Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Massamedia Pagina 97 t/m 113
2
§1 Communicatie en media
MASSAMEDIA §1 Communicatie en media Massa persoonlijke Communicatie: Communicatie: Zender zendt aan zender veel mensen ontvanger - persoonlijk - Weet niet aan wie hij uitzendt Radio, weekblad, telefoongesprek, internet, krant, etc brief, mail, etc
3
§1 Communicatie en media
MASSAMEDIA §1 Communicatie en media Verbale Non-verbale Communicatie: Communicatie: praten gebaren schrijven lichaamshouding - kledingstijl - gezichtsuitdrukking Met woorden
4
§1 Communicatie en media
MASSAMEDIA §1 Communicatie en media Directe Indirecte Communicatie: Communicatie: Face – to – face contact niet bij elkaar Je hoort en ziet de ander via medium
5
§1 Communicatie en media
MASSAMEDIA §1 Communicatie en media Eenzijdige Meerzijdige Communicatie: Communicatie: Een richting op meer dan 2 mensen Niet kunnen reageren vb chatten Vb tv kijken Tweezijdige Communicatie - feedback wel mogelijk - Tussen 2 mensen - Vb bellen
6
MASSAMEDIA Informatie “ Ik ben later thuis” Ontvanger Zender
encoderen Decoderen Middel/ medium
7
Meerzijdig, tweezijdig of eenzijdige?
Verbaal of nonverbaal? Medium? Direct of indirect? Zender? Ontvanger?
8
Meerzijdig, tweezijdig of eenzijdige?
Verbaal of nonverbaal? Medium? Direct of indirect? Zender? Ontvanger?
9
Meerzijdig, tweezijdig of eenzijdige?
Verbaal of nonverbaal? Medium? Direct of indirect? Zender? Ontvanger?
10
§1 Communicatie en media
MASSAMEDIA §1 Communicatie en media uploaden downloaden verzenden ontvangen Op internet zetten vb cn bekijken/ Vb filmpje op liedje van youtube zetten i-tunes downloaden social media alle internetmogelijkheden waardoor je informatie met elkaar kan delen - hyves, facebook, weblogs, - youtube, chatboxen, etc
11
MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Publieke omroepen
Krijgt geld van de overheid Geen reclames tussen door. Nederland 1, 2, 3 BNN, TROS, VPRO, NCRV, EO, etc Houden aan de media wet Commerciële zenders -Geld uit reclames en willen winst maken Reclames door programma’s heen Net5, RTL4,5, Veronica, etc Mogen uitzenden wat ze willen
12
MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Mediawet:
Alle zenders vrijheid van menings uiting Per uur maximaal 12 minuten reclame Niet programma onderbreken voor reclame Geen sluikreclame filmpje1 Sponsoren mogen wel Volledig programma: (25% amusement, 25% informatie, 20% cultuur, 5% educatie, 25% eigen invulling)
13
MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Radio:
Publieke radio zenders: Radio 1, achtergronden bij nieuws Radio 2, muziek uit de jaren 60, 70, 80 en het heden 3FM, voor jongeren Radio 4, klassieke muziek Radio 5 lichte muziek, informatie, spelletjes en service. Radio 6, jazz en wereldmuziek - Commerciële zenders 100%NL, Nederlandse muziek BNR Nieuwsradio, nieuws en actualiteiten Slam!FM, jongeren zender, trance Q-music, muziek uit de jaren 80, 90 en 00 en hits van het moment Radio 538, hits van het moment Radio Veronica, muziek uit de jaren 80 en 90 Sky Radio, non-stop muziek
14
MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Kwaliteitskrant:
Vooral artikelen over economie en politiek - achtergrond informatie langere teksten Moeilijkere woorden Niet echt grote foto’s Kranten koppen wat bescheidener VB: Volkskrant, NRC, Trouw Populaire krant: Onderwerpen die veel mensen interesseren: sport, criminaliteit en filmsterren Grote opvallende koppen Grote (kleuren) foto’s VB: Telegraaf, AD, Spits
15
MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet
Kwaliteitskrant of populaire krant?
16
POPULAIR MASSAMEDIA §3: Wat voor Krant?
Kwaliteitskrant of populaire krant? POPULAIR
17
MASSAMEDIA §3: W§2: TV, radio, kranten en internet at voor Krant?
Kwaliteitskrant of populaire krant?
18
Kwaliteit MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet
Kwaliteitskrant of populaire krant? Kwaliteit
19
MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet
Kwaliteitskrant of populaire krant?
