De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Investigating the power of senses, shopping and new media

Verwante presentaties


Presentatie over: "Investigating the power of senses, shopping and new media"— Transcript van de presentatie:

1 Investigating the power of senses, shopping and new media
Crosslab Investigating the power of senses, shopping and new media

2 Wat we onderzoeken in deze lessen:
Bij dit vak zijn we voornamelijk bezig met het onderzoeken , wat zintuigen eigenlijk doen en laten. Onze eigen ervaringen en de ervaringen van de opdrachten in de lessen hebben we online beschreven in blogs. Deze presentatie is een samenvatting van mijn ervaringen van de afgelopen weken.

3 Smelling the brie Gelezen artikel gaat over ‘on-line’ en ‘real life’ shoppen. On-line shoppen en haar voordelen: Geen last van mensen die elkaar in de weg lopen. Je kan vaak makkelijk de voorraad zien je hoeft de deur niet uit. Je ziet een overzicht van hoeveel je totaal moet betalen, dan kan je nog dingen weg laten.   De nadelen van on-line shopping Het product krijg je niet in handen voor je het koopt. Lange levertijd. Verzendkosten die er bij komen. Product kan soms niet geleverd worden. Naast het populaire online shoppen heb je natuurlijk ook gewoon het shoppen in real life -> De voordelen van real life shoppen: Producten kun je vasthouden passen, voelen en ruiken. Betalen gaat direct, dus product is meteen voor jou. Reallife shoppen is intiemer. Nadelen van real life shoppen: Drukte kan een belemmering zijn. De verleiding is groter om meer te kopen dan je eigenlijk nog hebt. Hier blijkt, ieder voordeel heeft zo zijn nadeel…

4 Reuk, Gehoor, Tast, Zicht en Smaak
De 5 zintuigen: Reuk, Gehoor, Tast, Zicht en Smaak

5 Reuk Geur speelt onbewust een heel belangrijke rol in je dagelijks leven. Je reukzintuig is hoogstwaarschijnlijk de meest belangrijkste van ons lichaam. Geuren worden direct verbonden met een plek in onze hersenen waar herinneringen en emoties opgeslagen zijn. Een geur roept gelijk een emotie of herinnering op, waardoor je het geen wat je waarneemt afkeurt of voorkeurt. Bijvoorbeeld. Elke ruimte heeft een eigen geur, als het in een ruimte lekker ruikt dan krijgen we automatisch een goede indruk. Ook voelen we ons als mens er dan meer op ons gemak.

6 Maki Ueda: Ervaring Geur
Bij onze eerste les Crosslab (vrijdag 17 feb)  kregen we een lezing van een Japanse Kunstenares, Maki Ueda. Zij maakt kunst gebaseerd op de reuk en tast zintuigen. Haar doel is om bepaalde geuren te gebruiken in de kunst of andere media. Maki had bijvoorbeeld voor een dansvoorstelling de geur van mos gemaakt, wat als extra sfeermaker gebruikt werd bij die voorstelling. Bij de lezing vertelde Maki voornamelijk over hoe zij geuren maakt van bepaalde stoffen. Zij had uiteraard haar eigen gemaakte geuren ook bij haar en liet ons ruiken wat het zou kunnen zijn. Wat ik persoonlijk zo leuk vind aan haar werk, is dat ze o.a. typisch Nederlandse geuren heeft gemaakt. Denk aan de geur van sinterklaas, herfst, spruitjes en hooi! Deze geuren heeft zei op de markt gebracht en zijn als setje te koop Als een unieke Hollandse souvenir. 

7 Gehoor Onze oren zorgen ervoor dat we kunnen communiceren met de wereld en de mensen om ons heen. Oriëntatie en informatie wordt naast zicht, vooral bepaald door ons gehoor. Geluiden hebben invloed op fysieke processen in ons lichaam, zoals bijv. onze hartslag. Herrie of lawaai kunnen agressie verhogen. In lawaaierige ruimtes zijn mensen vaak minder sociaal naar hun medemens. Achtergrond muziek in een winkel bijv. kan een bepaalde sfeer creëren die de klanten stimuleren om langer in een winkel te blijven. Door achtergrondmuziek en het volume af te stemmen op de doelgroep, worden de klanten meteen op hun gemak gesteld.

8 Tast Wanneer je iets aanraakt kun je vorm, textuur, warmte, gewicht en flexibiliteit onderscheiden. De tast bevestigt de informatie die via onze andere zintuigen binnenkomt. Zijn de grote objecten in de foto bijvoorbeeld zacht of hard? Wanneer je deze in het echt aanraakt voelt het misschien anders dan verwacht. Als een voorwerp er koud uitziet, kan onze tast dat bevestigen door het voorwerp aan te raken. Bij de zintuig tast werkt eigenlijk altijd vanuit een tweerichtingsverkeer. Ook kun je alleen dingen voelen die dicht bij jezelf zijn. Dat is met zien wel anders.

9 Zicht De grootste hoeveelheid wat wij als mens binnenkrijgen is via onze ogen. Visuele informatie is voor ons de basis van een waarneming. De prikkels die we met het oog opnemen zijn licht, vorm, beweging en kleur. De informatie die we opnemen zijn vooral feiten. Ook bij ons zichtzintuig spelen kleuren direct in op onze gevoelens.

10 Smaak Wat wij proeven bestaat voor 90% uit ruiken. De informatie van onze smaak wordt namelijk voor een groot deel op dezelfde manier verwerkt als geur, en geassocieerd met een emotie of herinnering wat leidt tot ook een voor- of afkeur. Zoet, zuur, bitter en zout zijn de smaken die we kunnen ervaren. De overige smaken bestaan dus eigenlijk uit geuren. Wanneer ons reukorgaan niet meer werkt is het voedsel wat we tot ons nemen minder aantrekkelijk. Het is te vergelijken met een verkoudheid, dan zit onze neus verstopt en kunnen we eten minder proeven.

