Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSimona Desmet Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Synchrone coaching van de leraar in opleiding
Ralph Hooreman Synchrone coaching van de leraar in opleiding
2
Uitbreiding coachingstraject docenten (van oudsher asynchroon).
Synchrone coaching? Topsport Uitbreiding coachingstraject docenten (van oudsher asynchroon). Synchrone coaching van de leraar in opleiding
3
Theoretische relevantie (1)
Beïnvloeding non-intentioneel gedrag in onmiddellijke onderwijssituaties (Gestalt-denken). (Dolk, Korthagen, & Wubbels, 2000). Directe feedback preferent boven uitgestelde feedback (Kulik & Kulik, 1988) Synchrone coaching van de leraar in opleiding
4
Theoretische relevantie (2)
Vermijden: Cognitive overload (Sweller, 2003) Synchrone coaching van de leraar in opleiding
5
Proefpersonen: 20 synchroon/20 asynchroon gecoachte leraren
Methode Proefpersonen: 20 synchroon/20 asynchroon gecoachte leraren Instrument benodigd voor het scoren van de kwaliteit van het docentgedrag: competentiemeter Centrale vraag: Synchrone coaching beter dan de asynchrone variant? Synchrone coaching van de leraar in opleiding
6
Design m.b.v. videofragmenten
Voormeting Experiment (20 synchroon/20 asynchroon) Nameting Synchrone coaching van de leraar in opleiding
7
-acceptatie/appreciatie ook van belang
Resultaten (1) Hoofdeffect: synchrone coaching beter dan de asynchrone variant, gelet op toename (nameting-voormeting) Analyse per proefpersoon: Zwakke docenten profiteren meer dan gemiddeld van synchrone coaching -acceptatie/appreciatie ook van belang Synchrone coaching van de leraar in opleiding
8
--”Vakinhoudelijk en didactisch” niet geschikt (cognitive overload)
Resultaten (2) Analyse per competentie: ++“Interpersoonlijk” en “organisatorisch” geschikt om te betrekken bij synchrone coaching --”Vakinhoudelijk en didactisch” niet geschikt (cognitive overload) Synchrone coaching van de leraar in opleiding
9
Aan de hand van persoonlijkheid en
Vervolgonderzoek Aan de hand van persoonlijkheid en stijlen van leren onderwijzen het succes van synchrone coaching voorspellen. Synchrone coaching van de leraar in opleiding
10
Zoeken naar praktijkrelevantie! Contact: r.hooreman@tue.nl
Dank voor uw aandacht! Zoeken naar praktijkrelevantie! Contact: Synchrone coaching van de leraar in opleiding
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.