20
Kwaliteit MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet
Kwaliteitskrant of populaire krant? Kwaliteit
21
MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet
Kwaliteitskrant of populaire krant?
22
POPULAIR MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet
Kwaliteitskrant of populaire krant? POPULAIR
23
Wat gebeurde er 30 april 2009?
31
MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Doelgroep:
Groep mensen met gemeenschappelijke kenmerken Hoog opgeleide, middelbare mannen die van politiek houden jongere meiden die met mode bezig zijn computernerds Identiteit: De ideeën die men heeft over de samenleving / visie op de maatschappij. Progressief of conservatief Socialistisch of liberalistisch etc
32
MASSAMEDIA §2: TV, radio, kranten en internet Tijdschriften:
Gaan niet over nieuws Meestal over 1 onderwerp Meestal eens per week of per maand Crossmedia: Mix van verschillende soorten media Vb: krant met een website Winkel met een webshop
33
massamedia Verslaafd aan informatie:
§3: hoe gebruik jij massamedia? Verslaafd aan informatie: Je gaat naar huis, smst met je vrienden, chat over mtv, en hebt je radio aan staan Informatie verslaving? Afgeleid door social media Slecht concentreren Geen reallife contacten meer
34
massamedia We gebruiken massamedia voor:
§3: hoe gebruik jij massamedia? We gebruiken massamedia voor: 1. Informatie functie: Kennis en nieuws: je krijgt informatie 2. Recreatieve functie: Ontspanning: voor de lol 3. Sociale functie: Contacten: via internet/telefoon op de hoogte blijven van je vriendschappen 4. Commerciële functie: Reclame: reclameboodschap zenden
35
massamedia §3: hoe gebruik jij massamedia? Maatschappelijke functie:
In een democratie is het belangrijk dat iedereen goed geïnformeerd is over maatschappelijke onderwerpen. Mix van verschillende functies: Infotainment Rtl boulevard: informatie en/of ontspanning Sesamstraat: onderwijs en/of ontspanning Journaal: informatie en/of ontspanning
36
Waar komt het nieuws vandaan?
MASSAMEDIA §4: Waar komt het nieuws vandaan? Hoe weten journalisten wat er op de wereld gebeurt? 1. Zelf op zoek 3. Persberichten Mededelingen die ze krijgen van personen en bedrijven Journalisten luisteren naar politie radio en gaan er zelf op af. 2. Persbureau (ANP: Algemeen Nederlands Persbureau) bedrijven die nieuws uit binnen en buitenland verzamelen en verkopen.
37
Wat komt er wel en niet op het nieuws/ in de krant
§4: Nieuwsselectie: Wat komt er wel en niet op het nieuws/ in de krant Is het actueel? Oud nieuws/ net gebeurd Is het bijzonder? Is het Interessant om te weten? Gaat het om belangrijke of bekende personen?
38
§4: Is het wel betrouwbaar? Hoor en wederhoor: vraag beide partijen
Is wat je hoort en leest wel echt waar? Hoor en wederhoor: vraag beide partijen Check en vermeld de bron: van wie heb je het? Ben objectief: zonder mening Feiten controleren Toch verkeerd: rectificeren: vertellen dat het bericht onjuist was
39
MASSAMEDIA §5: Reclame reclame bikers spam: verboden:
- Ongevraagd versturen van reclame via of telefoon. (alleen binnen europa, dus kan niets doen tegen Azie of Amerika Mediawet: Per uur maximaal 12 minuten reclame Niet programma onderbreken voor reclame Geen sluikreclame filmpje2 Sponsoren mogen wel
41
MASSAMEDIA §5: Reclame Jonge consumenten belangrijke doelgroep reclame
Want: Jongeren kopen veel (maandelijks voor wel 85 miljoen euro! Hebbe invloed op koopgedrag ouders Bedrijven willen jonge mensen aan zich binden, voor de toekomst Bepalen de trend (en wat niet)
42
MASSAMEDIA §5: Reclame Gevoelens worden als truc gebruikt om jou dingen te laten kopen: Fijne muziek in een winkel Verkopers met dezelfde schoenen Angst voor sigaretten Er niet bij horen zonder dat merk Gebruiken ideaalbeelden: beelden van mensen en hun leven die er perfect uitzien Groot huis, ideaal gezin Succesvolle mensen BN’ers laten zien Hetzelfde parfum als Paris Hilton Dezelfde voetbalschoenen als Ronaldo
43
MASSAMEDIA §5: Reclame Postbus 51: spreekbuis van de overheid
vragen aan de overheid. (VB over gezondheidszorg, onderwijs, veiligheid, etc) Sire: ideële reclame maakt op verzoek van klachten of ideeën Spotjes van postbus 51: huislijk zinloos geweld Alchol en jongeren typisch postbus 51 Online opdracht over Postbus 51 --> Online opdracht
44
MASSAMEDIA §6: Soaps, series, games 1930 door zeepfrabriek
Een verhaal op de radio met tussen door zeep reclame. Soaps worden gesponsord. Bedoelt om te amuseren Leren van een soap: maatschappelijke thema’s ( waar komt de soap vandaan? 20min)
45
MASSAMEDIA §6: Soaps, series, games Amusementsprogramma’s Kenmerken:
Herken de werkelijkheid in een soap, maar heftiger: maatschappelijke thema’s. Spannend: cliffhanger: spannend einde om je weer te laten kijken Iedere hoofdrolspeler eigen karakter/ zijn iemand op wie jij zou willen lijken. Je kan winnen: score verbeteren of winnen Alles gebeurt in een soap veel sneller: jaargetijden etc. Reality soap: echte mensen live gefilmd. hoe maak je een soap?
