Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Kwaliteitszorg in archieven
Els Michielsen Archiefdienst, gemeente Mol
2
Basis Eindwerk cultuurmanagement
Begeleiding project Kwaliteitsmonitor archieven + traject ‘kwaliteitszorg’ van Culturele Biografie Vlaanderen Art. in Bibliotheek- en Archiefgids Werking archiefdienst Mol (sinds 01/09/07)
3
Inhoud De theorie: De praktijk Wat is kwaliteitszorg?
Waarom kwaliteitszorg? Hoe kwaliteit meten? De praktijk Sector Mol
4
Wat is kwaliteitszorg? Strategisch management, kwaliteitszorg, prestatiemeting, kwaliteitsmeting, … Kwaliteit: dynamisch begrip = wat moet gedaan worden, zo goed mogelijk doen Invulling afhankelijk van onderwerp, context en verwachtingspatroon
5
Wat is kwaliteit? Voor archieven: 3 dimensies
Kwaliteit in dienstverlening aan de burger (Kwaliteitsmonitor) Kwaliteit in de bewaring van de archieven Kwaliteit in de ondersteuning die de archiefdienst biedt tav zijn archiefvormer Gulden middenweg
6
Waarom kwaliteitszorg
Plannen, meten en evalueren van de werking Vaak ook vraag vanuit het bestuur
7
Hoe kwaliteit meten? Omschrijf ‘kwaliteit’ (op basis van de doelstellingen), bepaal de criteria en indicatoren PLAN Voer acties, projecten en activiteiten uit DO Meet (wat hebben we bereikt, met welke middelen, welke zijn de effecten en gevolgen) en evalueer (vergelijk met vooropgestelde) CHECK Wat niet goed werkte, wordt aangepast ACT
8
Praktijk: sector Nog geen consensus Kwaliteit ligt in drie dimensies:
Naleven deontologische code Tijd is belangrijk Intrinsieke kwaliteiten van bijv een goede inventaris Verfijnen per taak of opdracht Belang van standaarden, benchmarking, … Op termijn: ontwerp checklist, oplijsten bestaande standaarden, formuleren van bepaalde normen, …
9
Praktijk: Mol Geen systeem van kwaliteitszorg Wat wel?
Systeem van prestatiemeting binnen afdeling Cultuur en Vrije Tijd Strategische planning (globaal + cultuur): lange termijndoelstellingen Jaarplanning: acties binnen langetermijndoelstellingen, met budget én indicator + regelmatige opvolging (4 maal per jaar) + eindevaluatie Projectplanning + evaluatie (dossier- en evaluatiefiche)
10
Mol: Wat meten we? Bezoekers leeszaal: aantal, herkomst, leeftijdscategorie, doel van bezoek Bib: aantal uitleningen Bezoekers tentoonstellingen Artikels in de pers Participaties
11
Mol: Toekomst systeem van kwaliteitsmeting (CAF?)
deelname Kwaliteitsmonitor
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.