Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDaniël de Groot Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Transformatie van Onderwijs met ICT Ad Schellekens Themadag VOR-ICT / Deventer
2
Transformatie Geïntegreerde verandering van organisatie, proces en cultuur. We kijken naar de vraag, de opdrachtgever en naar het systeem waarbinnen die vraag speelt. We beschouwen de organisatie, het bedrijfsonderdeel, de individu en de omgeving; de processen en de functies; de mensen en hun cultuur. Je zoekt de plek waar je een hefboom kunt zetten, een manier om structureel de energiehuishouding van het systeem te veranderen. Om te veranderen moet je de structuur of de energie veranderen. Of beide. Bijvoorbeeld nieuwe leidende paradigma’s, andere structuren, nieuw gedrag. Dat doe je op zo’n manier, dat als het ware een dam doorbreekt en de rest van het transformatieproces gedragen wordt door de individuen zelf. “Van reactief naar proactief en synergetisch.” (Bron: Di Cuore)
3
Voorbeeld
6
TV van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd
7
Onderwijs
8
Onderwijsvorm opleidingen staan centraal standaard programma’s voltijd, deeltijd, duaal, kort selectie van studenten / leerlingen uniforme jaargroepen studiejaren, blokken, weekroosters standaard accommodatie uniforme docentrol vorm volgt functie ?
9
Functieverandering deelnemer (leerling, student) centraal ontwikkeling van individuele competenties authentieke situaties resultaatgericht werken en leren hoger opleidingsniveau leven lang leren employability..... brede bachelors ?
10
“... Er is een nieuw studievoortgangs- informatiesysteem geïmplementeerd, dat de administratie van onderwijsaanbod, inschrijving en keuze van de student (uit verplicht en keuze- onderwijs), t/m resultaatregistratie en afstuderen regelt. Eén van de volgende stappen lijkt te zijn om het rooster- programma en de inzetplanningsprogramma's te koppelen aan dit onderwijsinformatiesysteem. Nu blijken onze roosterprocessen op de faculteiten zeer divers te zijn, en overal wordt geworsteld met de toenemende proble- matiek van flexibilisering van het onderwijs. Op sommige plekken wordt weer teruggegrepen op meer klassikaal onderwijs, omdat het anders logistiek niet te regelen lijkt. …” (hbo) paradigma-shift noodzakelijk ?
11
Flexibel onderwijsmodel ontwikkeld bij een bestaande faculteit HEAO maatwerkprogramma’s voor studenten accent op operationele flexibiliteit principes uit ‘operations management’ ‘instructional design’-benadering ‘discrete event’-simulatie van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd
12
Operations management opleidingsprogramma = individueel bepaald onderwijsinstelling = service-organisatie onderwijsorganisatie = procesgericht onderwijsplanning = vraaggestuurd onderwijsfacilitering = functioneel ‘mass customization’, maatwerk
13
Instructional design 4-Component Instructional Design (4C/ID) model* –whole-task practice –part-task practice –supportive knowledge –just-in-time information *) Jeroen VanMerriënboer Onderwijsactiviteiten –taakgericht (projecten, werk: geïntegreerd, functioneel, resultaat) –kennisgericht (vakdisciplines, non- recurrent constituent skills) –vaardigheidsgericht (recurrent constituent skills) ‘projecten’ centraal, ‘cursussen’ ondersteunend
14
Onderwijsuitvoering één curriculum projecten centraal cursussen ‘just-in-time’ cursusvarianten individuele planning bijdrage van ICT ? aanbod volgt vraag werken in teams continu proces studieduur variabel
15
ICT nu: traditioneel onderwijsparadigma nog dominant elektronische leeromgeving (‘learning space’) focus op ondersteuning van het leren simulatie als (onderzoeks)instrument nodig: instrumenteren van flexibele planning portfolio als planningsinstrument ondersteunen van werk- en leerprocessen
16
Simulatie Systeemkunde TU Delft / TBM (Verbraeck) objectgeoriënteerd simulatiepakket D-Sol simulatie van 20 jaar onderwijs van een HEAO instroom gericht op stabiele populatie (2000 stud.) complete ‘snelle’ run in ruim één uur uitgebreide monitor-functies statistische analyse van output DU-project: workshopversie... een snelle impressie...
17
Schellekens, A. (2004). Towards flexible programmes in higher professional education. Heerlen, Open Universiteit Nederland / OTIC. Project Digitale Universiteit: ontwikkeling van een management-workshop Flexibel Opleiden Websites: OUNL/Research, DigiUni, Surf E- learning Contact: ad.schellekens@ou.nlad.schellekens@ou.nl Informatie
18
?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.