Download de presentatie
1
Informatie-avond Luchtruim
2
Informatie-avond Luchtruim
Luchtruim per 05 juni 2008 Luchtruimstructuur Nieuwe TMZ’s, AIC 04/08 NOTAM’s Luchtruimte (crypto…) oplossing: adempauze Luchtruim Duitsland Verschillen met NL Transponders Toekomst Vragen
3
Luchtruimstructuur CTA’s
Onderkomen van de internationale, lage IFR-luchtroutes. In EHAA gecentreerd om de VOR’s SPY, SPL, PAM, RKN, EEL en HSD Klasse A…IFR only! Dimensies: bovengrens FL195, ondergrenzen: FL055 Amsterdam CTA’s West en South 1, Nieuw Milligen CTA North FL065 Amsterdam CTA East FL095 Amsterdam CTA South 2 Knelpunt: Amsterdam CTA East, ondergrens ALTIJD FL065 (1982m bij QNH=1013)…dus ook in weekeindes en op feestdagen!
4
Luchtruimstructuur TMA’s
Onderkomen van nationale IFR-luchtroutes en verbinding tussen luchtroutes en CTR’s. Twee soorten: civiel (Schiphol, Rotterdam, Beek en Eelde) en militair (Nieuw Milligen / Dutch Mil) Dimensies en klassificatie: Schiphol TMA’s, klasse A, bovengrens FL095, ondergrenzen: TMA 1, 1500’ MSL / 457m TMA 2, 4 en 6, 2500’ MSL / 762m TMA 3, 3500’ MSL / 1067m TMA 5, FL055 / 1676m Beek TMA’s 1 en 2, klasse D vanaf 1500’ MSL tot FL065 Rotterdam, Eelde en Nieuw Milligen TMA’s, klasse E vanaf 1500’ MSL en een aantal TMA’s klasse B vanaf FL065 Knelpunt: Klasse E is gecontroleerd luchtruim, het vliegverkeer is een mix van IFR, “traag” recreatief VFR en “snel” militair VFR!
5
Luchtruimstructuur CTR’s
Onderkomen van vliegvelden met “groot” IFR- of militair vliegverkeer Klasse C…ATC-klaring vereist (dus: RT), transponder niet verplicht Dimensies: bovengrens 3000’ MSL / 914m, ondergrens GND Bijzonderheden: Twente: CTR gedeactiveerd t/m per NOTAM (ATZ) Valkenburg: Opgesplitst per NOTAM in twee SRZ’s (BVG’s) Soesterberg: verdwijnt in 2009? -Lelystad: nieuw in 2009? Knelpunt: Voor het vliegen in CTR’s is altijd een ATC-klaring vereist…dus ook in weekeindes en op feestdagen (bij Dutch Mil)!
6
Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf 1500’ MSL / 457 m
7
Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf 2500’ MSL / 762 m
8
Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf 3500’ MSL / 1067 m
9
Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf FL045 / 1372 m
10
Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf FL055 / 1676 m
11
Refresher Klasse A, geen VFR, vanaf FL065 / 1981 m
12
Nieuwe TMZ’s, AIC 04/08 Situatie van 05 juni 2008 t/m 31 maart 2009
Per 05 juni 2008 zijn de volgende Transponder Mandatory Zones altijd actief: TMZ Eelde: ft en hoger (E) TMZ Maastricht: 1500 ft en hoger (D) TMZ A: FL 065 en hoger (B) TMZ C: FL 065 en hoger (B) TMZ D North: FL 065 en hoger (B) TMZ D South: ft en hoger (E) TMZ E: FL 065 en hoger (B) TMZ Rotterdam: 2500 ft en hoger (E) De TMZ Eindhoven en de Caution Area Rotterdam zijn vervallen. Er kan altijd een ATC-klaring worden aangevraagd om in een TMZ te vliegen zonder transponder aan boord of met een niet-werkende transponder. De TMZ Eindhoven en de Caution Area Rotterdam vervallen op 5 juni 2008.
13
Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Overzicht exclusief klasse A
CTR’s en Restricted Area’s
14
Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf 1500’ MSL / 457 m
exclusief CTR’s en Restricted Area’s
15
Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf 2500’ MSL / 762 m
exclusief CTR’s en Restricted Area’s
16
Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf 3500’ MSL / 1067 m
exclusief CTR’s en Restricted Area’s
17
Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf FL045 / 1372 m
exclusief CTR’s en Restricted Area’s
18
Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf FL055 / 1676 m
exclusief CTR’s en Restricted Area’s
19
Fase 1 05 juni 2008 – 31 maart 2009 Situatie vanaf FL065 / 1981 m
exclusief CTR’s en Restricted Area’s
20
Nieuwe TMZ’s, AIC 04/08 Fase 2: Implementatie datum 31 maart 2009
De tijdens fase 2 geïmplementeerde gebieden zijn een aanvulling op fase 1. Deze Transponder Mandatory Zones zijn actief op werkdagen van 9.00 lokale tijd tot lokale tijd: TMZ A: FL 045 en hoger TMZ B: FL 045 en hoger TMZ C: FL 045 en hoger TMZ D North: FL 045 en hoger TMZ E: FL 045 en hoger TMZ G1: FL 045 en hoger Buiten deze tijden blijft de situatie gelijk aan fase 1.
