De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Structureel Coöperatief Leren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Structureel Coöperatief Leren"— Transcript van de presentatie:

1 Structureel Coöperatief Leren

2 Voordelen van scl:

3 Het GIPS-model

4 Begrippenlijst Oogmaatje - dit is het kind dat tegenover je zit. Schoudermaatje - dit is het kind dat naast je zit. Liniaalstem - de fluisterstem die je gebruikt als je met je oog,- of schoudermaatje praat. Teamstem- stem die je binnen je team (groepje van 4) gebruikt. Groepsstem – stemgebruik in de hele groep. Stiltesignaal - als de leerkracht de hand opsteekt, nemen de kinderen dit signaal over en houden de mond dicht.

5 Structuren in groep 4 Binnen-buitenkring Tweetal coach Laat zien
Zoek de valse

6 Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Luister naar de opdracht Neem denktijd De binnenkring vertelt De buitenkring vertelt Ga … plaatsen verder, met de klok mee Stap 4, 5 en 6 herhalen

7 Zoek de valse 1 Ik ben dit weekend naar de dierentuin geweest.
2 Ik ben naar de verjaardag van mijn moeder geweest. 3 Ik heb de hele zaterdagavond televisie gekeken.

8 Zoek de valse – 12 = 44 = 79 x 6 = 32

9 Voortgezet Technisch Lezen
Technisch lezen is geen doel op zich Het gaat om het kunnen begrijpen van een tekst Goed technisch kunnen lezen is daarbij een essentiële voorwaarde

10 Leesmethode “Lekker Lezen”
Compacte instructie op woord-, zins-, en tekstniveau. Er wordt uitgegaan van de tekst als betekenisvolle start. Teksten zijn afgestemd op instructieniveau en belevingsniveau Zowel verhalende als informatieve teksten

11 Tutor lezen Kind leest onder begeleiding van een ouder kind ; een tutor. Motiverend stimulerend corrigerend

12 Instructie lezen Instructie en begeleide inoefening
( Voor – Koor – Na) Hele groep Subgroep

13 duolezen

14 Belangstellend lezen Kinderen lezen naar belangstelling
(kiezen een boek passend bij hun leesniveau). Veel “leeskilometers” maken .

15 Thuis Lezen Toon belangstelling voor het lezen van uw kind
Thuis lezen moet vooral leuk zijn Niet teveel nadruk op goed presteren Complimenten geven Voorlezen blijft belangrijk voor de algehele taal/leesontwikkeling 10-15 minuten iedere dag is beter dan 1 uur per week!

16 Taal De taaldomeinen: Spreken en luisteren Woordenschat
Taalbeschouwing Stellen

17 Taal spelling Onderverdeling op basis van de strategieën die
gebruikt worden: * L (luisterwoord) Zeg het woord hardop, schrijf wat je hoort. * LB (luisterwoord met bijzondere klankgroep) Schrijf deze woorden met bep. klankgroepen altijd op dezelfde wijze. (eu/ui) * W (weetwoord) Onthoud de spelling van deze woorden (ei / ij - ou / au) * R (regelwoord) Pas de juiste spellingregel toe, dan weet je hoe je het woord moet schrijven. (eend, toren)

18 Rekenen Orientatie getallen t/m 100. Optellen en aftrekken t/m 20
De tafels van vermenigvuldiging !

19 Schrijven Oefenen van het verbonden schrift.
Vloeiende doorgaande beweging Let op de juiste penhantering. Vulpen.

20


Download ppt "Structureel Coöperatief Leren"

Verwante presentaties


Ads door Google