rond de dood van de zwarte Rodney King. Eerst ging het om clowning, een slapstickachtige hiphopdans, bedacht door ex-drugsdealer Thomas Johnson. Als Tommy The Clown probeerde hij te midden van moord en doodslag op kinderfeestjes de jeugd naar het rechte pad te lokken. Clowning werd een regelrechte buurthit en verplaatste zich van de kinderpartijtjes naar de straat. Daar transformeerden de clowneske, spastische bewegingsaanvallen zich tot scherper en sneller krachtwerk: het krumpen. Met telkens een battle om de rangorde vast te stellen en problemen uit te vechten. Wie het meeste gejoel oogst, wint. Clowning en krumping werden wereldwijd bekend door de documentaire Rize! van modefotograaf en videoclipregisseur David LaChapelle. Madonna, Missy Eliot en The Black Eyed Peas wisten de krumpers daarna te vinden voor hun videoclips. Het fenomeen drong zelfs door tot de jongste Oscaruitreiking. Annette Embrechts, Volkskrant, 7 juli, 2006

19 Duistere Dansen Vragenblok Bron 3 Vraag Klik op het filmpje om te starten en te stoppen

20 Duistere Dansen Vragenblok Bron 4 Vraag Klik op het filmpje om te starten en te stoppen

21 Duistere Dansen Vragenblok Bron 5 Vraag Klik op het filmpje om te starten en te stoppen

22 Duistere Dansen Vragenblok Bron 6 Vraag 'Genocide kan overal’; Germaine Acogny maakt dansvoorstelling 'Fagaala' Fagaala - 'genocide' - heet het dansstuk van Germaine Acogny. Haar choreografie gaat niet over Rwanda, maar over de duistere aspecten van genocide in het algemeen. Nee, zegt ze, er wordt niet gedanst met kapmessen, het symbool van de genocide in Rwanda. De voorstelling Fagaala ('genocide' in de Senegalese taal Wolof) is geen gedanst docudrama over deze tragedie, die zich in het voorjaar van 1994 in Afrika voltrok met meer dan 500 duizend slachtoffers. Het Muziektheater in Amsterdam mag dan 'Rwanda' op het affiche hebben gezet, de abstracte choreografie gaat veel meer over de pijnlijke en duistere instincten achter een genocide in het algemeen. Acogny choreografeerde de voorstelling samen met de Japanse butoh-choreograaf Kota Yamazaki. Haar inmiddels beroemde en energieke moderne Afrikaanse dans vloeit nu samen met de emotionele, van pijn doortrokken, kronkelige bewegingen van de butoh-traditie. ‘Beide stijlen kennen dezelfde uitgangspositie voor de benen: knieen gebogen, voeten uit elkaar en zolen op de grond’, licht ze toe. ‘Maar waar butoh de subtiliteit van de menselijke pijn weergeeft, is de Afrikaanse dans rijker in de expressieve emoties ervan.’ Annette Embrechts, Volkskrant, 28 januari, 2005


Download ppt "Vragenblok Kunstalgemeen Aziatische invloeden in de dans VWO InformatieStart Mirjam Schuddeboom en Shanne van Eerden Duistere Dansen."

Verwante presentaties


Ads door Google