Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Interculturele competenties
Inleiding Leeronderzoek Scriptie Vragen en discussie
2
Inleiding Mijn parcours Huidig werk Waarom ben ik hier?
3
Leeronderzoek Kernvraag: Welke factoren kunnen het ontwikkelen van interculturele competenties bevorderen? Literatuurstudie Houden van interviews: 4 met Franstaligen werkzaam in bedrijfsleven 4 Franstalige onderwijzers 2 uitwisselingsstudenten
4
Scriptie:Interculturele competentie en werkgerelateerde mobiliteit.
Hoe zwaar weegt de confrontatie met multiculturaliteit en plurilinguisme vanaf jonge leeftijd in de ontwikkeling van interculturele competenties?
5
Kernbegrippen – zie ook handout
Interculturele competentie European Common Framework of Reference for Languages Le parcours identitaire Mediation
6
Opbouw corpus Afnemen van interviews:
Niet-gestructureerd vs gestructureerd Kwalitatief vs kwantitatief Open vragen vs gesloten vragen Uitschrijven interviews
7
Analyse corpus 3 hoofdlijnen: Identiteit; Bevatten van verschillen;
Mediation.
8
“Meten” ontwikkeling van interculturele competenties 1
Acculturatiecurve van Hofstede
9
Interculturele sensibiliteitstheorie – Bennet, Hammer & Wiseman (1)
Ethnocentrisme vs Ethnorelativisme Zes fases: Ontkennen van culturele verschillen; Verdedigen van eigen cultuur tegenover andere culturen/ van andere cultuur tegenover eigen cultuur; Minimaliseren van culturele verschillen;
10
Interculturele sensibiliteitstheorie – Bennet, Hammer & Wiseman (2)
4. Accepteren van culturele verschillen; 5. Adaptatie van culturele verschillen; 6. Integratie van culturele verschillen.
11
Conclusie Confrontatie met meertaligheid & multiculturaliteit verhoogt interesse en gevoeligheid voor andere culturen. Hoe eerder, hoe beter. Ontwikkeling interculturele competenties wordt hierdoor gestimuleerd.
12
Kanttekeningen Sensibiliteitstheorie meet slechts naar 1 maatstaf: de omgang met verschillen Mediation is niet te meten bij mijn methode; slechts in te schatten door geïnterviewden zelf Andere factoren zijn van belang. Denk bijv. aan ethnische minderheden in de samenleving.
13
Kritiek op de “carte” Zarate : levensloop is zo individueel is dat interculturele competenties niet in verschillende beheersingniveau’s kan worden weergegeven Volgens mij: Tabel met verschillende niveau’s noodzakelijk. Niet als doel, maar als middel
14
Vragen? Discussie?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.