Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEmilie Bosman Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
2
Wie zijn wij Calibris Advies Wettelijke taken naar SBB Sabine Terheggen
3
Wat doen we vandaag Ontwikkelingen in de maatschappij vragen om een ander zorgaanbod. Ontwikkelingen in de zorg vragen om een andere manier van denken en werken. Een andere manier van denken en werken vraagt om een andere manier van opleiden.
4
De nieuwe Zorg
5
Ontwikkelingen in de Zorg
Decentralisatie van de overheid: van AWBZ naar WMO. Eigen kracht van burger gevraagd. Netwerken. Zorgvrager verandert: mondigheid, technologie diversiteit, multi-morbiditeit en complexiteit Van intramuraal naar LieverLangerThuis. Integrale zorgvraag: zorg, welzijn, preventie, Bezuinigingen om stijgende zorgkosten tegen te gaan
7
Calibris Challenges: oplossingen
Ander zorgaanbod: samenwerking, zorgen dat Andere competenties: realiseren nieuwe zorg Andere manier van opleiden: het nieuwe leren Innovatief klimaat bevorderen: nieuwe werken
8
Andere vormen van zorg Samen wonen, werken en leren: coöperaties
De burgers is aan zet: zorg mogelijk maken: samenwerken in netwerken Kleinschalig wonen: diverse doelgroepen Buurtgericht werken: generatiehuis Inzet van technologie: zelfstandig thuis Wat kan en wil de zorgvrager: centraal zetten van mens
9
Opdracht Wat is uw oplossing? Welke competenties zijn nodig om de transitie in de zorg mogelijk te maken? Noteer op een geeltje
10
Het nieuwe Werken
12
Het nieuwe werken Meer dan anywhere, anytime, anyplace, 24/7
Continue proces van verbetering en leren Verandering is vast onderdeel van werken Leren van en met en van elkaar
13
Vernieuwend Vakmanschap
Regie geven aan de cliënt Regie nemen als medewerker - Ondersteunen bij zelfredzaamheid door vroegtijdig signaleren en handelen - Ondersteunen bij zelfredzaamheid: samen met het netwerk - Ondersteunen bij zelfredzaamheid: met de inzet van technologie - Ondernemend werken in een team: zelfsturing, teamrollen, resultaat- gericht werken, feedback. - Teamgericht werken, wat is je rol: omgaan met veranderingen, verantwoordelijkheid nemen, eigen taakverantwoordelijkheid.
14
Opdracht Zou u nu veranderingen aanbrengen in de competenties die u opgeschreven heeft?
15
Het nieuwe Leren
16
Landschap van het leren theorie
Perspectief van het vraagstuk: start, welk doel, welke visie, welke processen sluiten aan, welke interventies? Perspectief van de context: welke voorkeuren voor wijze van leren. Leervoorkeuren geven mogelijkheid voor gepaste interventies. Perspectief van de cognitie: welke denkstappen neemt het individu de organisatie
17
Opdracht Ontwerp uw ideale leertraject Met tweetallen op een flap
18
Opdracht van visie tot ontwerp
Waar staat uw organisatie? USP? Doel? Op welke manier voert u veranderingen in? Wat is uw visie m.b.t. leren/opleiden in relatie tot de organisatie? Wat zijn effectieve manieren om op te leiden? Hoe? Gebruik uw geeltjes m.b.t het wat?
19
Challenges over opleiden
Aantrekkelijk Flexibel Gericht op innovatie Maatwerk Gebruik van E-Learning
21
Visie Calibris advies Werkt beter in de praktijk
De leer-, werkplek biedt de lerende bij uitstek de mogelijkheid om optimaal rendement te halen Maximaal leereffect door inzet digitale leer-, en begeleiding met face-to-face onderwijs Flexibel en toekomstgericht
22
Missie Calibris advies
We willen meer mensen opleiden voor de zorg van morgen
23
een eigen kijk op opleiden
Volgens A| B| C| methode Adaptive program Blended Learning Coaching on the job
24
Calibris Academie 4 bouwstenen voor leren in de praktijk
❶ ❸ E-learning platform 400 cursussen voor medewerkers Taalprogramma’s, computer vaardigheden, management vaardigheden, BHV etc. Programma’s Sterk Leerklimaat Vernieuwend Vakmanschap Talent Centraal Flying Domotica’s Gildeleren Competent ❷ ❹ Zorg pakket Regie geven aan cliënten Regie nemen door werknemers Zorg & Technologie Leervormen Trainingen en workshops (E) coaching en begeleiding Opdrachten Praktijkervaringen Learning community Dit is het aanbod van de Calibris academie. De klant staat hierin centraal. De opleidingsbehoefte en klantvraag bepalen het aanbod. © Calibris
25
Wat weten we over leren Waar we leren Formeel: 6% (ik weet, ik kan)
Informeel: 94 % ( ik pas toe en adopteer) Hoe graag we leren Doen (90%) Coach/mentor (76%) Werkervaring (68%) Samen oplossen (68%) Hoe we onthouden Samenwerking (70%) Praktijk (80%) Anderen leren (90%) Herhalen (75%) Toekomst van leren Dichter op de werkplek Van klassikaal naar werkplek met inzet van technologie Meer nadruk of effectiviteit
26
“Als elke medewerker een kleine stap neemt , neemt de organisatie een grote.”
28
Opdracht Wat kan je met de scan leerstijlen doen?
29
Stilstaan en verdergaan
Wat spreekt aan? Wat neem je mee? Waar wil je meer over weten?
30
Calibris academie werkt beter in de praktijk
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.