Download de presentatie
GepubliceerdWouter Smit Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Prikkels in de groep 4 juni 2013 Yvonne Bijl
2
Aanleiding
3
Anders dan de rest
4
Iets dat je waarneemt en waarop je reageert
Prikkel Iets dat je waarneemt en waarop je reageert
5
Waarnemen Zien Voelen Horen Ruiken Proeven
6
... Evenwichtszin Houdingsgevoel - proprioceptieve systeem
vestibulaire systeem receptoren in je hoofd, dichtbij oren Houdingsgevoel - proprioceptieve systeem alertheid, focussen gevoel van welbevinden
7
Samenwerking tussen waarnemen en de activiteit die daarop volgt
SI Samenwerking tussen waarnemen en de activiteit die daarop volgt
8
24/7
9
Receptoren Opvangen Herkennen Doorsturen
10
Verschillen Oppervlakkige receptoren Diepere receptoren
12
Prikkels verwerken Gewenning of niet Over-en ondergevoeligheid Discriminerende functie Waarschuwende functie Wie stuurt de prikkel (re-en ex-efferent)
13
Manieren v reageren Gebrekkige registratie v prikkels Gevoeligheid v prikkels Opzoeken v prikkels Vermijden v prikkels
14
2-tallen
15
Gebrekkige registratie
Kind lijkt ongeinteresseerd ‘oververmoeid’ Reageren rustig en passief op aangeboden prikkels Stimuleren door kleur, geluid, materiaal; doel is alert maken
16
Gevoeligheid voor prikkels
Missen vermogen te wennen aan prikkels (vb. Labels) Prikkels wegnemen is niet voldoende Rustige schoolomgeving stimuleert, visueel prikkelarme tafel, met sensorische ervaringen die ondersteunen bij de uitvoering v taak (friemels, wiebelkussens)
17
Prikkelzoekers Actief Onrustig Prikkelbaar Gericht op omgeving Kind heeft veel prikkels nodig dus laat ‘t veel zelf doen!
18
Vermijden van prikkels
Voorkeur voor starre rituelen Verzetten tegen verandering Controle houden Dit kan dus zijn ogv: Tactiel, visueel of auditief!
19
Alertheid Afnam van alertheid Toename van alertheid Bekende prikkels
Onbekende prikkels Verwachte prikkels Onverwachte prikkels Veilige prikkels Onveilige prikkels Monotome prikkels Gevarieerde prikkels Langdurige prikkels Afname van alertheid Gebruik maken v meerdere zintuigen Gebruik maken v 1 zintuig Invloed op de prikkel Geen invloed op de prikkel
20
Wat kun je doen? Onderzoek voorkeurszintuigsysteem (bekijk bijv. ‘t spel) Prikkels aanbieden tot waar ‘t kind ‘t aankan en langzaam prikkels toevoegen Plezier staat voorop bij aanbieden nieuwe prikkel Prikkel waarbij een zintuig geprikkeld wordt is moeilijker dan wanneer > geprikkeld worden
21
Brammetje
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.