Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEmilie Willemsen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren
2
HA 27 januari 2014 Programma 16.00 Welkom Algemene inleiding Henk Büscher 16.15 Presentatie Pilot a. Evalueren LGF en arrangeren 2014-2015 - uitleg, afspraken Susanne Bruning 16.30 b. Arrangeren op basis van ondersteuningsvragen 2013-2014 - uitleg - afspraken over formats, aanvragen gelden, etc. Joan Bosma 16.50 Presentatie 10-14 Gert vd Kamp, swv VO 17.10Cluster 1 & 2 Sieb vd Heide 17 15Vragen, Afspraken 17.30 Afronding
3
HA 27 januari 2014 -Voorlopig bestuur en bestuur in oprichting -Ondersteuningsplan OZKNV -Ondersteuningsplanraad Ondersteuningsplan en de samenhang met andere documenten: - De beschrijving van de basisondersteuning en het beschrijven van de ondersteuningsstructuur is per school weergegeven in het -Ondersteuningsprofiel (verplicht voor elke school)
4
HA 27 januari 2014 Een door het bestuur vastgesteld ondersteuningsprofiel per school -Basisondersteuning -Extra ondersteuning -Relatie met Bestuursbeleid Vereniging of Stichting Ondersteuningsplan OZKNV
5
HA 27 januari 2014 Investeer in Basisondersteuning Indicatoren zijn o.a. -Leerlingen ontwikkelen zich in een veilige omgeving -De school heeft continu zicht op de ontwikkeling van leerlingen -Het personeel werkt opbrengst- en handelingsgericht aan het realiseren van de ontwikkelingsperspectieven van leerlingen Deze indicatoren zijn bepalend voor verevening en verwijzing en worden door de OZKNV 2x per jaar getoetst. Per 1 augustus 2016 moeten alle scholen voldoen aan een score van minimaal 3.2 op alle indicatoren.
6
HA 27 januari 2014 Handelingsgericht Werken & Arrangeren
7
HA 27 januari 2014 Financien Per 1 augustus 2014 gaan de gelden voor ondersteuning, minus centrale kosten, naar de schoolbesturen naar rato van het aantal leerlingen van de scholen Let op: Gelden voor ondersteuning per 1 aug. 2014 = inclusief het schooldeel van het LGF (rugzak) Relatie met ondersteuningsbudget OZKNV; afbouw tussen 2014 en 2020 met ruim 2 miljoen! Scholen betalen dus uit deze pot hun arrangementen.
8
HA 27 januari 2014 Twee vormen arrangementen voor ondersteuning: a.Lichte arrangementen - ‘drie maanden extra leesonderwijs’ - huidige rugzak (voor 2 mnd of 6 mnd of…….) - Co-teaching - tussenvormen tussen BAO en BAO of S(B)O - …………… b. Zware arrangementen - plaatsing in sbo - plaatsing in so Voor zware arrangementen is een toelaatbaarheidsverklaring van de ozknv nodig
9
HA 27 januari 2014 Wat moet je daar concreet van betalen: -Het voldoen aan de basisondersteuning -Het betalen van de lichte ondersteuningsarrangementen (incl. arr. mbt ‘oude’ rugzakken*) -Het betalen van de zware ondersteuningsarrangementen -Het betalen van de IB faciliteiten (die je tot nu toe uit wsns-gelden kreeg) -Het bekostigen van tussenvormen tussen bao-sbao en bao-so
10
HA 27 januari 2014 - De veranderende rol van de IB-er. -Het arrangeerdocument & Criteria -Centrale Commissie Onderinstroom
11
HA 27 januari 2014 Verantwoordelijkheid voor het Handelingsgericht Arrangeren door -Leerkracht -IB -(bovenschools) directeur
12
HA 27 januari 2014 Samenvattend: 2 doelen en 1 subdoel a.Ontwikkelen van een werkwijze waarbij, voor huidige LGF geïndiceerde leerlingen, voor het schooljaar 2014-2015 de mate van ondersteuningsbehoefte vastgesteld en beschreven wordt in arrangementen. b.Ontwikkelen van een werkwijze voor alle nieuwe aanvragen van extra ondersteuning en expertise vanuit cluster 3 en 4 in de periode jan-juni 2014. c.Ontwikkelen van een arrangeerdocument Relatie De nu te maken arrangementen hebben een vervolg in 2014 - 2015 en worden dan bekostigd uit de middelen, die de school krijgt uit de OZKNV
14
Evalueren LGF en arrangeren 2014-2015 Vanaf schooljaar 2014-2015: Rugzak/LGF vervalt “Schooldeel” => naar schoolbestuur => inzetten voor extra ondersteuning Dit betekent: School stelt arrangement op: -Intern begeleider is verantwoordelijk -Ambulant begeleiders kunnen meedenken. Expertise vanuit het SO kan vraaggestuurd ingezet worden. -SO heeft hiervoor t/m 2015-2016 nog middelen
15
Arrangement Schooldeel Voorbeelden: -Inzet IB’er; -Individuele begeleiding; -Aanschaf materialen/middelen -etc. Expertise (SO) Voorbeelden: -observaties; -Individuele begeleiding -consultatie; -teamvoorlichting; -co-teaching; -tussenvoorziening -etc.
