De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Koning Willem I College

Verwante presentaties


Presentatie over: "Koning Willem I College"— Transcript van de presentatie:

1 Koning Willem I College
Praten kunnen ze als de beste, maar communiceren? School voor de Toekomst: voor al uw leer-, innovatie en professionaliseringsvraagstukken, onderdeel van het koning Willem I College in Den Bosch. Wij zijn Marlies de Groot en Mieke van Bussel, trainer/ontwikkelaar bij School voor de Toekomst. School voor de toekomst Marlies de Groot / Mieke van Bussel

2 Inventariseren bij binnenkomst
Wat is er op de flappen geschreven: Wat komt u halen bij deze workshop? Waar bent u nieuwsgierig naar? Wat wilt u graag weten? Bij binnenkomst hebben we u gevraagd wat u komt halen bij deze workshop. Laten we eens gaan kijken wat er zoal is opgeschreven en kijken of we ons programma daarop kunnen laten aansluiten. Marlies de Groot / Mieke van Bussel

3 Marlies de Groot / Mieke van Bussel
Doel van deze workshop Informeren over de achtergrond en opzet van de leerobjecten mondelinge communicatie Experimenteren met de leerobjecten op de computer Doen van praktische oefeningen n.a.v. de leerobjecten op de computer Evalueren / reflecteren op deze inhoud en workshop Uw rol tijdens deze workshop = leerling De workshop bestaat uit vier delen. Een workshop waaraan u een actieve bijdrage levert. We starten met informatie over de leerobjecten, daarna mag u zelf aan de slag achter de computer, gaan we wat oefeningen uitserveren die de leerlingen ook krijgen. Daarna wordt gekeken wat nu de meerwaarde van deze leerobjecten is. Zoals u wellicht al vermoed na deze opsomming, gaan we u vragen om u te verplaatsen naar de rol van een leerling. Marlies de Groot / Mieke van Bussel

4 Achtergrond leerobjecten
Gebaseerd op J4-strategie: just for you, just in time, just enough, just for fun. Kenmerken: Kleinst mogelijke eenheid samenhangende leerstof Volledige beheersing (mastery learning) Maatwerk voor de lerende Leerobjecten mondelinge communicatie is ontwikkeld als proef om een generiek onderwerp toe te passen in alle onderwijsafdelingen Project bevindt zich in de testfase / uitvoering van pilots Ton van der Moolen is de bedenker van de J4-strategie. Hij vertelt tijdens deze 2 dagen ook over zijn leerobjecten. Wellicht heeft u al eens een presentatie van hem bijgewoond. J4 staat voor just for you, just in time, just enough en just for fun. Zijn strategie is het antwoord op de magere zesjescultuur in het leerstofjaarklassensysteem. Het product van de J4-strategie is een leerobject. Kenmerkend voor de strategie is: kleinst mogelijke eenheid, volledige beheersing en maatwerk …. Ongeveer 2 jaar geleden is SvdT begonnen met een project waarin werd onderzocht in hoeverre leerobjecten generiek kunnen worden toegepast in de verschillende onderwijsafdelingen. Dat onderwerp werd communicatie en is later verfijnd naar mondelinge communicatie. De leerobjecten zijn nu gereed (7 basisvaardigheden, 2 vaardigheden ter verdieping van je gedrag en 3 toepassingen van basisvaardigheden in een gesprekstechniek). De leerobjecten worden nu af en toe (exemplarisch) ingezet op de afdelingen. We beschouwen dat als testfase, omdat we het nog niet volledig hebben ingezet en ook nog geen test hebben kunnen uitvoeren of het effect van de deelnemers tot mastery learning heeft geleid. Marlies de Groot / Mieke van Bussel

5 Opzet van een leerobject
Een leerobject heeft altijd dezelfde structuur. De leerobjecten hebben altijd dezelfde opbouw van leerfasen. Binnen de leerfasen wordt een menustructuur gebruikt. We onderscheiden de leerfasen introductie, leerdoelen, aanpak, starttest om te kijken hoe het met de voorwaardelijke kennis voor dit onderwerp gaat, een skiptest om te kijken wat je al van dit onderwerp weet (en wellicht dingen kunt overslaan). De informatie wat de kern van leerobject is, een training om te oefenen met de informatie. Als uit de skiptest blijkt dat je voldoende weet, kun je direct naar de training. En tenslotte een evaluatie om te zien hoe je het leerobject hebt doorlopen. Dit is het deel dat op de computer wordt uitgevoerd. Marlies de Groot / Mieke van Bussel

