Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPieter-Jan Cools Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Public design – Concept 1 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Binnenhofje
2
Moodboard
3
Publieke ruimte Welke rol speelt die ruimte? De ruimte dient als opslagplaats/standplaats voor het vervoermiddel van namelijk de fiets. Voor wie? Studenten die met de fiets van a naar b willen. Welke mensen komen er? In deze ruimte komen studenten die een woning bezitten aan de H.J.E. Wenckebachweg. De leeftijd varieert van 17 tot 26 jaar. Hoe gedragen deze zich hier? Studenten die haast hebben pakken snel de fiets en gedragen zich gespannen (gestrest om ergens op tijd te komen) of juist ontspannen omdat ze optijd van huis weggegaan zijn. Hoe is de plek ingedeeld? (zon/schaduw/gebouwen/andere objecten) De ruimte is ingedeeld als een soort binnenhofje. Er staan fietsenrekken netjes achter elkaar en er is altijd genoeg zon (daglicht) in de ruimte. Op het moment dat het donker wordt gaan er lantaarnpalen branden zodat de ruimte goed verlicht blijft. Er staan verder 2 bankjes waar studenten kunnen zitten met een prullenbak ernaast. Binnenhofje
4
Visuals publieke ruimte
5
Maatschappelijke issue Het is algemeen bekend dat studenten het niet ruim hebben en vaak rekening moeten houden met hun uitgaven. Vaak vanwege de hoge werkdruk op school is het niet mogelijk voor studenten om veel extra te werken. Daarom zo het ook zo prettig zijn als deze groep niet lastig wordt gevallen met secundaire kosten. Zo geef ik een voorbeeld van studenten die uitwonend zijn in een zelfstandige woning of een studentenhuis. Er zijn veel zelfstandige studenten woningen in Nederland, maar vaak worden deze op dezelfde manier behandeld door de belastingdienst en gemeenten als gewone huurwoningen voor gezinnen. Kijk bijvoorbeeld naar de afvalstofheffing en het jaarlijkse bedrag dat je moet betalen voor waterverontreiniging.
6
Concept Interventie Als interventie is het idee om bij de toegangsdeuren waar de studenten in en uit moeten een blokkade te maken van vuilniszakken. Hierbij proberen wij de boodschap dat de afvalstofheffing veel te hoog is voor studenten onder de aanbracht te brengen bij mensen die voorbij lopen. Een eind verderop zit een andere Hogeschool en er lopen dus geregeld studenten langs de hele dag. Design strategie ‘Design to debat’ strategie zal de strategie zijn die wij zullen gaan uitvoeren. We willen dat deze maatschappelijke issue onder de aandacht komt bij andere studenten en overheidsinstellingen zoals gemeenten. Studenten die langslopen zullen denken waarom de vuilniszakken zo op een hoop liggen en gaan erover praten. Directe betrokkenen Studenten
7
Concept Bedoelde effecten Er moet een gevoel van irritatie bij de studenten ontstaan omdat ze de deur niet gemakkelijk meer kunnen passeren. Het bedoelde effect dat dit moet veroorzaken is dat ze erover gaan praten. Onbedoelde effecten Wij zouden niet willen dat de irritatie zo hoog komt zitten dat er onder studenten een agressieve sfeer gaat komen. Hier zijn wij niet erg bang voor omdat de studenten die er wonen er wel begrip voor zullen hebben aangezien elke student met de afvalstofheffing te maken heeft. Issue Bedrag afvalstofheffing veel te hoog voor studenten met een zelfstandige woning Technologieën/materiaal Vuilniszakken
8
Ontwerp oude situatie
9
Ontwerp na interventie
10
Concept Huidige situatie De toegangsdeur is op dit moment goed toegankelijk, behalve als er soms een aantal fietsen dicht voor staan. Elke student gooit zijn of haar afval keurig in de containers. Verandering Het afval van studenten zal opvallend te zien zijn bij de toegangsdeuren. Hierdoor wordt de toegang tot de buitenwereld moeilijker gemaakt en dit beeld willen wij ook uitstralen naar buiten toe. Doordat studenten een hoog bedrag moeten betalen aan afvalstofheffing is de toegang naar een goeie toekomst enigszins versperd. Kosten Voor eigen rekening (vuilniszakken) Benodigdheden Vuilniszakken, camera, papier, pen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.