De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Milieutrefdag 12 juni 2008 Fair Trade Gemeente. Inleiding workshop Thema 10: duurzame ontwikkeling -Aanbod vanuit het middenveld -Art 1: Workshop Duurzaamheidsspiegel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Milieutrefdag 12 juni 2008 Fair Trade Gemeente. Inleiding workshop Thema 10: duurzame ontwikkeling -Aanbod vanuit het middenveld -Art 1: Workshop Duurzaamheidsspiegel."— Transcript van de presentatie:

1 Milieutrefdag 12 juni 2008 Fair Trade Gemeente

2 Inleiding workshop Thema 10: duurzame ontwikkeling -Aanbod vanuit het middenveld -Art 1: Workshop Duurzaamheidsspiegel -Art 2: W 5: ecopolis en W 9: studiereizen -Art 4: tentoonstelling: voetafdruk, Big Foot -Art 5: educatie: vorming SLA21 (o.a.) -Artikel 3: maatschappelijke verantwoord ondernemen & aankoopbeleid -Fair Trade en de Fair Trade Gemeente -Schone Kleren -Blije bloemen

3 Inleiding Workshop -Fair Trade Gemeente: opstart dynamiek -Meer dan enkel een punt voor de samenwerkingsovereenkomst -Link naar duurzame ontwikkeling -Sprekers -Toelichting van de campagne: Karlien Wouters -Stad Hasselt: Jan Reyskens (Wervel) en Steven Schepers (OWW) -Stad Ieper: Erik Marrecau (milieuambtenaar)

4 FairTradeGemeente Een campagne van: 11.11.11 Max Havelaar Oxfam Wereldwinkels Vredeseilanden

5 Wat is “FairTradeGemeente”? Een TITEL die aangeeft dat die bepaalde gemeente én haar inwoners eerlijke handel een warm hart toedragen en er ook effectief werk van maken.

6 In Vlaanderen (09.06.08) ProvincieActiefFTG Antwerpen4217 Limburg248 Oost-Vlaanderen295 Vlaams-Brabant335 West-Vlaanderen2812 Brussel11 Totaal15748

7 Waarvoor staat de campagne? Ondersteuning fairtrade want: eerlijke handel voor de boeren in het Zuiden Ondersteuning 2015 – De Tijd Loopt Ondersteuning duurzame landbouw want: nood aan duurzaamheid in het Noorden

8 Criteria voor de Titel 1.Het lokale bestuur: resolutie, informatie FTG en aankoopbeleid 2.Winkels en horecazaken: FTproducten beschikbaar (afhankelijk van het aantal inwoners) 3.Bedrijven en organisaties: producten en educatieve campagnes 4.Media-aandacht en bevolkingssteun 5.Lokale trekkersgroep 6.Duurzame productie en consumptie van lokale voedingsproducten

9 Criterium 6 Meerjareninitiatief (De Groene Gids) Kortlopend project met garanties op jaarlijks nieuw initiatief (Boerenmarkt) Regelmatige communicatie Veel mogelijkheden tot samenwerking Handleiding (eind juni)

10 Wat is duurzame landbouw? Product: seizoensgebonden, biologisch, lokaal geproduceerd, minder vlees, weinig verpakking Prijs: Fair trade, realistisch voor producten van bij ons, eerlijk doorheen de ganse keten Plaats: grote hoeveelheden id supermarkt, rechtstreeks bij de boer, abonnementsysteem Promotie/informatie: rechtstreeks contact, informatie over de producent en de keten, de consument telt

11 Nieuw: Deze school is verkocht! Criterium 3 én 6 voor FTG Voor titel: school voldoet aan 3 criteria (fair trade + duurzame landbouw) Jaarlijkse wedstrijd: voor verkochte scholen, op provinciaal niveau Praktisch: school schrijft zich in op website FTG, trekkersgroep FTG wordt betrokken

12 Contact www.fairtradegemeenten.be info@fairtradegemeenten.be 02/500.10.69

13 FairTradecampagne Ieper  Ieper: 34.918 inwoners 13.061 ha  Voorgeschiedenis: - sporadisch fruitsap en wijn wereldwinkel - aandringen milieuraad en RVO  Start: principiële beslissing GR 31/10/2005 Fairtrade gemeente sinds 06/10/2007

14 FairTradecampagne Ieper: criteria  1. LOKAAL BESTUUR Koffie Max Havelaar (en suiker) Fruitsap Wijn Promotie (intern/extern) Evenementen met FT-bar

15 FairTradecampagne Ieper: criteria  1. WINKELS EN HORECA Doel: min. 7 winkels en 4 horecazaken 11 winkels 4 horecazaken Demonstratie voor horeca Verklaring op eer Opvolging door trekkersgroep

16 FairTradecampagne Ieper: criteria  3. BEDRIJVEN EN ORGANISATIES Scholen Ecologische tuin basisschool Vlamertinge FT producten protestantse kerk Rusthuis Zonnelied Ieper: verkoopstand WW Div. verenigingen/instellingen IVVO/Westlandia: koffie

17 FairTradecampagne Ieper: criteria  4. MEDIA AANDACHT Lokale pers Eigen infokanalen (website, afvalkalender, infoblad…)

18 FairTradecampagne Ieper: criteria  5. TREKKERSGROEP 21 mensen, met 7 actieve medewerkers Ong. maandelijkse bijeenkomst Aanwezig op drietal manifestaties/jaar (wereldfeest, kattenstoet, gevleugelde stad, kadobeurs…: FT-bar/tearoom)

19 FairTradecampagne Ieper: criteria  6. DUURZAME PRODUCTIE EN CONSUMPTIE Aanwerven duurzaamheidsambtenaar Tentoonstelling ecologische voetafdruk met stand WW (oktober 2006) Ecotuinteams (winter 2007-voorjaar 2007) Campagne Afvalarm winkelen 2006 en 2007 Ecobeurs (2007 en voorzien 2008) i.s.m. milieuraad/VELT Milieutoelagen (o.a. ecoluiers, FSC-hout, zonneE) Klimaatwijken (2005-2006 en 2006-2007) Noord-zuid werking (stedenband, sensibilisatie)

20 FairTradecampagne Ieper In voorbereiding: duurzame wijk voedselteams - princiepsbeslissing CBS - 13 juni, 19.30u (lakenhalle): proeverij duurzame voeding


Download ppt "Milieutrefdag 12 juni 2008 Fair Trade Gemeente. Inleiding workshop Thema 10: duurzame ontwikkeling -Aanbod vanuit het middenveld -Art 1: Workshop Duurzaamheidsspiegel."

Verwante presentaties


Ads door Google