De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs & Arbeidsmarkt FORUM

2 Onderwijsachterstandenbeleid Doel: aanpak van leerachterstanden voor gelijke onderwijskansen Doelgroep:  VVE: doelgroepbeleid afhankelijk van gemeente  PO: gewichtenleerlingen op basis van opleidingsniveau ouders  VO: leerplusscholen op basis van minimum aantal leerlingen uit armoedeprobleemcumulatiegebieden Budget:  VVE: € 260 miljoen voor 2011  PO: € 400 miljoen in 2009 (€ 1.000 / doelgroepleerling)  VO: 860 euro per leerling in 2008

3 Knelpunten onderwijsachterstandenbeleid  achterstand begin schoolloopbaan  grote verschillen in kwaliteit van onderwijs  ineffectief gebruik onderwijs- achterstandenbudget  voortschrijdende segregatie

4 Vroegtijdige taalontwikkeling Vroege voorlichting  Investeringen van ouders in cognitieve en taalontwikkeling VVE voorzieningen  werving voor deelname  toegankelijkheid  kwaliteit  ouderbetrokkenheid

5 Hoge kwaliteit van onderwijs Analyse:  achterstandsscholen: lage ambities en laag niveau van onderwijsaanbod  inspectie / besturen: lage verwachtingen Aanbevelingen:  herziening beoordelingscriteria inspectie van onderwijs  transparante en laagdrempelige informatie aan ouders  rol ouders in verbetering en bewaking van kwaliteit  sneller sluiten van zwakke scholen  compensatie aan leerlingen voor opgelopen achterstanden

6 Effectief gebruik van onderwijskansenbudgetten Analyse  geen toezicht op gebruik  ineffectief gebruik Aanbevelingen  koppeling van criteria aan gebruik  zicht van ouders op gebruik  publieke verantwoording over gebruik

7 Effectieve aanpak leerachterstanden  extra leertijd / focus kernvakken  bewezen effectieve leermethodes  gekwalificeerde leerkrachten  uitstel selectie vervolgonderwijs  zorg en begeleiding VO leerlingen

8 Extra leertijd  structureel aanbod van extra leertijd gekoppeld aan leerbehoeften en onderwijskansenbudget  afstemming met regulier curriculum en leerkracht  ouderbetrokkenheid bij extra leertijd en concrete handvatten voor taal- en kennisontwikkeling thuis

9 Effectieve leermethodes  bestaande kennis benutten  kennisontwikkeling Leermethodes met bewezen effectiviteit voor de aanpak van leerachterstanden

10 Gekwalificeerde leerkrachten  hoog gekwalificeerde schoolteams naar achterstandsscholen  professionele ondersteuning in aanpak leerachterstanden  diversiteit in bestuur en schoolteam

11 Uitstel van selectie  verwachtingen, cito-score en advies  kop- en voetklassen  vmbo-havo brugklassen  juniorcolleges  versoepeling verblijfsduurregels VO  verbetering doorstroom en opstroom (drempels en gebrekkige aansluiting)

12 Zorg en begeleiding VO leerlingen  extra zorg en begeleiding voor kwetsbare jongeren  gerichte aanpak van verzuim  professionalisering van schoolloopbaanbegeleiders  passend aanbod van stageplaatsen

13 Tegengaan van segregatie  samenhangend beleid  bindende afspraken schoolbesturen  toezicht op transparant en rechtvaardig toelatingsbeleid van scholen  versterken van voorkennis en positie allochtone ouders voor schoolkeuze  woningbeleid


Download ppt "Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google