Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRuth Brouwer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Economische innovaties door toedoen C MKB IPCICO/HKU 24 juni 2010 Giep Hagoort,
2
Outline Kunstenaarcoach in het Bedrijfsleven, Kunstenlab Deventer/HKU (beeldend kunstenaars) Kort: Schiphol: Gate o7, Startpunt: Ipcico/TNO/Hogeschool Zuyd/HKU, Maastricht Bereikbaar Creactieve Filerondetafels ASOM/Hogeschool Zuyd
3
VERTREKPUNT IPCICO Kadervisie: C MKB als innovatiemotor HKU Co- Battle Grounds (onderzoeksplan) Bijdrage aan innovatiekennis via praktijkonderzoek Verdieping cultureel ondernemerschap van kunstenaars Samenwerking versterken via KOP model
4
Kunstenaarcoach voor het bedrijfsleven DOEL: 1 OP 1 begeleiding in het versterken van het creativiteitsdenken van de ondernemer OPLEIDING: praktijkbegeleiding van 20 uur, verslaglegging, eendaagse training over coachen. PRAKTIJK: 5 sessies 1 op 1 van 2.5 uur op het bedrijf van de ondernemer Sessie 1: 0-meting, Sessie 4: Op het atelier, sessie 5: vervolgmeting Gemeenschappelijk afronding kunstenaars en ondernemers Tot nu toe (2010): drie rondes, 5 gecertificeerde kunstenaars, register HKU
5
Coachen vanuit de kunstenaarspraktijk Interventies zijn artistiek en ontleend aan min. 10-jarige BK-praktijk Voorbeelden: verhaal achter schilderij op kantoor, ordening van het bureau, inrichting winkel, de expositie van kennis, gezamenlijk bezoek aan BK event, etc Werkboekje als handleiding Reflectieverslagen als kwaliteitstoets
6
Organisatie BK centrum als regisseur (Kunstenlab) Supervisor (kunstenaar-docent) ter begeleiding coaches HKU lectoraat K&E op afroep beschikbaar/registerhouder Regionale MKB voor de werving van ondernemers Start: externe financier (prov. Overijssel via ‘Ongezouten’) Training HKU: co-creatie
7
Reacties ondernemers Onafhankelijk denken van groot belang Uit het ‘niets’ tot ‘iets’ komen Uit eigen kaders treden We hebben zelf ook creativiteit in huis Chaos kent structuur Klankbord van groot belang om creatieve ideeën niet bij voorbaat te laten struikelen Fijn dat het persoonlijke en bedrijfsmatige samen komen De vragen die een kunstenaar zich stelt, zijn zeer relevant voor de ondernemer In het begin: waar begin ik aan? tot groot enthousiasme aan het eind
8
Schiphol Innovaties uit hoek verkeerstechniek, veiligheid en retail halen Behoefte aan kunstenaars (theatermakers) in innovatietrajecten (via IPCICO/TNO) Innovatiedagen (over wachten bij boarding): multidisciplinair (naast kunstenaars ook Philips Lighting Evaluatie projectleider: interventies theatermakers zeer effectief (‘we hadden wel een podium maar geen verhaal’) Resultaat: Gate 07 (net geopend, bezoek volgt nog) Voorbeeld van IPCICO netwerken: TNO/HKU/Hogeschool Zuyd Critical issues: gering onderzoek, kunstenaar als ‘no body’ in leveranciersbeleid, personele mutaties Schiphol
9
Creatieve Filetafels Maastricht bereikbaar Kern: communicatie tussen projectorganisatie MB en reizigers Drie rondetafels met verkeersexperts, reizigers en twee kunstenaars uit de regio Functie kunstenaars (bouwkunde, theater): creatief klimaat van de tafels vergroten (een tafel duurt 3 uur) Positie kunstenaars: ontregelende interventies, eigen onmogelijke oplossingen presenteren (‘hoe vergroten we de files tbv economische groei’), Samenwerking met ASOM (opdrachtnemer) en HZ (bemiddeling kunstenaars) Critical issue: kunstenaar wordt ‘beleidsmaker’ en verliest ‘onafhankelijkheid’
10
Observaties 1. Kunstscholen zijn een prima vertrekpunt vanwege kennis alumni/creatieve processen 2. Kunstenaars: ‘Onvoorbereid en onbevooroordeeld’ zijn als succesfactor 3. Expertisecentrum als partner (BK-centrum, TNO, ASOM) 4. Nieuwe vormen van evaluatie-onderzoek ontwikkelen (creatief-economische indicatoren??) 5. IPCICO PLUS seminar tbv systematische kennisuitwisseling met innovatie-experts en kunstenaars (plus verslaglegging)?
11
Dank voor jullie aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.