De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WELKOM NAMENS KARAKTER & BEST VALUE NEDERLAND WERKGROEP ZORG

Verwante presentaties


Presentatie over: "WELKOM NAMENS KARAKTER & BEST VALUE NEDERLAND WERKGROEP ZORG"— Transcript van de presentatie:

1 WELKOM NAMENS KARAKTER & BEST VALUE NEDERLAND WERKGROEP ZORG

2 KENNIS SESSIE BEST VALUE
Best Value is meer dan Inkoop!! Management tool; Cultuur omslag voor beide zijden; • Bij gebruik binnen Inkoop is het een nieuwe manier van omgaan met je opdrachtnemers  anders samenwerken: ook in de keten!

3 KENNIS SESSIE BEST VALUE
Waarom Best Value binnen de zorg Best Value is een leiderschapsfilosofie die: Mensen verantwoordelijk maakt en houdt (door het principe van transparantie) Uitgaat van expertise (diegene die er het meeste verstand van heeft doet het werk) Uitgaat van risicomanagement (diegene die risico veroorzaakt betaalt voor uitvoering van de beheersmaatregelen)

4 BEST VALUE BINNEN INKOOP
Managen Sturen Controle Observeren Luisteren Afstemmen.

5 KENNIS SESSIE BEST VALUE
Best Value is gebaseerd op de volgende principes Meeste waarde tegen de laagst mogelijke kosten Vergroten van de winst voor de leverancier Verminderen risico’s door expertise en transparantie Minimaliseren communicatie, besluitvorming en transacties Gezamenlijk risicodossier en WRR Geen beloftes, maar verifieerbare prestatiemeting Aanbieder faciliteren in het uitvoeren van zijn werk als expert

6 KENNIS SESSIE BEST VALUE
Hoe doen wij dit?? Twee uitgangspunten: Opdrachtnemer is de expert! Beheersen van risico’s.

7 WIE STEEKT ER BOVEN HET MAAIVELD UIT?
Burl Khalifa: 828 meter hoog. Uitkijk platform op 445 meter hoog (121e verdieping) duur met de lift is 45 seconden. Lift gaat 10 meter per seconde omhoog.

8 Beklimming van de berg

9 Het gebruik van expertise! (het beklimmen van een berg…)
Scenario B Huur een zeer ervaren bergbeklimmer in en laat je naar de top leiden Scenario A Huur een bergbeklimmer in en: Vertel hem hoe hij de berg moet beklimmen en welke gereedschappen hij moet gebruiken Vertel hem dat je een betere manier hebt om de berg te beklimmen Vertel hem hoe hij zijn team moet samenstellen Vertel hem dat het best sneller kan Vertel hem dat het goedkoper kan Huur anderen in om de bergbeklimmer te vertellen hoe hij moet bergbeklimmen © 2011, Scenter 9 9 9

10 Dominante informatie Minimaliseert de tijd voor de beslissingsvorming / beslissingstijd Zorgt ervoor dat zelfs “de blinde” het kan zien Zorgt ervoor dat iedereen meer gefocust is Vraag: Bij welk scenario, 1 of 2, is het gemakkelijker om de meest groene leverancier te onderscheiden? Scenario 1 Scenario 2

11 4 FASEN VAN BEST VALUE

12 De methodiek van Prestatie inkoop
Insturen propositie door leveranciers Prijs Risico- en kansendossier Prestatie onderbouwing Planning Het gunningsproces Ranking van leveranciers obv Prijs Concreti- Serings fase Uitvoering Voorbereiding Fase 1 Beoordeling RD & KD Prestatie onderbouwing Door beoordelingsteam opdrachtgever Risicodossier & Kansendossier Prestatie onderbouwing Interviews Fase 2: Interviews © 2011, Scenter

13 Minimaliseren van risico’s
Geef toe dat je als opdrachtgever niet alles weet en niet op de hoogte bent van de beste manier, de details en de risico’s (daar heb je immers de experts voor!) Vraag hen die zeggen expert te zijn hoe zij het weten Aantonen met meetbare waarden en praktijkvoorbeelden Vraag hen om het project van het begin tot het eind te plannen en de risico’s die ze zelf niet kunnen beheersen te minimaliseren Het gaat om het minimaliseren van risico’s: niet om het verplaatsen ervan!

14 Interviews © 2011, Scenter

15 Aanname: de leverancier is de expert
Het proces Insturen propositie door leveranciers Prijs Risico- en kansendossier Risico’s ON Prestatie onderbouwing Het gunningsproces Ranking van leveranciers obv Prijs Concretise- rings fase Uitvoering Voorbereiding Aanname: de leverancier is niet de expert Aanname: de leverancier is de expert Fase 1 Beoordeling RD & KD Risico’s ON Prestatie onder- bouwing Door beoordelingsteam opdrachtgever Risicodossier & Kansendossier Risico’s ON Prestatie onder- bouwing Interviews Fase 2: Interviews Aanname: de leverancier is de expert © 2011, Scenter 15

16 RESULTAAT Als Opdrachtgever koop je het beste plan
Dit is waarschijnlijk niet 100% dekkend Expert zet kwaliteiten in om risico’s te minimaliseren Geen overname risico’s Beste plan is het plan met de meeste waarde tegen de laagst mogelijke kosten en risico’s! Slimme oplossingen Aanbieder/expert heeft geen risico’s Aanbieder/expert schrijft het contract Transparant uitvoeringsplan

17 LEERPUNTEN Leid de leveranciers op in BV. Anders krijg je manage, dirigeren en controleren Organiseer de projectorganisatie. Projectmanager voor elk BV project Selecteer de projectmanager van de opdrachtgever op basis van het KSM model Zorg dat de leverancier zich laat begeleiden door een BV expert Houd vast aan de BV structuur Neem de oplossing van de leverancier aan als de beste optie voor de gestelde doelen van het project Formuleer de vraagscope/projectdoelstellingen zorgvuldig en SMART

18 Ervaringen uit de praktijk
Aanbesteding Kantoorartikelen -/- 30% (samen met Alfacollege en Onderwijsgroep Noord uit Groningen) Aanbesteding Liftonderhoud -/- 5% Aanbesteding Brandblusmiddelen -/- 10% Aanbesteding Vuilafvoer -/- 17,5% Aanbesteding Multi-Functionals -/- 50,5% (samen met Yorneo uit Papenvoort) Leveranciers geven aan blij te zijn met deze systematiek. “Wij kunnen eindelijk onze expertise laten tonen zonder dat wij op voorhand worden uitgesloten”.

19 Lopende en/of komende Aanbestedingen
Aanbesteding Onderhoud E & W – Installaties (Loopt) Aanbesteding Onderhoud Groenvoorziening, samen met Yorneo (Loopt) Aanbesteding Bedrijfshulpverlening (Q1 2015) Aanbesteding Verpleegartikelen en Incontinentiemateriaal (loopt) Aanbesteding Telefonie en data (In onderzoek)

20 VRAGEN??


Download ppt "WELKOM NAMENS KARAKTER & BEST VALUE NEDERLAND WERKGROEP ZORG"

Verwante presentaties


Ads door Google