6 Marlies de Groot / Mieke van Bussel
Bekijk: NON VERBAAL Laten we een leerobject eens nader bekijken. Het bekijken van een leerobject ben ik nu aan het sturen, vanwege de beperkte tijd van deze workshop. Normaalgesproken zou ik u zelfontdekkend door de leerobjecten laten lopen. Typ in de taakbalk op internet Klik op leerobject xxxx en in het kader van deze workshop vraag ik u in ieder geval te kijken in de leerfase ‘informatie’. Marlies de Groot / Mieke van Bussel

7 Marlies de Groot / Mieke van Bussel
Leren = doen Leerobjecten op computer zijn slechts een deel van de methode. GENERIEKE DEEL Opdoen van de vaardigheid vindt plaats in: Workshops Vaardigheidstraining Praktijktraining OPLEIDINGSSPECIFIEKE DEEL En als het goed is, hebben jullie geconstateerd dat het onderdeel leren=doen moeilijk met een computer is te realiseren. Toch is het wel aanwezig. Ik zal het toelichten: Deze leerobjecten op de computer zijn generiek van aard. Elke afdeling zou ze in principe kunnen gebruiken. De leerobjecten kunnen plaats- en tijdonafhankelijk worden doorgewerkt. Dat is wat anders voor het onderdeel ‘training’. Dat is opgebouwd uit 3 verschillende elementen: workshop: o.l.v. de docent wordt geëxperimenteerd met de inhoud Vaardigheidstraining: in kleine groepjes wordt geoefend met de inhoud Praktijktraining: tijdens je BPV oefen je de vaardigheid Er zal nog een instrument moeten komen, waarin kan worden gemeten of er volledige beheersing is. Marlies de Groot / Mieke van Bussel

8 Opdoen van de vaardigheid
Oefeningen uit de workshop non-verbale communicatie door Mieke van Bussel Nu gaan we o.l.v. Mieke van Bussel aan de slag met oefeningen uit de workshop. Er zijn diverse oefeningen opgenomen in de workshops, zoals: LEERLINGEN OEFENEN SCHRIFTELIJk n.a.v. situatie uit eigen leefwereld of een situatie uit beroepspraktijk LEERLINGEN OEFENEN OP DOCENT allemaal tegelijkertijd oefenen (alsof je 1 persoon bent) op docent n.a.v. situatie uit eigen leefwereld, n.a.v. situatie uit beroepspraktijk of d.m.v. joystickmethode individueel oefenen op docent in korte oefenronde individueel oefenen op docent via telefoneren individueel oefenen van casus (op docent) = Simulatiespel Variant 1: De docent begeleidt en speelt. Variant 2: De docent begeleidt en laat een leerling de tegenrol spelen LEERLINGEN OEFENEN OP ELKAAR Oefenen aan de hand van een casus uit beroepspraktijk, in subgroepjes. Oefenen aan de hand van een situatie uit eigen leefwereld,in subgroepjes. LEERLINGEN OEFENEN OP SIMULANT Marlies de Groot / Mieke van Bussel

9 Marlies de Groot / Mieke van Bussel
Wat maakt het verschil? Wat is hier nu anders aan dan de gebruikelijke methodes? Mastery learning (in de vorm van de J4-strategie) Onderverdeeld in basisvaardigheden die in elke gesprekstechniek kunnen worden toegepast Zelfstudie via de computer en toepassing in groepsverband Er zijn al heel wat methodes om het communiceren te verbeteren op de markt. Waarin zit het verschil met deze methode? Marlies de Groot / Mieke van Bussel

10 Marlies de Groot / Mieke van Bussel
Tenslotte - Wat levert deze methode mondeling communiceren jullie op? - Wat is er voor nodig om deze methode van mondeling communiceren te implementeren bij jullie op de afdeling? Oke, in een notendop heeft u de leerobjecten mogen ervaren. Er zit namelijk veel meer materiaal in, dan dat ik zojuist is voorbij gekomen. Loop er op een ander moment nog maar eens door heen. Voor dit moment hebben we nog 2 vragen aan u: Schrijf dit op een flap. Het is toegestaan dat je verder-associeert op elkaars antwoorden. Alvast hartelijk bedankt voor uw aandacht en medewerking. Marlies de Groot / Mieke van Bussel

11 Chinees filosoof (551 v.C. - 479 v.C.)
“Een mens heeft twee oren en één mond om twee keer zoveel te luisteren dan te praten” Confucius   Chinees filosoof (551 v.C v.C.) Marlies de Groot / Mieke van Bussel


Download ppt "Koning Willem I College"

Verwante presentaties


Ads door Google