Download de presentatie
1
Veiligheid in Toverland
10 november 2009 Limburgs Patiënten Veiligheidscongres door Paul Oomen Hoofd TD Toverland
2
Wat is Toverland: Bezoekersaantallen
Grootste overdekte attractiepark van Europa, 365 dagen per jaar geopend van uur. Weersonafhankelijk; zowel een grootschalig indoor-aanbod van 2 hectare als ook een grootschalig outdoor aanbod van ruim 8 hectare. Totaal ca. 10 ha Unieke combinatie van zowel actief als passief aanbod. Organisatie Events (zakelijke markt) in de avond uren. Bezoekersaantallen De bezoekers aantallen kunnen sterk variëren. Van 100 tot 6000 per dag.
3
Plattegrond
4
Diverse attracties
5
Personeel: 60 fte, 250 oproepkrachten gggf
6
Toverland geschiedenis
7
veiligheid!!. Veiligheid in Toverland
De allerbelangrijkste kernwaarde om een professioneel attractiepark te zijn is: veiligheid!!. Pas vanuit een uitdagende maar bovenal veilige omgeving kunnen gasten dat ontspannen dagje uit beleven.
8
Diverse vormen van Veiligheid
Algemene veiligheid Veiligheid van attracties Veiligheid van speeltoestellen Voedselveiligheid Brandveiligheid
9
Algemene Veiligheid Parkeren Verlichting Goede en duidelijke routings
Orde en netheid Professionele houding medewerkers Professionele beveiliging waar nodig.
10
Veiligheid van attracties En speeltoestellen:
Controles en onderhoud: Dagelijks Wekelijks Jaarlijks Checklisten Logboeken Jaarlijkse keuringen (TÜV) Toezicht VWA Voldoen aan de WAS Instructie medewerkers
11
Voedselveiligheid: Werken volgens hygiënecode
Juiste verwerking ingekomen levensmiddelen Fifo Borging Persoonlijke hygiëne (haren vast, handen wassen enz.) Reiniging volgens procedure Consequente instructie en toetsing van medewerkers is hierbij van essentieel belang.
12
Brandveiligheid: Het gebouw is ontworpen / gericht op het
vluchten van bezoekers. Dit gebeurt door een snelle detectie RWA installatie Voldoende vluchtwegen Brandmeldsysteem Ontruimingssysteem Blusmiddelen (intern en extern) Opleiden medewerkers (BHV) (alle parkmedewerkers) Ontruimingsoefeningen (intern oefenplan) Brandoefeningen (extern oefenplan i.s.m. locale brandweer)
13
Procedure handboek: Doel: In het handboek van Toverland staan alle procedures omschreven die nodig zijn om de veiligheid en kwaliteit continu te borgen. Dit handboek is een levend document dat door de preventiemedewerker is opgesteld en waar indien nodig bijstellingen worden gedaan zodat de procedures steeds actueel blijven.
14
Voorbeeld procedure ontruimingsplan:
15
BHV organisatie (organogram):
Medewerkers hebben allen hun eigen taak binnen het ontruimingsplan. Aangezien niet alle medewerkers dagelijks dezelfde functie hebben werken we als geheugensteuntje met kaartjes die óf de medewerker bij zich heeft óf op de werkplek aanwezig is.
16
Instructie medewerkers:
Bij introductie krijgt de medewerker alle voor hem van toepassing zijnde procedures uitgereikt. Iedere nieuwe medewerker krijgt een instructieplan, waarop instructies en procedures vermeld staan. Tijdens de inwerkperiode wordt dit instructieplan als leidraad gebruikt. Middels een jaarlijkse toetsing worden medewerkers gecontroleerd op hun kennis van de procedures.
17
Contact: Regelmatig vind er overleg plaats tussen de diverse attractieparken en keurende instanties om zo de algemene kwaliteit en veiligheid op een zo hoog mogelijk niveau te krijgen in de parken in Nederland. Ook vindt er regelmatig contact plaats met de brandweer zowel in voorbereidende fases als mede in uitvoerende fases.
18
Gebeurt er bij Toverland
dan nooit wat???
19
Hoe te voorkomen: Veiligheidsrondgangen Registratie bijna ongevallen
Alle park medewerkers zijn BHVer
20
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.