Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSilke Willems Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Residentiële hulpverlening: Veiligheid en praktijkgericht onderzoek C. Schuengel © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
2
Kernbegrippen Uithuisplaatsing Veiligheid Gehechtheid Binding Stabiliteit Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
3
Welke kinderen? Vrijwillig of gedwongen Kind niet veilig voor ouders Kind beschermen tegen zichzelf Samenleving beschermen tegen kind Opvoeding te zware last Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
4
Historische wortels Religieus reveil Particulier initiatief Kinderbeschermingswetten –Voogdijmaatregelen: ontheffing, ontzetting (1901) –Ondertoezichtstelling (1921) Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
5
Aantal kinderen onder OTS Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk http://www.minjust.nl/b_organ/dpjs/producten/feitencijfers/2000_13_2_ontwikkeling.htm © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
6
Instroom kinderen onder voogdij Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk http://www.minjust.nl/b_organ/dpjs/producten/feitencijfers/2000_13_2_ontwikkeling.htm © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
7
Bijeffecten van tehuisopvoeding iatrogene effecten ‘maternal deprivation thesis’ (Bowlby ) (jonge) kinderen beter af in pleeggezin Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
8
Empirische studie 74 jongeren opgenomen in justitiële behandelinrichting Intern werkmodel van relatie met mentor –Veiligheid Beschikbaarheid als veilige basis Gebruik als veilige basis –Binding Na 3 maanden en bij 43 jongeren na 9 maanden Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
9
Vergelijkingsgroep 76 thuiswonende jongeren Vergelijkbaar opleidingsniveau Intern werkmodel –Van relatie met ouder –Van relatie met klassenmentor Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
10
Vergelijking Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk * Significant verschil tussen naastgelegen staven * * * * * © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
11
Beloop Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
12
Conclusies Onderscheid –Gehechtheid –Binding Alternatieve verklaringen? Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
13
Wetenschap en praktijk Praktische bezwaren tegen stabiliteit in relaties kinderen – hulpverleners Wetenschappelijke argumenten pro –Veiligheid, therapeutisch effect Wetenschappelijke argumenten contra –Niet geïndiceerd voor alle jongeren in alle situaties Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.