Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMartina Ten Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
WORKSHOP 1) Reflectie op legitimatie corporatiesector en 2) legitimatiescan
1) door Derk Loorbach (DRIFT) 2) door Paul Doevendans (Atrivé) en Derk Windhausen (Windhausen Advies)
2
door Derk Loorbach (DRIFT)
WORKSHOP Reflectie op legitimatie corporatie-sector door Derk Loorbach (DRIFT)
3
Transitieperspectief
Maatschappelijke verwachtingen, vraag, behoefte en context verandert Huidige regime (dominante cultuur, structuur en werken) onder druk Alternatieve oplossingen en modellen dienen zich aan Bestaande structuren reageren door optimalisatie, crisismanagement en efficiency
4
Legitimiteit? Historisch opgebouwde regimes kunnen razendsnel vertrouwensbasis verliezen Historische lessen: Legitimiteit krijg je Er zijn verschillende redenen waarom legitimiteit wordt gegeven Als je te hard roept dat je legitiem bent, dan werkt dit averechts
5
Transities: opbouw en afbraak
stabilisation breakthrough take-off predevelopment Based on Rotmans et al, 2001
6
Historische legitimiteitslagen
De legitimiteit van solidariteit en verheffing (vanaf eind 19e eeuw) De legitimiteit van kwaliteit en kwantiteit (vanaf begin 20e eeuw) De legitimiteit van autonomie en identiteit (vanaf het interbellum tot de jaren tachtig) De legitimiteit van stadsvernieuwing en leefbaarheid (vanaf jaren zestig)
7
Vanuit transitieperspectief…
Is maatschappelijk het vertrouwen fundamenteel weg Staat de rol en (maatschappelijk) toegevoegde waarde principieel ter discussie Dient de eigen rol en positie opnieuw uitgevonden vanuit historische kern
8
Oplossingsrichtingen
Maak diversiteit en maatwerk tot nieuwe kernwaarden Communiceer open, vroeg, vaak en vanuit de wereld van de ander Maak maatschappelijke meerwaarde corporaties inzichtelijk Verken en faciliteer de toekomst in de praktijk Qua communicatie werden ‘eenvoudig’ en ‘dialoog’ als woorden heel veel genoemd!
9
Strategie: volgende stap?
Welke instituties en structuren? Aanpassen en leren ARTS and TRANSIT Welke (transformatieve) sociale innovaties? Wat uitfaseren en afbreken?
10
EINDE BEDANKT VOOR UW AANDACHT
11
door Paul Doevendans (Atrivé) en Derk Windhausen (&Windhausen)
WORKSHOP legitimatiescan door Paul Doevendans (Atrivé) en Derk Windhausen (&Windhausen)
12
Agenda Bedoeling en functies legitimatiescan
Gekozen opzet: denkraam en resultaten Werking van het instrument Vervolg
13
Bedoelingen en functies legitimatiescan
Een hulpmiddel voor corporaties en hun stakeholders dat: Het abstracte begrip Legitimatie concreet maakt (taal) Het legitimatievraagstuk in eigen context in kaart brengt (inzicht) Een basis biedt voor het goede gesprek (dialoog) Aanknopingspunten geeft voor verbetering (ontwikkeling)
14
Zicht op legitimatie (1)
Gevraagd aan 3 bestuurders en 7 stakeholders: Hoe ervaart u de corporatie? Wat vindt u belangrijk? Hoe doet de corporatie het nu? erkenning vertrouwen waardering
15
Het denkraam: aspecten van legitimatie
Uiting: erkenning vertrouwen waardering Aspecten:
16
Het denkraam: Legitimatieprofielen
Hulpmiddel voor verandering Leren kennen van verschillende accenten in legitimerend gedrag Herkennen van patronen Gericht zoeken naar effectieve interventies Wel onderscheid, geen hiërarchie Op zoek naar de juiste mix
17
Het denkraam: Profielen en aspecten
18
Zicht op legitimatie (2)
Beeld bij huidige legitimatie Opvatting over gewenst legitimatie
19
Instrument Denkraam Achtergrond Aspecten Profielen Vragenlijst
Respondent Algemeen Legitimatie vraagstuk Profielen: Kwesties definities Verwerking Handleiding Invoer Output Basisfiguren Spreiding Te specificeren naar categorieën respondenten Gereed- schapskist Mogelijke interventies Best practices
20
Het vervolg Verbeteringen doorvoeren
Suggesties voor interventies toevoegen Pilots
21
EINDE BEDANKT VOOR UW AANDACHT
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.