Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs & Arbeidsmarkt FORUM

2 Onderwijsachterstandenbeleid Doel: aanpak van leerachterstanden voor gelijke onderwijskansen Doelgroep:  VVE: doelgroepbeleid afhankelijk van gemeente  PO: gewichtenleerlingen op basis van opleidingsniveau ouders  VO: leerplusscholen op basis van minimum aantal leerlingen uit armoedeprobleemcumulatiegebieden Budget:  VVE: € 260 miljoen voor 2011  PO: € 400 miljoen in 2009 (€ 1.000 / doelgroepleerling)  VO: 860 euro per leerling in 2008

3 Knelpunten onderwijsachterstandenbeleid  achterstand begin schoolloopbaan  grote verschillen in kwaliteit van onderwijs  ineffectief gebruik onderwijs- achterstandenbudget  voortschrijdende segregatie

4 Vroegtijdige taalontwikkeling Vroege voorlichting  Investeringen van ouders in cognitieve en taalontwikkeling VVE voorzieningen  werving voor deelname  toegankelijkheid  kwaliteit  ouderbetrokkenheid

5 Hoge kwaliteit van onderwijs Analyse:  achterstandsscholen: lage ambities en laag niveau van onderwijsaanbod  inspectie / besturen: lage verwachtingen Aanbevelingen:  herziening beoordelingscriteria inspectie van onderwijs  transparante en laagdrempelige informatie aan ouders  rol ouders in verbetering en bewaking van kwaliteit  sneller sluiten van zwakke scholen  compensatie aan leerlingen voor opgelopen achterstanden

6 Effectief gebruik van onderwijskansenbudgetten Analyse  geen toezicht op gebruik  ineffectief gebruik Aanbevelingen  koppeling van criteria aan gebruik  zicht van ouders op gebruik  publieke verantwoording over gebruik

7 Effectieve aanpak leerachterstanden  extra leertijd / focus kernvakken  bewezen effectieve leermethodes  gekwalificeerde leerkrachten  uitstel selectie vervolgonderwijs  zorg en begeleiding VO leerlingen

8 Extra leertijd  structureel aanbod van extra leertijd gekoppeld aan leerbehoeften en onderwijskansenbudget  afstemming met regulier curriculum en leerkracht  ouderbetrokkenheid bij extra leertijd en concrete handvatten voor taal- en kennisontwikkeling thuis

9 Effectieve leermethodes  bestaande kennis benutten  kennisontwikkeling Leermethodes met bewezen effectiviteit voor de aanpak van leerachterstanden

10 Gekwalificeerde leerkrachten  hoog gekwalificeerde schoolteams naar achterstandsscholen  professionele ondersteuning in aanpak leerachterstanden  diversiteit in bestuur en schoolteam

11 Uitstel van selectie  verwachtingen, cito-score en advies  kop- en voetklassen  vmbo-havo brugklassen  juniorcolleges  versoepeling verblijfsduurregels VO  verbetering doorstroom en opstroom (drempels en gebrekkige aansluiting)

12 Zorg en begeleiding VO leerlingen  extra zorg en begeleiding voor kwetsbare jongeren  gerichte aanpak van verzuim  professionalisering van schoolloopbaanbegeleiders  passend aanbod van stageplaatsen

13 Tegengaan van segregatie  samenhangend beleid  bindende afspraken schoolbesturen  toezicht op transparant en rechtvaardig toelatingsbeleid van scholen  versterken van voorkennis en positie allochtone ouders voor schoolkeuze  woningbeleid


Download ppt "Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs."
Ads door Google