21
Nieuwe TMZ’s, AIC 04/08 Fase 3: Implementatie datum 31 maart 2010
De tijdens fase 3 geïmplementeerde gebieden zijn een aanvulling op fase 1. De Transponder Mandatory Zones zijn actief op werkdagen van 9.00 lokale tijd tot lokale tijd: TMZ Eelde: ft en hoger TMZ Maastricht: 1200 ft en hoger TMZ A: ft en hoger TMZ B: ft en hoger TMZ C: ft en hoger TMZ D North: ft en hoger TMZ D South: ft en hoger TMZ E: ft en hoger TMZ G1: ft en hoger TMZ Rotterdam: 1200 ft en hoger Buiten deze tijden blijft de situatie gelijk aan fase 1.
22
NOTAM’s NOTAM’s zijn verplichte kost vóór aanvang van élke vliegdag!
NOTAM’s zijn eenvoudig verkrijgbaar via internet…zie: NOTAM’s lezen en begrijpen is lastig. Probeer te filteren op dag, onderwerp en lokatie/positie. Plotten is vaak noodzakelijk. Veel informatie over de opbouw van NOTAM’s en afkortingen is te vinden op de genoemde website. Van regelmatig terugkerende NOTAM’s zijn op de genoemde website afbeeldingen en luchtruimdatabases beschikbaar. De vlieger is zelf verantwoordelijk voor de vluchtvoorbereiding en derhalve voor kennis van de NOTAM’s (dus niet: DDI, club, SZT, Nieuw Milligen, IVW, ATC etc.)
23
Pauze En laat effe wat leuks zien Maurits…
24
Luchtruim Duitsland Verschillen met NL Civiel vs. militair luchtruim
Luchtruimstructuur Algemeen TMA’s CTR’s TMZ’s Restricted Area’s
25
Luchtruimstructuur D Verschillen met NL Algemeen: 4 FIR’s
Klasse C vanaf FL100 Für folgende Flüge nach Sichtflugregeln müssen Luftfahrzeuge mit einem Sekundärradar-Antwortgerät (Transponder) ausgerüstet sein: Flüge in Lufträumen der Klassen C sowie D (nicht Kontrollzone), Flüge in Lufträumen mit vorgeschriebener Transponderschaltung (Transponder Mandatory Zone – TMZ), Flüge bei Nacht im kontrollierten Luftraum, Flüge mit motorgetriebenen Luftfahrzeugen, ausgenommen in der Betriebsart Segelflug, oberhalb Fuß über NN oder oberhalb einer Höhe von Fuß über Grund, wobei jeweils der höhere Wert maßgebend ist. “Kriterien Katalog”
26
Luchtruimstructuur D Verschillen met NL TMA’s:
Klasse D indien IFR-landingen per jaar Klasse C indien meer dan IFR-landingen per jaar Segelflugsektoren: Elke sector heeft specifieke regelgeving en procedures. Activiteit van de sector wordt bekend gemaakt op de betreffende frequentie of door ATC. Einde van de activiteit wordt bekend gemaakt op de betreffende frequentie…monitoring is dus vereist! Pas op met gebruik van sectoren aangegeven in databases.
27
Luchtruimstructuur D Verschillen met NL CTR’s:
Klasse D: indien commercieel IFR-luchtverkeer met MTOM > 14 ton. Klasse F: overig IFR-luchtverkeer. CTR altijd omgeven door minimaal klasse E…dus mix IFR en VFR! Soms HX…”No specific working hours (keine festgelegte Betriebszeit)”
28
Luchtruimstructuur D Verschillen met NL TMZ’s:
Bij – IFR-landingen per jaar. TMZ altijd in klasse E…dus mix IFR en VFR! Met RT is een ATC-klaring zonder transponder mogelijk Ook hier Segelflugsektoren mogelijk.
29
Luchtruimstructuur D Verschillen met NL Restricted Area’s:
Vaak alleen per NOTAM actief…zie kaart. Grote militaire oefeningen zoals de jaarlijkse internationale oefening “Elite” vinden plaats…NOTAM’s!
30
Transponders WIT TMZ’s
Low Power Transponder laat nog lang op zich wachten… Drie modellen: Antennes…glasvezel romp: inwendig…koolstofromp: uitwendig Alles over inbouw en keuring op de website van de CTZ:
31
Toekomst TMZ’s…evaluatie eind 2008…WIT
Reductie aantal classificaties (ICAO 7 > Eurocontrol 3)…WgHLC Militaire CTR’s HX CTR’s Soesterberg, Valkenburg, Twenthe, Lelystad en EHR 10… REFIS 8.33 KHz radio’s Multi Airport Systeem (MAS CONOPS LVNL)
32
Toekomst Multi Airport Systeem (MAS CONOPS LVNL)…strategie-bijeenkomsten
33
Vragen ?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.