De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Synchrone coaching van de leraar in opleiding

Verwante presentaties


Presentatie over: "Synchrone coaching van de leraar in opleiding"— Transcript van de presentatie:

1 Synchrone coaching van de leraar in opleiding
Ralph Hooreman Synchrone coaching van de leraar in opleiding

2 Uitbreiding coachingstraject docenten (van oudsher asynchroon).
Synchrone coaching? Topsport Uitbreiding coachingstraject docenten (van oudsher asynchroon). Synchrone coaching van de leraar in opleiding

3 Theoretische relevantie (1)
Beïnvloeding non-intentioneel gedrag in onmiddellijke onderwijssituaties (Gestalt-denken). (Dolk, Korthagen, & Wubbels, 2000). Directe feedback preferent boven uitgestelde feedback (Kulik & Kulik, 1988) Synchrone coaching van de leraar in opleiding

4 Theoretische relevantie (2)
Vermijden: Cognitive overload (Sweller, 2003) Synchrone coaching van de leraar in opleiding

5 Proefpersonen: 20 synchroon/20 asynchroon gecoachte leraren
Methode Proefpersonen: 20 synchroon/20 asynchroon gecoachte leraren Instrument benodigd voor het scoren van de kwaliteit van het docentgedrag: competentiemeter Centrale vraag: Synchrone coaching beter dan de asynchrone variant? Synchrone coaching van de leraar in opleiding

6 Design m.b.v. videofragmenten
Voormeting Experiment (20 synchroon/20 asynchroon) Nameting Synchrone coaching van de leraar in opleiding

7 -acceptatie/appreciatie ook van belang
Resultaten (1) Hoofdeffect: synchrone coaching beter dan de asynchrone variant, gelet op toename (nameting-voormeting) Analyse per proefpersoon: Zwakke docenten profiteren meer dan gemiddeld van synchrone coaching -acceptatie/appreciatie ook van belang Synchrone coaching van de leraar in opleiding

8 --”Vakinhoudelijk en didactisch” niet geschikt (cognitive overload)
Resultaten (2) Analyse per competentie: ++“Interpersoonlijk” en “organisatorisch” geschikt om te betrekken bij synchrone coaching --”Vakinhoudelijk en didactisch” niet geschikt (cognitive overload) Synchrone coaching van de leraar in opleiding

9 Aan de hand van persoonlijkheid en
Vervolgonderzoek Aan de hand van persoonlijkheid en stijlen van leren onderwijzen het succes van synchrone coaching voorspellen. Synchrone coaching van de leraar in opleiding

10 Zoeken naar praktijkrelevantie! Contact: r.hooreman@tue.nl
Dank voor uw aandacht! Zoeken naar praktijkrelevantie! Contact: Synchrone coaching van de leraar in opleiding


Download ppt "Synchrone coaching van de leraar in opleiding"

Verwante presentaties


Ads door Google