De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE

Verwante presentaties


Presentatie over: "MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE"— Transcript van de presentatie:

1 MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE

2 WAT IS EEN MARKT ? Hoe de markt afbakenen? Potentiële afnemers?
Behoefte aan product? Interesse in aankoop? Voldoende koopkracht? Bereid de prijs te betalen? 5 x ja = MARKT-OM-SCHRIJ-VING Hoe de markt afbakenen?

3 WAT IS MARKTSEGMENTATIE ?
Het opsplitsen van de totale markt in… kleinere, homogene deelmarkten om… het productaanbod af te stemmen op… de wensen en de behoeften van… een bepaald segment i.p.v. de totale markt.

4 ZINVOLLE MARKTSEGMENTEN
Onderscheidt het segment zich door bepaalde kenmerken? Is het marktsegment groot genoeg om winstgevend te zijn? Is het segment goed te bereiken (promotie en distributie)? Reageren de afnemers positief op de marketinginstrumenten? 4 x JA  overweeg de keuze van dit segment als doelgroep

5 HOE SEGMENTEREN WE DE MARKT?
4 CRITERIA demografisch geografisch psychografisch gedrag

6 DEMOGRAFISCHE SEGMENTATIE
inkomen leeftijd fase in gezinscyclus sociale klasse etnische patronen

7 GEOGRAFISCHE SEGMENTATIE
klimaat cultuur en tradities urbanisatiegraad gemeentegrootte bevolkingsdichtheid

8 PSYCHOGRAFISCHE SEGMENTATIE
persoonlijkheid levensstijl benefits godsdienst geslacht

9 GEDRAGSSEGMENTATIE verbruik merktrouw koopbereidheid

10 HET ADOPTIEPROCES IN 5 FASEN
bekendheid (awareness) 2. interesse (interest) 3. evaluatie (evaluation) 4. probeer-aankoop (trial) 5. adoptie (adoption)

11 ADOPTIESNELHEID

12 MARKTBEWERKINGSSTRATEGIE
Geschiedenis : Massa-marketing Product-differentiatie Markt-segmentatie

13 SEGMENTATIESTRATEGIEËN EN DOELGROEPKEUZE
hoeveel segmenten? welke segmenten?

14 SEGMENTATIESTRATEGIEËN
ongedifferentieerde marketing gedifferentieerde marketing geconcentreerde marketing

15 SEGMENTATIEMODEL

16 POSITIONERING brainposition low involvement high involvement
Het product moet gestalte krijgen in het brein van de cosument brainposition low involvement high involvement Goede positionering moet inspelen op de realiteit

17 POSITIONERINGSDIMENSIES
Welke productkenmerken vindt de koper belangrijk? overpositionering onderpositionering

18 POSITIONERINGSDIMENSIES
instrumentele producteigenschappen expressieve producteigenschappen concurrenten toepassingsmogelijkheden of gebruiksvoordelen de gebruiker zijn ideale zelf

19 POSITIONERINGSMATRIX


Download ppt "MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE"

Verwante presentaties


Ads door Google