Download de presentatie
GepubliceerdEdith Beckers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Herstelgericht werken na agressie in De Patio
De Patio – Kortrijk Dr. A. Degels Leila Nadji Geert Taghon
2
Herstelgericht werken na agressie
De Patio Residentiële behandelafdeling Herstelgericht werken na agressie Outreach werking Crisis werking
3
Ontstaan Veel agressie naar personeel (95%)
Gevoel dat we meer konden doen Nood aan zorg voor de relatie Gevaar burn-out
4
Centrale gedachte Herstel is noodzakelijk om terug te komen tot samenwerking Ook therapeutische oefening: ‘het kan ook anders’ Verder kijken dan de regelovertreding Zonder herstel blijft er iets negatiefs nazinderen in de relatie en dit kan op termijn de samenwerking verzuren
5
In ruzie leren we elkaar vertrouwen en de stevigheid van een reële relatie ondervinden: de relatie kan een kwade bui dragen en is dus betrouwbaar. “Agressieve” gevoelens in de relatie zijn ‘normaliteit’ In de ontwikkeling leren we dat agressie kan gedragen worden door de relatie die we hebben onze jongeren
6
Wat doen we? Wij moeten de agressie helpen dragen en helpen reguleren
Hoe doe je dit? => proces Door herstel leer je omgaan met agressie in de relatie Je leert dat dit een wezenlijk onderdeel is van een relatie
7
Door de destructieve, hatelijke gevoelens die onze jongeren soms hebben vraagt dit heel veel energie
Energie van de jongere om te leren omgaan Energie van de hulpverlener om te leren dragen en helpen reguleren = zeer intensief!
8
Valkuil voor de hulpverlener
“Is niet mijn probleem maar zijn probleem” = Agressie ‘wegduwen’ Overspoeld geraken = ‘innerlijke rust’ niet vinden ‘Ik moet perfect zijn als hulpverlener’ Bij herhaaldelijk herstel, dreigen ‘zin van herstel’ uit het oog te verliezen
9
Noodzaak om tot herstel te komen
Ontwikkelingstheorie hebben rond agressie Deze theorie helpt om betekenis te geven Deze theorie helpt om zinvolheid van herstel te zien
10
Concrete werking Vooraleer te starten visie ontwikkelen: Supervisie
Literatuur Teamgesprekken Bemiddelingsgedachte introduceren Coördinator opleiding bemiddelaar
11
Evolutie Eerst herstel was concreet iets maken
Herstel eerst doen in latere fase langzaam opgeschoven naar praten Eerst relatie HV-jongere, later jongere-jongere, nog later ouder-HV Herstel kan ook gericht zijn naar de groep
12
Voor jongere: Herstelbox is standaard aanwezig + leren inleven
Nu herstel steeds na: fysieke agressie dreigen met fysieke agressie zeer kwetsend taalgebruik (soms seksuele taal) Voor jongere: Herstelbox is standaard aanwezig + leren inleven Voor team: herstelgedachte is de eerste gedachte en/of ‘wat heb je nodig om tot herstel te komen?’ Herstelgesprek na zeer ernstige feiten Duidelijke visie hoe, wanneer, waarom
13
Casus Gekozen op basis van onze dagdagelijkse werking, nl. wanneer doen wij herstel of in welke situaties niet Casus: Situatieschets Vraagstelling videofragment
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.