Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlfons Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Begeleiden Informatiseringsprocessen
College 2
2
Inhoud Adviesmodellen Adviesprincipes
3
Adviesmodellen: expert-model
Adviseur wordt ingehuurd vanwege veronderstelde benodigde expertise Effectiviteit bepaald door: juiste diagnose behoefte behoeften accuraat gecommuniceerd juiste adviseur gevolgen van expertise/advies externe werkelijkheid leent zich voor analyse?
4
Adviesmodellen: arts-patient model
Adviseur wordt ingehuurd omdat “zaak niet goed loopt”. Doel: vinden van een medicijn. Effectiviteit bepaald door: wie is de patiënt? is patiënt gemotiveerd om antwoord te geven? geloof & draagvlak voor medicijn gevolgen van diagnose doordacht? patiënt in staat om veranderingen te realiseren?
5
Adviesmodellen: proces advisering
Vooronderstellingen cliënt weet vaak niet wat het probleem is cliënt blijft eigenaar van het probleem cliënt heeft hulp nodig bij stellen van diagnose cliënten moeten worden begeleid bij vinden van aangrijpingspunten voor verbetering alleen cliënt weet wat werkt in eigen organisatie
6
Adviesmodellen: proces advisering (2)
Vooronderstellingen: cliënt dient zelf problemen te onderkennen en remedies te bedenken PA: gericht op vaardigheden in nhet diagnosticeren en interveniëren vergroten van leervermogen
7
Adviesmodellen: proces advisering (3)
PA: creëren van relatie met cliënt die het mogelijk maakt potentiële problemen te onderkennen, te begrijpen en ernaar te handelen
8
Wisselwerking cliënt-adviseur
Hulp vragen = zwaktebod Reacties cliënt: wrevel, weerstand tegen advies opluchting afhankelijkheid overdracht percepties
9
Wisselwerking cliënt-adviseur (2)
Reacties adviseur: macht & gezag aanvaarden afhankelijkheid druk verhogen (bij afweer) verzet tegen aangaan relatie tegenoverdracht Noodzakelijk: statusevenwicht (voorwaarden: principes van advisering)
10
Statusevenwicht door actief informeren
Doelen actief informeren: status cliënt verhogen informatievergaring cliënt betrekken bij diagnosestelling veilige situatie creëren
11
Vormen van actief informeren
Neutraal informeren: beschrijving doel: gesprek op gang helpen Explorerend, actief doel: managen van het proces vormen: exploreren van emoties, redenen/oorzaken, activiteiten Confronterend doel: client dwingen tot ander perspectief vormen: proces, inhoud
12
Adviesprincipes (1) Stel u helpend op (p.6)
Houd voeling met werkelijkheid (p.7) Leg uw onwetendheid bloot (p.11) Alles is een interventie (p.18) Cliënt is eigenaar van het probleem en de oplossing (p.20) Zwem met de stroom mee (p.40)
13
Adviesprincipes (2) Timing is cruciaal
Wees constructief opportunistisch met confronterende interventies Alles levert gegevens op, zelfs vergissingen Stel bij twijfel het probleem aan de orde
14
Cliënten Contactcliënt Betrokken cliënten Primaire cliënten
Onwetende cliënten Uiteindelijke cliënten Betrokken niet-cliënten
15
Niveaus van problemen Individu Interpersoonlijk Interpersoonlijk groep
Intergroep Organisatorisch Interorganisatorisch
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.