Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGabriël Simons Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Milieutrefdag 12 juni 2008 Fair Trade Gemeente
2
Inleiding workshop Thema 10: duurzame ontwikkeling -Aanbod vanuit het middenveld -Art 1: Workshop Duurzaamheidsspiegel -Art 2: W 5: ecopolis en W 9: studiereizen -Art 4: tentoonstelling: voetafdruk, Big Foot -Art 5: educatie: vorming SLA21 (o.a.) -Artikel 3: maatschappelijke verantwoord ondernemen & aankoopbeleid -Fair Trade en de Fair Trade Gemeente -Schone Kleren -Blije bloemen
3
Inleiding Workshop -Fair Trade Gemeente: opstart dynamiek -Meer dan enkel een punt voor de samenwerkingsovereenkomst -Link naar duurzame ontwikkeling -Sprekers -Toelichting van de campagne: Karlien Wouters -Stad Hasselt: Jan Reyskens (Wervel) en Steven Schepers (OWW) -Stad Ieper: Erik Marrecau (milieuambtenaar)
4
FairTradeGemeente Een campagne van: 11.11.11 Max Havelaar Oxfam Wereldwinkels Vredeseilanden
5
Wat is “FairTradeGemeente”? Een TITEL die aangeeft dat die bepaalde gemeente én haar inwoners eerlijke handel een warm hart toedragen en er ook effectief werk van maken.
6
In Vlaanderen (09.06.08) ProvincieActiefFTG Antwerpen4217 Limburg248 Oost-Vlaanderen295 Vlaams-Brabant335 West-Vlaanderen2812 Brussel11 Totaal15748
7
Waarvoor staat de campagne? Ondersteuning fairtrade want: eerlijke handel voor de boeren in het Zuiden Ondersteuning 2015 – De Tijd Loopt Ondersteuning duurzame landbouw want: nood aan duurzaamheid in het Noorden
8
Criteria voor de Titel 1.Het lokale bestuur: resolutie, informatie FTG en aankoopbeleid 2.Winkels en horecazaken: FTproducten beschikbaar (afhankelijk van het aantal inwoners) 3.Bedrijven en organisaties: producten en educatieve campagnes 4.Media-aandacht en bevolkingssteun 5.Lokale trekkersgroep 6.Duurzame productie en consumptie van lokale voedingsproducten
9
Criterium 6 Meerjareninitiatief (De Groene Gids) Kortlopend project met garanties op jaarlijks nieuw initiatief (Boerenmarkt) Regelmatige communicatie Veel mogelijkheden tot samenwerking Handleiding (eind juni)
10
Wat is duurzame landbouw? Product: seizoensgebonden, biologisch, lokaal geproduceerd, minder vlees, weinig verpakking Prijs: Fair trade, realistisch voor producten van bij ons, eerlijk doorheen de ganse keten Plaats: grote hoeveelheden id supermarkt, rechtstreeks bij de boer, abonnementsysteem Promotie/informatie: rechtstreeks contact, informatie over de producent en de keten, de consument telt
11
Nieuw: Deze school is verkocht! Criterium 3 én 6 voor FTG Voor titel: school voldoet aan 3 criteria (fair trade + duurzame landbouw) Jaarlijkse wedstrijd: voor verkochte scholen, op provinciaal niveau Praktisch: school schrijft zich in op website FTG, trekkersgroep FTG wordt betrokken
12
Contact www.fairtradegemeenten.be info@fairtradegemeenten.be 02/500.10.69
13
FairTradecampagne Ieper Ieper: 34.918 inwoners 13.061 ha Voorgeschiedenis: - sporadisch fruitsap en wijn wereldwinkel - aandringen milieuraad en RVO Start: principiële beslissing GR 31/10/2005 Fairtrade gemeente sinds 06/10/2007
14
FairTradecampagne Ieper: criteria 1. LOKAAL BESTUUR Koffie Max Havelaar (en suiker) Fruitsap Wijn Promotie (intern/extern) Evenementen met FT-bar
15
FairTradecampagne Ieper: criteria 1. WINKELS EN HORECA Doel: min. 7 winkels en 4 horecazaken 11 winkels 4 horecazaken Demonstratie voor horeca Verklaring op eer Opvolging door trekkersgroep
16
FairTradecampagne Ieper: criteria 3. BEDRIJVEN EN ORGANISATIES Scholen Ecologische tuin basisschool Vlamertinge FT producten protestantse kerk Rusthuis Zonnelied Ieper: verkoopstand WW Div. verenigingen/instellingen IVVO/Westlandia: koffie
17
FairTradecampagne Ieper: criteria 4. MEDIA AANDACHT Lokale pers Eigen infokanalen (website, afvalkalender, infoblad…)
18
FairTradecampagne Ieper: criteria 5. TREKKERSGROEP 21 mensen, met 7 actieve medewerkers Ong. maandelijkse bijeenkomst Aanwezig op drietal manifestaties/jaar (wereldfeest, kattenstoet, gevleugelde stad, kadobeurs…: FT-bar/tearoom)
19
FairTradecampagne Ieper: criteria 6. DUURZAME PRODUCTIE EN CONSUMPTIE Aanwerven duurzaamheidsambtenaar Tentoonstelling ecologische voetafdruk met stand WW (oktober 2006) Ecotuinteams (winter 2007-voorjaar 2007) Campagne Afvalarm winkelen 2006 en 2007 Ecobeurs (2007 en voorzien 2008) i.s.m. milieuraad/VELT Milieutoelagen (o.a. ecoluiers, FSC-hout, zonneE) Klimaatwijken (2005-2006 en 2006-2007) Noord-zuid werking (stedenband, sensibilisatie)
20
FairTradecampagne Ieper In voorbereiding: duurzame wijk voedselteams - princiepsbeslissing CBS - 13 juni, 19.30u (lakenhalle): proeverij duurzame voeding
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.