Download de presentatie
1
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
2
WAT IS EEN MARKT ? Hoe de markt afbakenen? Potentiële afnemers?
Behoefte aan product? Interesse in aankoop? Voldoende koopkracht? Bereid de prijs te betalen? 5 x ja = MARKT-OM-SCHRIJ-VING Hoe de markt afbakenen?
3
WAT IS MARKTSEGMENTATIE ?
Het opsplitsen van de totale markt in… kleinere, homogene deelmarkten om… het productaanbod af te stemmen op… de wensen en de behoeften van… een bepaald segment i.p.v. de totale markt.
4
ZINVOLLE MARKTSEGMENTEN
Onderscheidt het segment zich door bepaalde kenmerken? Is het marktsegment groot genoeg om winstgevend te zijn? Is het segment goed te bereiken (promotie en distributie)? Reageren de afnemers positief op de marketinginstrumenten? 4 x JA overweeg de keuze van dit segment als doelgroep
5
HOE SEGMENTEREN WE DE MARKT?
4 CRITERIA demografisch geografisch psychografisch gedrag
6
DEMOGRAFISCHE SEGMENTATIE
inkomen leeftijd fase in gezinscyclus sociale klasse etnische patronen
7
GEOGRAFISCHE SEGMENTATIE
klimaat cultuur en tradities urbanisatiegraad gemeentegrootte bevolkingsdichtheid
8
PSYCHOGRAFISCHE SEGMENTATIE
persoonlijkheid levensstijl benefits godsdienst geslacht
9
GEDRAGSSEGMENTATIE verbruik merktrouw koopbereidheid
10
HET ADOPTIEPROCES IN 5 FASEN
bekendheid (awareness) 2. interesse (interest) 3. evaluatie (evaluation) 4. probeer-aankoop (trial) 5. adoptie (adoption)
11
ADOPTIESNELHEID
12
MARKTBEWERKINGSSTRATEGIE
Geschiedenis : Massa-marketing Product-differentiatie Markt-segmentatie
13
SEGMENTATIESTRATEGIEËN EN DOELGROEPKEUZE
hoeveel segmenten? welke segmenten?
14
SEGMENTATIESTRATEGIEËN
ongedifferentieerde marketing gedifferentieerde marketing geconcentreerde marketing
15
SEGMENTATIEMODEL
16
POSITIONERING brainposition low involvement high involvement
Het product moet gestalte krijgen in het brein van de cosument brainposition low involvement high involvement Goede positionering moet inspelen op de realiteit
17
POSITIONERINGSDIMENSIES
Welke productkenmerken vindt de koper belangrijk? overpositionering onderpositionering
18
POSITIONERINGSDIMENSIES
instrumentele producteigenschappen expressieve producteigenschappen concurrenten toepassingsmogelijkheden of gebruiksvoordelen de gebruiker zijn ideale zelf
19
POSITIONERINGSMATRIX
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.