Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSilke Verbeke Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
10.02.2003Internetdag Journée Internet1 VIJF AANBEVELINGEN DICHTEN DIGITALE KLOOF
2
10.02.2003Internetdag Journée Internet2 B2C retail e-Commerce (US) Voorspeld: 5 à 10% retail Werkelijk: 1,3 % US Census Bureau
3
10.02.2003Internetdag Journée Internet3 BusinessWeek Nov 4 02
4
10.02.2003Internetdag Journée Internet4 La mesure de l’intégration économique (première dimension de la pauvreté) semble être la principale variable permettant de décrire la situation TIC d’un ménage. – Faible niveau de formation : plus difficile d’utiliser et d’apprécier les TIC – Faible intégration au marché du travail : travail moins fréquent avec des TIC, moins de collègues habitués aux TIC Federaal Planbureau 2002
5
10.02.2003Internetdag Journée Internet5 Can America lose white collar jobs and still prosper? The U.S. must act: move up the value-added ladder to create new products and services that means promoting better education, …that means promoting better education, … BW Feb 5 03
6
10.02.2003Internetdag Journée Internet6 Vijf aanbevelingen ‘Dichten digitale kloof’ 1. Onderwijs en permanente vorming 2. Toegang tot apparatuur en programmatuur 3. Toegang tot - breedband - internet 4. Toegang tot elektronische leeromgevingen 5. Sensibiliseringscampagnes ‘Jeugd, technologie en wetenschap’
7
10.02.2003Internetdag Journée Internet7 1. ONDERWIJS EN PERMANENTE VORMING pleidooi voor gelijke kansen, niet enkel uit sociaal rechtvaardigheidsgevoel, ook uit economisch oogpunt ; onderwijs & permanente vorming = basisinfrastructuur land ; ICT & onderwijs modernisering & verlaging kosten & democratisering & permanente vorming.
8
10.02.2003Internetdag Journée Internet8 Secundair onderwijs nieuwe vaardigheden & attitudes: leren leren, teamgeest, synthese, zin voor communicatie, enthousiasme, inzet, flexibiliteit, strategische reflex ‘hybried’ leerproces gebaseerd op cursussen, zelfstudie en groepswerk ondersteund door ICT; leerkracht coach cyberklas; leerkracht : informatie jongeren - afkomstig uit alle sociale klassen studies ‘wetenschappen en technologie’ Hoger onderwijs eerste cyclus "bachelor“: uitzicht op beroepsfinaliteit na drie jaar = meer jongeren en ouders aanzetten om te kiezen voor "universitaire" studies.
9
10.02.2003Internetdag Journée Internet9 Volwassenenonderwijs Promotie avond- en volwassenenonderwijs ICT : direct toepassingsgericht onderwijs voor iedereen, technisch secundair onderwijs (ICT-helpdesk), technisch hoger onderwijs (graduaat ICT); altijd al gekenmerkt door lage drempel. "Bijna gratis" permanente vorming "Bijna gratis" permanente vorming (kennis = enige grondstof) ‘Geglobaliseerde’ economie = sneller innoveren; competentie-netwerking met partners, empowerment kennis medewerkers versnelde innovatie; permanente vorming tegen aantrekkelijke voorwaarden: beroepsonderwijs post-graduaat opleidingen (‘MBA-lite’).
10
10.02.2003Internetdag Journée Internet10 2. TOEGANG APPARATUUR & PROGRAMMATUUR In bibliotheken en buurthuizen snelle uitbouw "bijna gratis" pc- en internet in openbare "cybercafés" (bibliotheken, jongerencentra, sportclubs in kansarme wijken, …) (toezicht door vrijwilligers) Op school en thuis toegangsapparatuur en onderhoud door scholen uit normale werkingsmiddelen e-leerinhoud, à aantrekkelijke voorwaarden, zowel voor scholen als voor gezinnen = prioriteit deze infrastructuur
11
10.02.2003Internetdag Journée Internet11 3. TOEGANG TOT INTERNET 3. TOEGANG TOT INTERNET (cfr advies BIPT 6/11/2002) breedbandBelgië = Europees koppeleton breedband (telefoon vs. kabel); breedband: nog onvoldoende ingang bij alle klassen bevolking (vergeleken met meest gevorderde landen !); deze landen: financiering ‘donkere glasvezel’ door overheid; aan aantrekkelijke voorwaarden’ = toegang breedbandinternet ‘ aan aantrekkelijke voorwaarden’ = indijking digitale kloof én groei economie. toepassing wetgeving échte concurrentie lokale telecomlus; verdergaande oplossingen? - nieuwe telecomwetgeving?
12
10.02.2003Internetdag Journée Internet12 4. TOEGANG ELEKTRONISCHE LEEROMGEVINGEN overheid: investeren in elektronische leeromgevingen en leerinhoud ten bate van scholen, universiteiten en de hele gemeenschap; kunnen aangewend in klasomgeving om lessen te verrijken en leerlingen nieuwe vaardigheden en attitudes laten inoefenen (1) proefprojecten ‘hybried’ leren geleidelijk opgenomen in volledige onderwijssysteem, inclusief permanente vorming.
13
10.02.2003Internetdag Journée Internet13 5. SENSIBILISERINGSCAMPAGNES "JEUGD, WETENSCHAP EN TECHNOLOGIE" Kansarmen (en meisjes !): “Technologie en wetenschap niet iets voor ons”; daarom herhaling roadshow ''Technologie & Wetenschap voor Iedereen" (12-14 jarigen in alle scholen); doel: jeugd – en leerkracht – enthousiast maken positieve sociale en milieubijdragen ‘technologie & wetenschap’ en maatschappelijke ontplooiingskansen; "algemene" sensibilisering: grootste effect bij minder kansrijke jeugd.
14
10.02.2003Internetdag Journée Internet14 Aanbevelingen dichten socio-economische / digitale kloof 1. Onderwijs en permanente vorming 2. Toegang tot apparatuur en programmatuur 3. Toegang tot - breedband - internet 4. Toegang tot elektronische leeromgevingen 5. Sensibiliseringscampagnes ‘Jeugd, technologie en wetenschap’
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.