Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Lezen Voorlichtingsbijeenkomst ouders
2
Letters zijn overal
3
Een leven vol lezen De mens gaat lezend door het leven;
, dagelijkse indrukken… Noodzaak tot goed onderwijs en begeleiding School en thuis
4
Lezen gaat niet vanzelf!
5
Waarom lezen? Schoolsucces Maatschappelijke redzaamheid Ontspannen
Vaardigheden vergroten Ervaringswereld verruimen Meningen van anderen vernemen Lezen is plezier! Niet voor niets vertelt een kleuter vol trots dat deze al kan lezen; lezen is ‘de grote mensenwereld’
6
school Belangrijkste instrumentale vaardigheid
Gem. 110 minuten leesonderwijs Groep 3 is dat bijna 300 minuten Lezen is de belangrijkste factor terugkerend in alle onderwijssituaties en schoolsucces Achterblijvende leesprestaties is vaak de doorslaggevende reden voor een doublure
7
Lezen op school Onderscheid in: ondersteunende taalactiviteit
als doel om de leesvaardigheid te vergroten traditionele leeslessen; onderwijs in lezen functionele taalactiviteit leesvaardigheid toepassen dagelijks leven en schoolvakken
8
Vormen van lezen lezen als ondersteunende taalactiviteit
Technisch lezen geschreven taal omzetten in gesproken taal Begrijpend of studerend lezen achterhalen van betekenis van een tekst Belevend lezen emotionele betrokkenheid van de lezer bij een tekst
9
Fasen van het lezen Voorbereidend lezen (groep 1-2)
Aanvankelijk lezen (groep 3-4) Voortgezet lezen (groep 4 t/m 8)
10
Voorbereidend lezen Alle activiteiten die erop gericht zijn om kinderen voor te bereiden op het leren lezen ‘Beginnende geletterdheid’ Groep 1, 2 als aanloop naar groep 3 Letterkennis Rijmen Vertelplaten Voorlezen Klankzuivere woorden (appel / tak)
12
Aanvankelijk lezen Foneem – grafeem koppeling
Gevoelige periode voor taal Gemiddeld begin groep 3 Eigen maken van leestechniek, Eigen maken van de leesrichting Start met ‘MKM’-woorden b.v. P-E-T ‘MKKM’- woorden b.v. B-O-O-M ‘MKKM’- met dubbelklank; b.v. P-OE-S
14
Tips voor ouders aanvankelijk lezen
Samen lezen tips Laat uw kind boeken lezen die hij zelf heeft uitgekozen en dat mag best een AVI niveau hoger zijn dan uw kind technisch aankan Lees de eerste bladzijde voor en wijs bij. Uw kind leest in zichzelf mee Lees om-en-om een zin of een stukje of bladzijde Laat uw kind niet hakkelen als hij een moeilijk woord tegenkomt, maar zeg het woord voor. Geef uw kind complimenten Zorg voor een taalrijke omgeving Bezoek de bibliotheek
15
Voortgezet lezen Als alle letters beheerst worden
Begrijpend en studerend lezen Vergroten van het leestempo Meeste aandacht gaat uit naar begr. Lezen Informatieteksten Verhalende teksten Gebruiksteksten
17
Tips voor ouders voortgezet en begrijpend lezen
lees voorspelbare verhalen vaker voor en stimuleer kinderen om zelf ‘voor te lezen. Goede prentenboeken kunnen vaker worden voorgelezen, zeker als het kind het graag wilt. Oriënteer het kind op de kaft/titel van het boek laat het kind voorspellen waar het verhaal/boek over zal gaan bespreek na afloop of de voorspelling juist was laat het kind zelf vertellen wat er in het verhaal gebeurd, in de eigen woorden
18
materiaal/methodes op school
Leeswerkjes / doosjes Letterdozen Letterkaarten Veilig leren lezen RALFI-lezen Taal in blokjes Tutorlezen Zoeklicht Bibliotheek Leeskwartier
19
Manieren van leesonderwijs
Stillezen Hardop lezen, voorlezen Leeskring Forumlezen Theaterlezen Lezen is leuk; maak het leuk en hou het leuk!
20
websites http://boekenzoeker.org/zero/page.aspx www.leeskwartier.nl
21
vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.