Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPepijn de Jong Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Drinkstimulering en -monitoring
2
Over Fresh Idea Factory http://www.fresh-idea-factory.nl @FIFactory @WilPhilipsen
3
Wat is het probleem? Veel mensen hebben een lage vochtinname Veel oorzaken en factoren Gedrag is lastig te beïnvloeden Bij m.n. ouderen leidt dit eerder tot klachten Omvang en frequentie zorg wordt minder
4
Klassieke aanpak Wat is de (maatschappelijke) business case? Wie neemt initiatief, wie investeert? Wie neemt risico? Wat zijn de besparingen, en voor wie?
5
Wat is de business case van een citruspers?
6
Wat is de echte behoefte? Introductiefilm
7
Risicogroepen Ouderen boven 75 jaar Hoge afhankelijkheid/matig zelfmanagement Ook patiënten met vochtbeperking Chronische patiënten/comorbiditeit Verleiding voor meer/andere doelgroepen
8
Concept: drinkstimulering en -monitoring
9
Positionering van Obli Obli is een consumentenproduct…..met een aantoonbaar effect op drinkgedrag..dat door mantelzorgers aangeschaft wordt..dat zelfzorg en zelfmanagement stimuleert...dat ook door de zorg ingezet wordt … ontwikkeld en getest als medical device … dat er ook nog eens verdomd goed uitziet special award for excellence
10
Gevolgen voor strategie Positionering als consumentenproduct Evidence-based: - overtuigen van zorgprofessionals Ontwikkeld als een medical device - vertrouwen geven aan gebruikers en klanten
11
Effectiviteit is aangetoond 100% Van de ouderen vindt Obli makkelijk in gebruik 56%Wil de Obli blijven gebruiken 78% Van de ouderen vindt Obli zinvol en zou Obli aan anderen adviseren 100% Van de zorgprofessionals en mantelzorgers vindt Obli zinvol
12
Implementatiestrategie WELLNESS SUPPORT CARE CURE
13
Financiering van Obli Kosten, investeringen, subsidies en kredieten Geen afhankelijkheid van vergoeding Consumentenroute als logisch gevolg Kritische fase: van maturity naar cash cow Discussie: Externe hulp voor extra zuurstof/lange adem
14
Van maturity naar sterrendom
15
Wat is er nodig voor sterrendom? Veel ambassadeurs: actieve zorgverleners Veel publiciteit: naamsbekendheid Structureel: -Kiezen voor preventie en zelfmanagement -Inkopen op bijdrage van zorgorganisaties daaraan -Financiering op basis van gezondheidswinst Structureel: -Kiezen voor preventie en zelfmanagement -Inkopen op bijdrage van zorgorganisaties daaraan -Financiering op basis van gezondheidswinst Campagnes voor bewustzijn Distributeurs en verkooppunten
16
Stelling Transities in de zorg leiden tot grote verschuivingen in verantwoordelijkheden, dus ook in financiering van zorg. Deze veranderingen gaan veel sneller dan de ontwikkeling en implementatie van technologie. Daarnaast moeten en willen mensen meer eigen keuzes maken, ook op het terrein van technologie voor hun (zelf)zorg en gezondheid. Stellingen: Overheid en verzekeraars zullen door prijsprikkels moeten sturen op de keuzes die consumenten maken. Zorginkoop door gemeenten en verzekeraars zal (mede) moeten gebeuren op de mate waarin zorgaanbieders zelfzorg en zelfmanagement bij cliënten/patiënten weten te stimuleren. Transities in de zorg leiden tot grote verschuivingen in verantwoordelijkheden, dus ook in financiering van zorg. Deze veranderingen gaan veel sneller dan de ontwikkeling en implementatie van technologie. Daarnaast moeten en willen mensen meer eigen keuzes maken, ook op het terrein van technologie voor hun (zelf)zorg en gezondheid. Stellingen: Overheid en verzekeraars zullen door prijsprikkels moeten sturen op de keuzes die consumenten maken. Zorginkoop door gemeenten en verzekeraars zal (mede) moeten gebeuren op de mate waarin zorgaanbieders zelfzorg en zelfmanagement bij cliënten/patiënten weten te stimuleren.
17
Bedankt voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.