Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
December 2014 Richard Sierat
Legger watersysteem De formele invoering van nieuwe normen voor A, B en C wateren December 2014 Richard Sierat
2
Deze presentatie Geharmoniseerde normen Beleid Beleidsuitwerking
Een nieuwe legger Over de Legger Gelderse Vallei Hoe ziet de legger er uit Nieuw jasje Kwaliteit Communicatie en inspraak Vragen (over de nieuwe normering) Zienswijzen
3
Geharmoniseerde normen
Algemeen besturen van rechtsvoorgangers: Één tarief: één serviceniveau: harmoniseer normen Beleidsuitwerking: 2012: nieuwe keur Terminologie: A, B en C water Bepalen nieuwe norm: Categorie Norm Onderhoud en beheer Verschil A > 75 l/s B&O waterschap - 300 km B 10 – 75 l/s Onderhoud aangeland, schouw km C < 10 l/s Onderhoud aangeland, handhaven waar nodig In Eemland / Arkemheen: diepteschouw op alle wateren
4
De harmonisatie in onze regio
Oost: 365 bezoekers 130 reacties Enkele brieven Noord: 265 bezoekers 290 reacties Enkele brieven Zuid: 140 bezoekers 200 reacties Geen brieven
5
Een nieuwe legger Beheergebied gedeeld in drie delen (rayons): volgt aanpak harmonisatie Zuid: 1e helft 2015 (Gelderse Vallei) Oost: 2e helft 2015 (IJsselvallei) Noord: 1e helft 2016 (Noord- Veluwe en Eemland) Vallei en Veluwe: 2e helft 2016 Legger van alle wateren: Landelijk gebied en stedelijk gebied, waterkeringen A, B en C water, waterberging, solitair water Situatie tot 2017, situatie na 2017
6
Deze legger Legger watersysteem Gelderse Vallei
Verandering harmonisatie (situatie na 2017) Veel mutaties geometrie (de oudste legger was 1979) Integratie landelijk en stedelijk gebied In omvang nog nooit zo’n groot gebied vastgesteld -> communicatie essentieel Vragen en reacties Foutjes Zienswijzen Ontsluiting digitaal (omvang) Aanpak aan laten sluiten bij aanpak harmonisatie normering
7
Nieuw jasje Digitaal: gebruikt nieuwste technieken
Vanaf één kaart veel informatie raadplegen Modern: herkenbaar in stijl van nieuwabc Toegankelijk: Uitleg op 4 locaties in het gebied Webmail, , telefoon, brief Onderscheid vraag en zienswijze Onderscheid communicatieve en juridische teksten Eén informatiepunt, maar meerdere wegen om te raadplegen en te reageren
8
Communicatie: de inspraak
Webpagina centraal, geen leggerboeken Vragen: snel afhandelen -> servicedesk Zienswijze: procedure volgen -> verseon Omvang noodzaakt tot nauwkeurige bewaking vraag – antwoord Vraag werkverdeler afhandeling
9
Aanpak en planning Vanaf 17 januari 2015: nieuwe legger online -> eerste reacties Januari: vragen beantwoorden en informatie in het gebied geven Februari + 1e wk maart: formele termijn voor inzage Februari – mei: beantwoorden formele reacties Inloop: (Concept) 27/01 Ederveen 28/01 Woudenberg 03/02 Kootwijkerbroek 04/02 Achterveld
10
Proces vragen Webformulier, telefoon, buurthuis: Verduidelijking
Uitleg waarom Printen kaartje Afvangen van reacties die anders als zienswijze zou komen Dit is géén onderdeel van procedure, dus: bezwaren, zienswijze, niet mee eens: -> inboeken in verseon Melding / vraag Webmail maar outlook, servicedesk naar planon Telefonisch reactie, of kaart opsturen Inboeken als zienswijze
11
Proces zienswijze Mogelijk veel zienswijzen:
Integraal team verantwoordelijk voor beantwoording (team legger, juridische zaken, planvorming, rayons) Duidelijk zijn over reactietermijn: niet binnen twee weken Alle reacties eigen zaaknummer: afhandeling controleerbaar Prioriteit op kwaliteit en beantwoording, in mindere mate op snelheid Webmail, “info” of brief Inboeken, eigen zaaknummer “afdeling” legger Antwoord voorbereiden Bestuur Antwoorden versturen “Vraag” is zienswijze
12
Team legger: IWS: Wim de Boer, Richard Kreugel, Adrie van Ruiten
JZ: Jaap Doude van Troostwijk PLV: Jasper Timmer COM: Helma Franssen en Carlo Spijk Werkverdeler en bewaker afhandeling: Marianne Vergeer Projectleider: Richard
13
Dan voor de liefhebber een blik op de digitale leggerkaart
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.