Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDiana Claes Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
De Aanzet Vzw Ivo Cornelis
2
Verloop workshop Korte inleiding tot oplossingsgericht denken
Wat zijn bezoekers, klagers en klanten? Oefenen oplossingsgerichte vragen adhv casussen Afronding
3
Oplossingsgericht denken
Medisch model = Verkennen van het probleem van de patiënt Oplossingsgericht denken = Verkennen van de oplossingen van de cliënt
4
Vragen naar uitzonderingen
Cliënt = expert Wat werkt, zo laten Wat even effect had, blijven doen Als iets niet werkt, iets anders doen
5
Hoe? 1ste fase: hulpvraag helder krijgen 2de fase: plan en uitvoering
Doelen formuleren Werkpunten gezinsleden formuleren Expertise inzetten als hulpverlener 3de fase: evaluatie
6
Weerstand Is geen bruikbaar begrip in oplossingsgericht denken
Cliënt benaderen vanuit een samenwerkingsrelatie: Bezoeker Klager Klant
7
Bezoeker Gezin is verwezen door anderen
Gezin wil niet vrijwillig begeleiding Gezin ervaart zelf geen probleem om aan te werken Gezinsleden formuleren geen hulpvraag
8
Klager Gezin geeft wel informatie over het probleem
Gezin ervaart de last maar ziet zichzelf niet als deel van het probleem Gezin ziet zichzelf niet als deel van de oplossing
9
Klant Gezin ziet zichzelf als deel van het probleem
Gezin ziet zichzelf als deel van de oplossing
10
Casussen Definieer de samenwerkingsrelatie Oefen met de vragen voor bezoekers en klagers
11
Dankjewel! Veel succes met jullie klanten … Nathalie en Sarah
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.