Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIne Cools Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Stroomstoring Tieler- en Bommelerwaard 12 t/m 14 december 2007
2
Stroomstoring Tieler- en Bommelerwaard 12 t/m 14 december 2007
3
Inhoud Reconstructie Ingezette teams Dilemma’s woensdagnacht
Dilemma’s donderdag en vrijdag Dilemma’s herstelfase Conclusies en aanbevelingen evaluatierapport
4
Reconstructie 19:04 Melding GMK: Apache helikopter van Defensie vliegt tegen hoog spanningskabel aan ter hoogte van Huerwenen Gevolg: inwoners ( huishoudens) en vele bedrijven en ondernemingen zonder stroom. 19:24 Opschaling naar GRIP 1 19:50 Opschaling naar GRIP 2 20:30 Eerste vergadering ROT 21:15 Opschaling naar GRIP 3 21:41 Opschaling naar GRIP 4 22: e RBT vergadering
5
Effectgebied
6
Actieve Teams Regionaal beleidsteam Regionaal Operationeel Team
sectie brandweer sectie politie (SGBO) sectie gemeenten sectie GHOR sectie voorlichting liaison Defensie liaison Continuon liaison Waterschap liaison Rijkswaterstaat liaison Provincie GRMT’s Maasdriel, Zaltbommel, Neerijnen, Geldermalsen en Lingewaal Callcenter Tiel Regionaal actiecentrum GHOR COPI
7
Dilemma’s woensdagnacht
Telefonische (on)bereikbaarheid GRMT’s en ROT/RBT. Gemeentehuizen (GCC’s) zonder (nood)stroom. Verschillende lijntjes van interne communicatie. Hoe krijg je een goede informatiepositie? Alarmering niet goed verlopen, alleen Maasdriel via Communicator gealarmeerd. RBT (overleg van burgemeesters) op afstand in de regio, stuur je de burgemeester of een loco?
8
Dilemma’s donderdag en vrijdag
Het telkens te optimistisch beeld over de duur van de stroomstoring vertraagde reactief en proactief handelen. Lange besluitlijnen (RBT-ROT-GRMT). Wat mag de gemeente zelf doen en wat behoeft afstemming in het ROT/RBT. Afstemming lokaal en regionaal Publieksvoorlichting
9
Dilemma’s herstelfase
Publieksvoorlichting (overdracht van regionaal regionaal naar lokaal, hoe borg je dat dit goed gebeurt). Schadeafhandeling geregistreerde schade burgers en bedrijven.
10
Conclusies en aanbevelingen evaluatierapport
Stroomstoring is een crisis van beperkte ernst. Adequaat gehandeld richting kwetsbare groepen. Overig handelen is vertraagd door telkens terugkomend beeld dat stroomstoring snel verholpen kon zijn. Begrijpelijk en juist dat de overheid uitging van zelfredzaamheid van niet kwetsbare burgers en bedrijven. Faciliteren van zelfredzaamheid door informatie over handelingsperspectieven had beter gekund. in planvorming aangeven op welke wijze de zelfredzaamheid door de overheid (zinvol) ondersteund kan worden.
11
Conclusies en aanbevelingen evaluatierapport
Goed initiatief overheid om burgers aan te sporen tot “noaberschap” (zoveel mogelijk helpen medeburgers). Proces communicatie is de achilleshiel van de crisisbeheersing tijdens de stroomstoring. klassieke eenrichtingsvoorlichting zonder bewuste aandacht voor terugkoppeling over het effect van de crisisbeheersing vanuit de bevolking. vertragende effect van de te optimistische prognoses over de duur van de stroomstoring. Grondig herzien van het regionale communicatieproces, uitgangspunt: burgers voorzien van de informatie die zij zelf denken nodig te hebben en om het bieden van concrete handelsperspectieven (zelfredzaamheid).
12
Conclusies en aanbevelingen evaluatierapport
Klassieke knelpunten zichtbaar met betrekking tot sturing van de rampenbestrijdingsorganisatie. Eerste beeldvorming op essentiële onderdelen niet compleet Vertragende opdrachtverstrekking via formele lijn ROT bleef in haar taakuitvoering achter Het RBT trok operationele zaken naar zich toe. Ontwikkel nieuw sturingsconcept voor de rampenbestrijding. Maak deze robuust in die zin dat in onzekere situaties, waarin toch acuut gehandeld moet worden, uitvoerende niveaus (incl. communicatie) zelfstandig mogen handelen.
13
Conclusies en aanbevelingen evaluatierapport
Gemeentegrensoverschrijdend (grip 4) incident met een duur van enkele dagen, brengt specifieke knelpunten met zich mee burgemeesters gaven voorkeur aan burgervaderrol informele communicatielijnen Regionaal een aantal realistische keuzes maken over de rol en aanwezigheid van burgemeesters in het RBT. GLZ had zich niet specifiek voorbereid op stroomuitval. Hierdoor ontsnapte mogelijke gevolgen aan de aandacht. Voor risico’s met een redelijke kans van voorkomen, zoals het risico van stroomstoring, de landelijke ervaring vastleggen in een korte, operationele aandachtslijst.
15
Dank voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.