Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie."— Transcript van de presentatie:

1 Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie Leraren Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

2 Opbouw presentatie  Wettelijk kader  Beleidskader  Kwantitatief beeld  Na- en bijscholing van leraren  Lerarenbeurs voor scholing  Kwaliteitsagenda voor het opleiden van leraren

3 Wettelijk kader  Politieke verantwoordelijkheid kabinet en bewindslieden OCW voor kwaliteit onderwijs en leraren  Artikel 23 van de Grondwet  Wet beroepen in het onderwijs (Wet BIO)

4 Beleidskader  Convenant ‘LeerKracht van Nederland’  Afspraken met sociale partners over: - betere beloning - meer loopbaanmogelijkheden - versterking lerarenopleidingen - verruiming scholingsvoorzieningen - verbetering opleidings-/kwalificatieniveau - professionele ruimte wettelijk verankeren

5 Aantal leraren PO en VO (2007)  Basisonderwijs:116.200  Speciaal basisonderwijs: 6.800  Voortgezet spec. onderw.: 12.900  Voortgezet onderwijs: 76.900  Totaal:212.800

6 Instroom/uitstroom lerarenopleidingen (2007)  Instroom PABO:7.700  Gediplomeerde uitstroom PABO:6.950  Instroom lerarenopl. VO:5.500  Gediplom. uitstroom lerarenopl. VO:4.000  Instroom ULO:1.100  Gediplomeerde uitstroom ULO: 600

7 Na- en bijscholing  Onderhouden bekwaamheid  Cao-afspraak scholing werknemers  Scholingsbudget van OCW  Scholingduitgaven op instellingsniveau  Scholingsuitgaven PO/VO versus bedrijfsleven  Scholingsdeelname PO/VO versus bedrijfsleven

8 Lerarenbeurs voor scholing  Primair doel: verhogen kwalificatieniveau en opleidingsniveau  Vergoeding voor bachelor en master opleidingen  Beperktere vergoeding voor korte opleidingen (verbreding, specialisatie)  Bij meerjarige opleiding: vergoeding vervanging  Eénmaal tijdens onderwijsloopbaan aanvragen  Tijdelijke regeling voor schooljaar 2008/2009  Structurele voorziening: 80 mln. euro in 2012

9 Resultaten Lerarenbeurs  7.500 aanvragen en 5.000 toegekende beurzen Toegekende beurzen (% BaMA-opleidingen):  Basisonderwijs: 2.284 beurzen (49% BaMa)  Speciaal onderwijs: 414 beurzen (79% BaMa)  Voortgezet onderwijs: 1.419 beurzen (89% BaMa)  BVE: 478 beurzen (69% BaMa)  HBO: 282 beurzen (79% BaMa)

10 Lerarenbeurs Meest gekozen opleidingen:  Special Educational Needs  Lerarenopleidingen (1 e en 2 e graads)  Coaching en pedagogiek Proces Lerarenbeurs:  Evaluatie en nieuwe regeling 2009/2010 e.v.  Zij-instromers in nieuwe regeling  Langere termijn: overdracht aan beroepsgroep

11 Kwaliteitsagenda voor het opleiden van leraren  Doel: - kwaliteit lerarenopleidingen versterken - aanbod (hoger opgeleide) leraren vergroten  Drie speerpunten: - meer academici in het onderwijs - strengere selectie bij de poort - heldere eisen ten aanzien van het eindniveau

12 Versterken kwaliteit lerarenopleidingen  Eindniveau eenduidig vastleggen  Gezamenlijke kennisbasis, eindtermen en examens  Aanscherpen van het instroomniveau  Opleiden in de school structureel verankeren  Keurmerk voor opleidingsscholen  Meer samenwerking tussen opleidingen en scholen

13 Meer academici voor de klas  Verbeteren/vergroten instroom hbo-kopopleiding  Inzet van promovendi op scholen  Ontwikkeling van educatieve minor  Meer uitwisseling met het bedrijfsleven  Meer aandacht voor excellentie, o.a. academische PABO

14 Meer variëteit in opleiding en beroep  Duidelijker beroeps- en loopbaanperspectief  Sterke schoolorganisatie  Personeels- en opleidingsbeleid in scholen  Op scholing en ontwikkeling gerichte cultuur  Versterking van het leiderschap in scholen  Advies over focus lerarenopleidingen


Download ppt "Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie."
Ads door Google