Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDina Jacobs Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN 2005-2006 Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken
2
1. Kwaliteitsvolle overheid versterkt economische slagkracht Vlaanderen investeren in dienstverlening aan burgers en ondernemingen modern personeelsbeleid: “de juiste persoon op de juiste plaats” cultuur van samenwerking, vrijheid en verantwoordelijkheid tussen politiek en administratie
3
2. BBB: van structuur naar cultuur (a) de BBB-structuur is klaar herstructurering van de Vlaamse administratie herdenken van bepaalde beheersmechanismen statutaire en juridische hervorming
4
2. BBB: van structuur naar cultuur (b) culturele verankering van BBB overkoepelend veranderingsmanagement rond ‘voortdurend verbeteren’, ‘klantgerichtheid’, ‘samenwerken’ en ‘betrouwbaarheid’ stimuleren van kennisdeling iedereen betrokken: PRO 2006
5
2. BBB: van structuur naar cultuur (c) beheersovereenkomst als sturingsinstrument handleiding voor de opmaak van een BO generieke elementen: horizontaal beleid ondersteunende cel beheersovereenkomsten algemene infoverspreiding, optimaliseren handleiding, uitbouwen netwerk BO, aanbieden interne consultancy,…
6
3. Kwaliteit (a) stimuleren gebruikersbevragingen & uittesten Vlaamse vertrouwensbarometer waardencharter & dienstverleningscharter managementontwikkeling & coaching stimuleren kwaliteit van het leidinggeven en samenwerking ondersteunen van de ontwikkeling van managers in functie coachen van medewerkers met managementpotentieel
7
3. Kwaliteit (b) innovatieprijs ondersteuningsaanbod voor interne kwaliteitszorg & stimuleren kwaliteitslabels koepelsite kwaliteitszorg
8
4. Integriteitszorg & deugdelijk bestuur (a) eerste uitwerkingen integriteitsbeleid bescherming klokkenluiders verankering van waarden in personeelsbeleid aandacht voor integriteit: via informatie & communicatie en via vorming & discussie
9
4. Integriteitszorg & deugdelijk bestuur (b) overlegcommissie & coördinator vertrouwenspersonen algemene deontologische code vorming
10
4. Integriteitszorg & deugdelijk bestuur (c) deugdelijk bestuur in de Vlaamse overheid oprichting task force deugdelijk bestuur transparantie inzake de financiële vergoedingen van de topambtenaren van de Vlaamse overheid
11
5. De Vlaamse overheid als moderne werkgever (a) HRM een eengemaakt statuut evaluatie en bijsturing PLOEG bevorderen interne mobiliteit en herplaatsing sociaal overleg op basis van partnerschap
12
5. De Vlaamse overheid als moderne werkgever (b) emancipatiebeleid en kansengroepen monitoring van kansengroepen: vrijwillige registratie en streefcijfers personen met een handicap: rendements- ondersteuning en arbeidspostaanpassingen evenwicht tussen m/v in midden- en topkader
13
5. De Vlaamse overheid als moderne werkgever (c) 10 jaar OSGW-beleid: “van ongewenst gedrag tot positief arbeidsklimaat” beschikbaarheid van doventolken evaluatie stage- en werkervaringsplaatsen startbanen
14
6. Facilitair management & gebouwen (a) gebouwen- en kantorenbeleid uitvoering huisvestingsstrategie en HMP een zuinig en milieubewust energiebeleid integrale toegankelijkheid van gebouwen voor personen met een handicap
15
6. Facilitair management & gebouwen (b) facilitair management een milieuvriendelijk en doelmatig beheerd wagenpark een milieubewust afval- en aankoopbeleid een ethisch bewust facilitair management een zuinig, efficiënt en doelmatig facilitair management
16
6. Facilitair management & gebouwen (c) het bouwmeesterschap zorgzame projectvoorbereiding en initiërend onderzoek samenwerking tussen overheid en privé publieke toegankelijkheid en integrale kwaliteit
17
7. ICT continue evaluatie en verbetering van de ICT- omgeving uitbreiding telewerken en thuiswerken voorbereiden nieuw dienstverleningscontract structurele archiveringsoplossing e-mail BBB: autonomie vs. eenheid & samenhang
18
8. Invulling en vrijwaring van de Vlaamse bevoegdheden autonomie in bestuurszaken (BWHI) zelfstandig bepalen van het administratief en geldelijk statuut van het personeel uitbouw eigen statutaire wervingscapaciteit nieuwe eedformule overheidsmedewerkers
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.