Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnnelies Brabander Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
De voetbalschoenen met hoge enkel kwamen niet vaak meer voor. De wereldberoemde voetballer Pelé (bijnaam van Edison Arantes do Nascimento) speelde in 1962 (wereldbekerfinale) op Puma's en liet de wereld nog niet eerder vertoonde balkunsten zien.In 1970 speelde Pelé op Puma King schoenen, dat jaar werd ook wel gezien als de start van voetbalschoen marketing.
2
Tijdens de wereldbekerfinale van 1970 schitterde Pelé nogmaals met Brazilië, op Puma King voetbalschoenen. Spelers werden over het algemeen steeds vaker betaald voor het dragen van bepaalde voetbalschoenen, als vorm van marketing. De bekende Adidas Copa Mundial kicksen werd voor het eerst gebruikt in Tot op de dag van vandaag is het een van de meest verkochte voetbalschoenen ter wereld. De Copa Mundial is gemaakt van kangoeroeleer en is voor bijna elke speler en positie geschikt. De klassieke look en afwezigheid van felle kleuren en technologieën is voor enkele voetballers ook een reden om bij deze schoen te blijven. In dezelfde tijd (jaren '70) kreeg ook het merk Diadora meer bekendheid.
3
Gedurende deze jaren werd de technologie van voetbalschoenen nog meer ontwikkeld. Van het groeiende aantal voetbalschoen fabrikanten kwamen steeds meer innovaties. Zo ontwikkelde Adidas met de 'Predator'-reeks speciale materialen (ribbels of 'sweet spots'/'strike zones') aan de buitenkant van de kicksen waardoor er meer effect aan de voetbal gegeven kon worden. Andere merken die de voetbalfabrikanten van concurrentie kwamen voorzien waren Lotto, Kelme en het Engelse Umbro.
4
De Adidas Predator werd uiteindelijk in 1994 uitgebracht. De voetbalschoen was revolutionair op het gebied van design, kenmerken en technologie. Zo was de voetbalschoen flexibeler, had het een noppenzool met rechthoekige, snijdende noppen in plaats van ronde. De beroemde Traxion-zool werd vanaf 1995 gebruikt. Puma ontwikkelde nieuwe tussenzolen die het draagcomfort bevorderden. Nike kwam in 1998 met de 'Mercurial', een voetbalschoen gekenmerkt door een zeer laag gewicht (200 gram), iets wat steeds belangrijker zou worden. Mizuno, een nieuwe fabrikant, kwam in 1997 met de Mizuno Wave. Ook Reebok en Uhlsport gingen kicksen maken.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.