46
§6: Soaps, series, games Stereotypering: Beelden waarbij aan een hele groep mensen dezelfde kenmerken worden toegeschreven. VB: alle barmannen in GTST zijn vriendelijk. Alle zakenmannen zijn onbetrouwbaar. Leidt tot Vooroordeel: Een vooroordeel is een mening over iemand of een groep mensen die niet op feiten is gebaseerd. VB: in een soap is iemand te lui om te werken. Je ontmoet in het echt een werkeloze en je denkt dat die ook wel te lui zal zijn om te werken. Discriminatie: Als mensen op basis van deze vooroordelen worden achtergesteld, is er sprake van discriminatie.
47
MASSAMEDIA §6: Soaps, series, games (hoe maak je een soap? 20 min)
NADELEN SOAP: Verkeerd beeld van de werkelijkheid: Gewoon leven = saai gebeurd niet veel vooroordelen VOORDELEN SOAP: Komen veel (maatschappelijke) problemen voor in soaps: - alcohol drugs - homoseksualiteit niet geaccepteerd - etc Daarom gebruikt als voorlichting: - soapacteur zegt dat drugs slecht voor je zijn.
48
MASSAMEDIA §6: Soaps, series, games NADELEN GAMES: Verslavend
Gewelddadige inhoud Agressie veroorzaken VOORDELEN GAMES: Leren samenwerken Goed concentreren Slimmer en creatiever in oplossingen bedenken
49
MASSAMEDIA §7: macht van de media Hoeveel macht heeft de media op jou?
Filmpje:wat doet reclame? (24min) Theorieën: Injectienaald theorie: media spuit druppeltje voor druppeltje ideeën in Theorie van selectieve waarneming/ perceptie: je ziet wat je wilt zien
50
§7: macht van de media Propaganda: doelbewust eenzijdige informatie geven, om meningen te beïnvloeden Manipulatie: met opzet feiten weglaten of veranderen Indoctrinatie: voortdu- rend opdringen van bepaalde meningen (met behulp van zeer intensieve psycholo- gische middeltjes)
51
MASSAMEDIA §7: macht van de media
Vrijheid van meningsuiting en Persvrijheid, maar: - niet zomaar beledigen - niet opzettelijk liegen - niet discrimineren - opruimende info/teksten - onzedelijke info/teksten Cencuur in NL verboden: controle op informatie door de overheid.
52
MASSAMEDIA §7: macht van de media Hoe meer kijkers hoe beter, dus:
- veel seks op tv - veel geweld op tv - veel ongelukken en rampen op tv Slechte invloed? Kijkwijzer
53
MASSAMEDIA §7: macht van de media
Censuur in NL verboden: controle op informatie door de overheid. Zelfcensuur: zelf beslissen iets niet te plaatsen want: - Nieuwsbron / tipgever beschermen - Niet te veel Schokken - Geen lezers/kijkers kwijt raken
54
MAATSCHAPPIJLEER §8: Macht van de media
Regels voor reclame makers: Nederlandse Reclame Code reclame mag niet mag misleiden reclame mag niet in strijd met de waarheid mag zijn reclame mag niet nodeloos kwetsen reclame mag niet iet in strijd zijn met de goede smaak en het fatsoen Snoepreclame: tandeborstel in beeld Alcohol: “geniet maar drink met mate” “alcohol nog even niet onder de 16” Sigaret reclame is inmiddels verboden
55
MASSAMEDIA Succes met leren!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.