De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!"— Transcript van de presentatie:

1 Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!

2 Moodboard 1

3 Moodboard 2

4 Publieke ruimte Welke rol speelt die ruimte? Snelweg in het algemeen, maar vooral bij 120 km p/u trajecten. De ruimte dient als pad om van A naar B te komen. Voor wie? Voor alle weggebruikers die van A naar B willen. Welke mensen komen er? Iedereen met een rijbewijs (dus vanaf 18 jaar oud als bestuurder). Vooral doorgaand verkeer. Hoe gedragen deze zich hier? Mensen die de maximum snelheid willen rijden, rijden meestal links om het “langzamere” verkeer niet tot last te hoeven zijn en veilig in te halen. Echter willen de langzamere rijders nogal eens gevaarlijk links blijven rijden waardoor het snellere verkeer vaak overgaat tot het levensgevaarlijke rechts inhalen. Hoe is de plek ingedeeld? (zon/schaduw/gebouwen/andere objecten) In Nederland zijn er vooral 2 en 3 baans snelwegen. Hoe gek het ook klinkt komt rechts inhalen vaker voor op snelwegen met meerdere banen bijvoorbeeld 3,4 of zelfs 5. Dit komt omdat mensen dit rijden met de gedachte dat er toch voldoende ruimte is. Wakker worden!

5 Visuals publieke ruimte

6 Maatschappelijke issue Je kent het wel, je hebt haast en wil graag de toegestane maximale snelheid op de weg gebruiken om tijd te winnen. De maximale snelheid is altijd weloverwogen door Rijkswaterstaat en dus veilig om die snelheid te rijden. Echter zijn er veel mensen die deze snelheid niet rijden, maar wel op de linker baan vertoeven. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, want dat brengt mensen in de verleiding om rechts in te halen of om de bestuurder te dwingen harder te rijden. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren zoals – ergernis nummer één in het verkeer - het bumperkleven. Dus! Wakker worden!

7 Concept Interventie Als interventie is het idee om op de ringweg A10 van Amsterdam een rondje te rijden met een grote pickup met een matras achterin. Op dit matras ligt een zogenaamde dummy crashpop. Deze pop moet symbool staan voor veiligheid. Het doel van deze actie is natuurlijk mensen bewust te maken van dat links rijden zeer onveilig is. Design strategie De ‘Design to debat’ strategie zal gevolgd worden. Dit doen we om het op de maatschappelijke agenda te zetten. We willen dit bereiken door een filmpje te maken (volgauto) en die op internet te distributeren (YouTube en Dumpert). Deze ludieke actie moet voor veel hits en verspreiding (viral) zorgen. Het moet onder de aandacht komen bij de overheid om een campagne initiatief te laten ontstaan. Desalniettemin geldt het niet in de laatste plaats vooral voor de linksrijders Directe betrokkenen Linksrijders

8 Concept Bedoelde effecten Wakker worden! Onbedoelde effecten Gevaarlijke situatie op de weg door afleiding. Issue Bumperkleven ergernis nummer 1 in het verkeer dat ontstaat door langzame linksrijders. ----> Verkeersveiligheid in het geding Technologieën/materiaal Geen

9 Ontwerp oude situatie

10 Ontwerp na interventie

11 Concept Kosten Huur pickup en pop. Benodigdheden Pickup, matras, pop, camera en volgauto.


Download ppt "Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!"

Verwante presentaties


Ads door Google