Download de presentatie
GepubliceerdMagdalena Meyer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Van intuïtief doen naar bewust methodisch handelen! 7 november 2013
2
Programma 13.00 Welkom + terugblik afgelopen 2 weken
Oefenen met interventies afgestemd op fase, communicatieniveau en leiderschapstijl Afsluiting
3
Processen in groepen Model Integrale Procesbegeleiding van Groepen
(IPG) zoekt een samenhang tussen: Groepsontwikkeling (fases) Niveaus Leiderschap De context van de groep
4
Leiderschapsstijl Context Groepsontwikkeling Niveaus
5
Fases in groepen: Voorfase Oriëntatiefase Machtsfase Affectiefase
Autonome groep Afsluitingsfase
6
Inhoudsniveau Procedureniveau
Interactieniveau Bestaansniveau Contextniveau
7
Niveaus in groepen: 1. Inhoudsniveau = WAT 2. Procedureniveau = HOE
3. Interactieniveau = Tussen de deelnemers 4. Bestaansniveau = Binnenwereld deelnemers 5. Contextniveau = Invloed omgeving
8
Communicatieniveaus Inhoudsniveau Taakgericht
Procedureniveau Taakgericht Interactieniveau Procesgericht Bestaansniveau Procesgericht Contextniveau Procesgericht
9
Taak Resultaat Onderwerp van gesprek Werk dat gedaan moet worden
Niveau 1 Wat - Inhoud Taak Resultaat Onderwerp van gesprek Werk dat gedaan moet worden
10
Niveau 1 - Interventies Luisteren en samenvatten Thematiseren
Informatie geven Groepsleden aanspreken op positieve kwaliteiten Doel verhelderen Groep op het resultaat gericht houden 10
11
Niveau 2 Hoe – Procedure Werkwijze Didactische werkvormen
Volgorde van werken Op welke manier? Agenda Regels en afspraken Uitleg Werkvormen kiezen
12
Niveau 2 - Interventies Agenda bieden
Regels voor participatie e.d (omgangsregels aangeven) Grenzen stellen Verantwoordelijkheid nemen en houden Inbrengen van werkvormen Onzichtbare interventies 12
13
Niveau 3 - Interactieniveau
- Groepsklimaat - Verdeling van invloed in de groep - Leiderschap, macht, gezag - Groepsnormen - Conformiteit - Subgroepsvorming - Groepsontwikkeling - De onderlinge relaties
14
Niveau 3 - Interventies Rollen en posities in de groep ter sprake brengen Zorgen voor evaluatiemomenten Herkenning vragen Zorg delen Meta-communicatie Kritiek bespreekbaar maken Groepsklimaat benoemen 14
15
Niveau 4 Bestaansrecht Je mag er zijn
Inclusie: erkenning dat je er bent Controle: erkenning voor wat je kunt Affectie: erkenning van wie je bent Erkenning van de schaduwkant
16
Niveau 4 - Interventies Doorvragen naar individuele ervaring
Bevorderen van openheid Zelfonthulling Erkenning geven Functionele stiltes de tijd geven Een niet-veroordelende houding Onderlinge feedback stimuleren Confronteren 16
17
Niveau 5 - Context Invloed buitenwereld Opvoeding/socialisatie
Man-vrouw patronen Stigma Organisatiecultuur
18
Niveau 5 - Interventies Stigma’s benoemen
Maatschappelijke dimensie verhelderen Vragen die leiden tot bewustwording Verhelderen van socialisatie en levensgeschiedenis Context in het vizier brengen Verbinden met de buitenwereld Transfer bevorderen 18
19
Leiderschapsstijlen
20
Middenfasen in groepen:
Controle = Machtsfase: - invloed, macht en zeggenschap Affectiefase: - openheid, zelfonthulling, overgave, betrokkenheid
23
Valkuilen bij begeleiden groepen
Te individugericht werken Teveel verantwoordelijkheid bij de werker Verwarring van niveaus Eenzijdig gericht op één niveau Overslaan van stappen in besluitvorming Overslaan van stappen in groepsontwikkeling Te laat beginnen aan afrondingsfase Te sterke emotionele binding van groepswerker met enkele groepsleden Niet onderkennen van eigen gevoelens Teveel voorbereiding als groepswerker Eenzijdige schuld bij de groep of de werker zoeken Stimuleren van openheid, doch zelf buiten schot blijven
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.