Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnnelies Groen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
2
2 Toerisme: situatieschets Bijna 10 miljoen internationale gasten (2009) Top 5: Duitsland, VK, België, VS, Frankrijk Circa 45% stedenbezoek (ruim 60% van de bestedingen) Circa 40% bezoekt 1 of meer musea tijdens verblijf Bovengemiddelde besteding (400 vs. 320 euro)
3
3 Belang cultuur voor toerisme… Economisch * Bezoekers * Bovengemiddelde bestedingen Holland-marketing * Attractief aanbod: historisch en eigentijds * Reden tot reizen Merk ‘Holland’ * Merklading * Creativiteit, dynamiek, inventief, innovatie * Uniek, onderscheidend -> niet/moeilijk te copieren
4
4 …en vice versa Belang toerisme voor cultuur * bezoek en bestedingen * bekendheid * behoud/groei slag- en marketingkracht
5
5 Holland-marketing Merk ‘Holland’: niet alles voor iedereen Kiezen: top- versus breedte aanbod De cultuurtoerist bestaat niet -> segmentatie
6
6 Segmentatie Totaal aankomsten Bestedingen per persoon Totaal bestedingen Invloed op Imago Must-See- Museum Visitor XXXXX$$$$$$$0 Blockbuster Expo Follower XX$$$ + Rainy Day Tripper XXX$$$0 Art Aficionado X$$$$$$$+++ Festival Fan x$$$$+++ Art Event Hopper x$$$$$++++ Art Professional x$$$$+++++
7
7 Holland-marketing Marketing mix -> 5 B’s * Beschikbaarheid * Betaalbaarheid * Bereikbaarheid * Beleving: inspelen op vraagontwikkeling * Bekendheid: slagkracht door samenwerking Samenhang en afstemming Niet isoleren, maar co-creëren Actief zoeken en willen vinden van gemeenschappelijk belang
8
8 Case: Holland Art Cities 130.000 extra bezoekers tot nu toe (in crisisjaar internationaal toerisme) Ruim 50 miljoen euro extra bestedingen
9
9 Gemeenschappelijk belang Toerisme: * Dalend marktaandeel Nederland * O.a. noodzaak vergroten zichtbaarheid & intensivering vraagstimulering Cultuur: * Financiele bedreigingen * O.a. intensivering publieksmarketing Behoud/meer slagkracht door samenwerking
10
10 Een aantal randvoorwaarden… Niet op eigen terrein terugtrekken, maar elkaar opzoeken Onderkennen en open staan voor elkaars kracht & toegevoegde waarde Vraag-gericht denken en doen: grens- en sectoroverschrijdend
11
11 De beste winst is gezamenlijke winst
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.