11 Eigen ervaringen: Proeftest, Tekeningentest en de Blinddoektest

12 Proeftest Eerste opdracht
Een paar weken geleden moesten we in de les geblinddoekt en met onze neus dicht verschillende soorten voedsel proeven. Hiermee wilden we onderzoeken hoe het is om iets te eten zonder te zien wat het is en hoe het ruikt. Het was eigenlijk een hele vieze ervaring, vooral de aardappel. Maar het was alsnog een hele leuke en interessante opdracht.

13 Foto van het voedsel

14 Voeltest Wat ook heel leuk was om te doen, was de voeltest met tekeningen en voorwerpen. We moesten in groepjes van vier om de beurt met onze ogen dicht, raden wat we in onze handen kregen. Eerst moesten we voorwerpen aan elkaar geven waaraan je moest voelen. De ervaring leert dat je binnen enkele seconde al geraden hebt wat je in je handen hebt. Mits je het voorwerp nog nooit gezien hebt, want dan kun je er geen voorstelling van maken. Hierna kregen we tekeningen van reliëf onder onze handen. Het raden van de afbeelding duurde langer en je moest je er ontzettend goed bij concentreren. Deze opdrachten waren naar aanleiding van een onderzoek van Maarten Wijntjes. Hij doet onderzoek naar de werking van tastzintuigelijke waarneming.

15 Foto’s voeltest

16 Blinddoektest Afgelopen vrijdagmiddag moesten we in tweetallen de straat op naar verschillende locaties. De één met een blinddoek en de ander met oordopjes. De bedoeling was om te ervaren hoe het is om niks te zien of niks te horen. Aan het begin was het even wennen, om bijna niets te horen van het drukke stadsleven om je heen. Ik heb vooral gemerkt dat je minder alert bent in het verkeer. Je steekt bijvoorbeeld sneller over, omdat je geen auto of fietser aan hoort komen. Met de blinddoek was dat heel anders, de geluiden om je heen hoor je veel intenser en ik heb gemerkt dat je ook de geuren om je heen veel sterker waarneemt . De opdracht was leuk om te doen, ook al was het in het begin best wel een beetje eng.

17 Foto´s Blinddoektest

18 “Conclusie” Voeltest VOELEN ZIEN Alleen dichtbij Ver weg en dichtbij
Materiaal eigenschappen: Materiaal eigenschappen: - Kleuren Koud/Warm - Glimmendheid Hard/Zacht - Gewicht

19 Welke zintuigen wil ik prikkelen?
Voor mijn concept voor de zeepwinkel zonder zeep zal ik gebruik maken van de volgende zintuigen: Reuk Zien Gehoor

20 Reuk Geuroliën zullen de mensen moeten laten denken dat er zeep in de winkel aanwezig is. De geuren en aroma’s van de olie worden in lichte mate verspreid door de winkel. Want de aanwezigheid van de geur mag niet te overheersend zijn.

21 Zien Naast de geuren die al aanwezig zijn in de New media Zeep winkel, moeten er ook beelden aanwezig zijn. Die de klant moet laten denken dat er echte zeep in de winkel aanwezig is. Dus beelden die lijken op de hierboven geplaatste foto. Dit kan door middel van beelden die op schermen worden geprojecteerd.

22 Horen Wat ook mee zal werken om de mensen de illusie te wekken dat er in deze winkel zeep te koop is, is het gebruik van geluidseffecten. Denk hierbij aan het geluid van stromend water. Dit geeft een relaxte sfeer, maar alleen als de geluiden niet te sterk te horen zijn. De beelden en geuren zullen wel het belangrijkste zijn voor het zeepeffect.

23 Waarom zijn de zintuigen belangrijk voor een designer?
Geluid Muziek kan een consument langer in een winkel kunnen laten blijven, mits er de juiste muziek word afgespeeld. Het kan tevens invloed hebben op het beeld van het product. Als je bijvoorbeeld Rock muziek in een hele klassieke kleding zaak afspeelt, zullen er waarschijnlijk minder klanten daar kleding kopen, omdat het onbewust afschrikt.

24 Geur Een ontwerper moet zich bewust zijn wat voor geuren er invloed hebben op het koopgedrag van de consument. Als het in een winkel niet lekker ruikt, lijkt het product wat daar verkocht word ook meteen niet aantrekkelijk, terwijl dat misschien helemaal niet zo hoeft te zijn.

25 Smaak Een smaak moet passen bij het beeld wat je bij een product hebt. Stel je hebt een banaan, die de smaak heeft van een augurk. Dan zal niemand die banaan willen hebben, want het maak het heel onaantrekkelijk. Men verwacht een heerlijk zoet smakende banaan, en proeft een zure augurk. Het gaat erom dat een designer dus rekening moet houden of een smaak mij een product of vorm past.

26 Tast Hoe een product voelt is heel belangrijk, het kan net de doorslag geven of een consument dit product wel of niet in zijn of haar bezit wil hebben. Als je een geweldig uitziende trui in een winkel ziet hangen en je past hem en hij voelt niet aantrekkelijk, dan zal dit natuurlijk een averechtse werking hebben op de klant. Ook de vorm is erg belangrijk, maar dat heeft dan weer meer te maken met het zien van een product.

27 Einde Dit is het einde van mijn presentatie. Op mijn blogs staan meer bevinden die ik heb gevonden over zintuigen en hoe deze geprikkeld kunnen worden. Dus wil je meer lezen over dit onderwerp surf naar mn blogsite!


Download ppt "Investigating the power of senses, shopping and new media"

Verwante presentaties


Ads door Google