Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBernard de Wilde Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
2
Competentiegericht beroepsonderwijs geschikt om in te spelen op veranderingen Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
3
Inspelen op verandering Hoe kan het beroepsonderwijs nu het beste inspelen op de vraag naar meer scherpte, de noodzaak tot meer ambitie en flexibiliteit en actievere participatie van docenten en deelnemers? Zoals gezegd, het zijn zaken die verder reiken dan het beroepsonderwijs. De verantwoordelijkheid voor deze zaken uitsluitend daar leggen is te simpel en te makkelijk. Wel kan het beroepsonderwijs bijdragen aan maatschappelijk gewenst en noodzakelijk gedrag. Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
4
Waarom geschikt? De ontwikkeling van mensen staat centraal. Het handelen van mensen in beroepscontext en maatschappelijke context is uitgangspunt. Alle facetten van handelen (hoofd, hart, handen) krijgen aandacht. Competentiegericht beroepsonderwijs is daarvoor mijns inziens een prima vehikel. Niet meer en niet minder. Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
5
De nieuwe kwalificatiedossiers bieden de mogelijkheid om mensen handelingsgericht op te leiden en daarbij aan alle facetten van handelen aandacht te besteden. Kijk maar op www.kwalificatiesmbo.nl Kwalificatiestandaarden op mbo niveau Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
6
Deelnemers die zich meer als individu behandeld en aangesproken voelen. Deelnemers die meer betrokken zijn en minder afhaken. Aansluiting en voorbereiding op de beroepspraktijk is 'ingebakken'. Beduidend betere mogelijkheden voor ‘switchen’ van opleiding en ‘een leven lang leren‘. Meer waardering voor je werk, meer plezier in je werk. Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
7
Peter Cras, september 2005, Kleur bekennen Competenties: “kill the hype” werken met competenties is geen wondermiddel iedereen heeft talenten, iedereen heeft beperkingen kennis en vaardigheden blijven buitengewoon belangrijk het gaat om de combinatie van en inhoudelijke expertise en persoonlijke bekwaamheden competenties komen je niet “aanwaaien”, je moet er gericht en vaak hard voor werken van docenten/praktijkopleiders/managers vraagt competentiegericht beroepsonderwijs meer expertise en commitment dan eindtermenonderwijs Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
8
Wanneer win je veel met competentiegericht beroepsonderwijs 1.De schoolorganisatie (docenten en managers) slaagt erin een opleidingsomgeving te creëren waarin deelnemers zich kunnen ontwikkelen als beroepsbeoefenaar. De pedagogische opdracht wordt omarmd, niet ontkend. 2.Docenten en managers zijn ook kritisch ten opzichte van zichzelf. 3.Teamwork is net zo vanzelfsprekend als eten en drinken. 4.Wensen en feiten worden goed en consequent gescheiden (Mind the gap principe). 5.De houding ten opzichte van de wereld en mensen is niet naïef, wel positief. Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
9
Toepassen van het 'mind the gap' principe 'Wat kunnen we?' FEIT 'Wat wensen we?' Wens Jezelf, deelnemers, collega's, schoolorganisatie Duidelijk zicht hebben op wat nu waargemaakt kan worden Ideaal / wens hebben als referentie en doel voor acties en koers Zicht creëren op wens en feit, acties plannen en uitvoeren om the gap te verkleinen Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
10
Besteed tijd en energie aan zowel de wens als feitkant. Verklaar de wens niet automatisch tot feit. Werk gefaseerd van feit naar wens. Houd de ontwikkeling open en fair. Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
11
Sluit je ogen niet voor wat er allemaal mis is of veel beter kan, maar open ze vooral ook voor alle goede dingen die gebeuren en voor de mogelijkheden die er zijn. Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
12
Verandering is mogelijk, mensen zijn tot veel in staat Val van de Berlijnse muur 9 november 1989 Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
13
Verandering is mogelijk, mensen zijn tot veel in staat Volkskrant 05-02-08 Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
14
Verandering is mogelijk, mensen zijn tot veel in staat Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
15
Verandering is mogelijk, mensen zijn tot veel in staat Eigenaar Kadir Buyukkaya kwam in 1980 als vluchteling naar Nederland Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
16
Verandering is mogelijk, mensen zijn tot veel in staat Een enkele vlucht Amsterdam, het eerste uitstapje van zijn leven. Nooit eerder was de analfabete Ahmed buiten zijn geboortedorpje in Noord-Marokko geweest. Ahmed Marcouch, voorzitter Stadsdeel Slotervaart Volkskrant magazine 26-01-08 Nog voordat het vliegtuig naar Nederland opsteeg, stond de wereld van de tienjarige Ahmed Marcouch op zijn kop. ‘Die stewardessen’, herinnert hij zich nog zo goed, met hun onbedekte, geknipte haren. In korte rokken, die strak zaten om hun benen, hun dijen. Zulke vrouwen had hij nog nooit gezien. ‘Alles was … alles maakte zo’n gigantische indruk. Ik zat in de teletijdmachine van professor Barabas’. Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
17
Verandering is mogelijk, mensen zijn tot veel in staat ElftalGWGLVP ADO25175356 Ajax25138447 Vitesse25145647 NAC Breda25145647 PSV25136645 Stand Eredivisie Seizoen 2014 / 2015 Onderdeel van: Wat win je met competentiegericht beroepsonderwijs, Peter Cras, februari 2008
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.