Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCarla Aerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Ethisch en duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
2
Ethisch ondernemen is het aanvaarden van de principes van goed en kwaad bij het ondernemen.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de verbintenis van een onderneming om bij te dragen tot duurzame economische ontwikkeling, om de levenskwaliteit te verbeteren van werknemers, de locale omgeving en de samenleving in zijn geheel.
3
Ethisch en maatschappelijk verantwoord gedrag
Het individu : # waarden De onderneming
4
filmfragment Wat is het besluit van Michael Moore (criticus) ?
……………………………………………….. Zegt Sir Mark Moody-Stuart (oud-CEO van Shell) dit ook of heeft hij een andere mening
5
Waarom willen ondernemingen als maatschappelijk verantwoord gezien worden ?
Reputatiemanagement Risicomanagement Relaties met investeerders, banken en toegang tot kapitaal. Werknemerstevredenheid Competitiviteit en marktpositionering Operationele efficiëntie
6
Internationale verschillen
culturele normen wettelijke verschillen verschillende omstandigheden
7
Geschiedenis van SCR. Shell : Global Compact (VN) Ethibel Brent Spar
Terechtstelling van Ken Saro Wiwa Global Compact (VN) Kofi Annan 10 beginselen (principes) Ethibel MVI
8
10 Beginselen Global compact
Mensenrechten Principe 1: Ondernemingen moeten de mensenrechten steunen en respecteren Principe 2: Ondernemingen mogen niet medeplichtig zijn aan het schenden van de mensenrechten Arbeid Principe 3: Ondernemingen moeten de vrijheid van vereniging van werknemers respecteren. Principe 4: Eliminatie van alle vormen van gedwongen arbeid Principe 5: Het afzweren van kinderarbeid Principe 6: Het elimineren van discriminatie Milieu Principe 7: Ondernemingen moeten de nodige voorzorgen nemen mbt het milieu en Principe 8: initiatieven ontwikkelen om meer verantwoordelijkheid te nemen ivm milieu Principe 9: Het ontwikkelen en verspreiden van milieuvriendelijke technologieen steunen. Anti-Corruptie Principe 10: Ondernemingen moeten alle vormen van corruptie afzweren, afpersing en omkoping inbegrepen
9
Transparency international
10
tax planning ? Consumentenbescherming
11
Case Studies
12
Tegenstanders van MVO Kan een bedrijf wel sociaal verantwoordelijk zijn ? De leiders zijn onethische ondernemingen Alle stakeholders in kaart brengen Hoe prioriteiten geven aan stakeholders vrijwillig werkt niet Meer winst voor onderneming dan voordeel voor samenleving MVO = PR ? Strategie om regulering te voorkomen De markt heeft geen moraliteit Ethische consument ? MVO geeft firma’s legitimiteit en toegang
13
Enkele positieve bemerkingen
Locale problemen steunen Naar platteland ipv stad Locale betrokkenheid Bepaalde landen vermijden of niet ? (Inter)nationale gedragscodes voor ondernemingen
14
Samenvatting Onderneming wil als maatschappelijk betrokken beschouwd worden Onderneming per definitie onethisch, Het is niet de bevoegdheid van de onderneming om te beslissen wat maatschappelijk verantwoord gedrag is Consumenten & Aandeelhouders vertonen te weinig verantwoordelijkheid bij koopgedrag Oplossing : regulering ? Positief : beter iets dan niets
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.