16
Pilot Handelingsgericht Arrangeren Doel: Handelingsgerichte werkwijze om ondersteuningsbehoefte van LGF leerlingen te vertalen naar een “arrangement”. Opbrengsten: ervaring met het vertalen van ondersteuningsbehoeften naar arrangement; inzicht in de ondersteuningsbehoefte van het basisonderwijs; zicht op gewenste expertise vanuit so; tijdige communicatie met ouders over de ‘ondersteuning’ van hun kind.
17
Ter geruststelling….. -Bij LGF leerlingen wordt er al handelingsgericht gewerkt; -In het begeleidingsplan staan de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen; -Evaluatiemomenten staan al gepland. Wat nog wel te doen: -Begeleidingsplan evalueren; -Ondersteuningsbehoefte vaststellen; Bespreken: wat is de ondersteuningsbehoefte (leerling/ leerkracht/ school) in 2014-2015 Dat is uitgangspunt van het arrangement!
18
Werkwijze/Tijdpad: (arrangementen 2014-2015) -Begeleidingsplan evalueren => arrangement opstellen. (IB/AB/Ouders) -gebruik huidige begeleidingsplannen -bijlage “ondersteuningsinzet”. -Uiterlijk 1 april 2014 : vaststellen perspectief en arrangement voor alle LGF leerlingen; -april 2014: vaststellen formatieve en financiële consequenties van arrangementen (schoolbesturen); -mei 2014: info aan ouders en scholen over invulling arrangementen; -Voor 1 juni 2014: formulier ondersteuningsinzet inleveren bij de Pilotgroep: info@saboso.nl
20
Pilot Handelingsgericht Arrangeren Doel: Handelingsgerichte werkwijze om aan ondersteuningsbehoefte van ‘LGF’ leerlingen nu tegemoet te komen met een “arrangement”. Periode: tot juli 2014 Opbrengsten: ervaring met het vertalen van ondersteuningsbehoeften naar arrangement; inzicht in de ondersteuningsbehoefte van het basisonderwijs; zicht op gewenste expertise van sbao en so; Ondersteuning behoeften en omvang van arrangement van deze leerlingen ook voor 2014-2015 bekend
21
Aanvragen van arrangement tot juli 2014 Criteria: Ouders zijn in alle fasen geconsulteerd Handeling Gericht ondersteuningsbehoeften beschrijven in document Keuze uit 2 documenten ( pilotdoel C) Er is gebruik gemaakt van externe expertise Alle relevante ( 0nderzoek)informatie wordt met toestemming bijgevoegd -Intern begeleider is verantwoordelijk -Aanvraag gaat naar pilot commissie ter beoordeling -De toekenning zal verspreid over de regio worden ingezet, maximaal 1 arrangement per school. -bekostiging vanuit budget pilot arrangeren
22
Arrangement Schooldeel Voorbeelden: -Inzet IB’er; -Individuele begeleiding; -Aanschaf materialen/middelen -etc. -( denk aan huidige LGF inzet) SO expertise deel Voorbeelden: -observaties; -Individuele begeleiding -consultatie; -teamvoorlichting; -co-teaching; -tussenvoorziening -etc.
23
Werkwijze: -Aanvraag wordt opgestuurd naar:info@saboso.nl -Na toekenning het formulier ondersteuningsinzet inleveren bij de Pilotgroep: info@saboso.nl
24
Mogelijke conclusies: -School is handeling bekwaam> geen extra ondersteuning -School is handelingsverlegen> arrangement wordt toegekend van bepaalde omvang en voor een bepaalde periode -Leerling is aangewezen op zware zorg> aanvraag indicatie Voor 1 juli 2014: Evaluatie op schoolniveau school om vast te stellen of er ook in 2014-2015 extra ondersteuning nodig is
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.