Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBernard Sanders Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1
2
Agenda Doelstellingen Vragen Theorie tot en met § 5.3
Voor volgende keer MK02 HEO-CE1
3
Vandaag Marktonderzoek Doelstellingen: Weten wat marktonderzoek is
Weten welke verschillende vormen er zijn Aan kunnen geven welke vormen wanneer gebruikt moeten worden MK02 HEO-CE1
4
Vragen? MK02 HEO-CE1
5
Wat is marktonderzoek Informatie Systematisch Objectief
Verzamelen, vastleggen, analyseren Voor het nemen van marketing beslissingen MK02 HEO-CE1
6
Wat is marktonderzoek Waarom belangrijk:
Misschien wordt je marktonderzoeker Goed een onderzoek kunnen vormgeven en interpreteren Veel verslagen, eindscriptie MK02 HEO-CE1
7
Wat is marktonderzoek Objectief: Wetenschappelijke methode
Doelstelling, probleemstelling, afbakening Hypothese MK02 HEO-CE1
8
Figuur 5.1 Het marktonderzoeksproces blz.167
Probleemstelling en informatiebehoefte Bepalen van de onderzoeksopzet Verzamelen van secundaire gegevens Verkennend onderzoek Uitwerken van de onderzoeksmethode Verzamelen van primaire gegevens Feedback Enquête Motivatieonderzoek Observatie Experiment Analyse en interpretatie Verslaggeving van de onderzoeksresultaten MIS MK02 HEO-CE1 Figuur 5.1 Het marktonderzoeksproces blz.167 1
9
Wat is marktonderzoek Definiëren probleemstelling
Hypothese vormend Hypothese toetsend Bepalen onderzoeksopzet Vormend of toetsend Beschrijvend of verklarend Welke doelgroep MK02 HEO-CE1
10
Verschillende vormen Verzamelen secundaire gegevens
Desk research Interne/externe bronnen Verkennend onderzoek Hypothese vormend/exploratief Kwalitatief onderzoek Proefenquête Expertonderzoek/Delphi-onderzoek MK02 HEO-CE1
11
Verschillende vormen Uitwerken onderzoeksopzet:
Enquête (schriftelijk, mondeling, telefonisch) Motivatieonderzoek (projectietechniek, focusgroups) Observatie (wat doet ´ie i.p.v. wat zegt ´ie) Expiriment (onafhankelijke en afhankelijke variabelen) Laboratorium- en veldexpiriment MK02 HEO-CE1
12
Verschillende vormen Continu-onderzoek: Ad hoc/continu
Multi-cliënt/multi-sponsored (beschikbaarheid van de gegevens) Omnibusonderzoek (regelmatig multi-sponsored) Panelonderzoek(consumenten, detaillisten) MK02 HEO-CE1
13
Samenvatting Informatie Systematisch Objectief
Verzamelen, vastleggen, analyseren Voor het nemen van marketing beslissingen MK02 HEO-CE1
14
Figuur 5.1 Het marktonderzoeksproces blz.167
Probleemstelling en informatiebehoefte Bepalen van de onderzoeksopzet Verzamelen van secundaire gegevens Verkennend onderzoek Uitwerken van de onderzoeksmethode Verzamelen van primaire gegevens Feedback Enquête Motivatieonderzoek Observatie Experiment Analyse en interpretatie Verslaggeving van de onderzoeksresultaten MIS MK02 HEO-CE1 Figuur 5.1 Het marktonderzoeksproces blz.167 1
15
Samenvatting Continu-onderzoek: Multi-cliënt/multi-sponsored
Omnibusonderzoek Panelonderzoek MK02 HEO-CE1
16
Vragen? MK02 HEO-CE1
17
Voor volgende keer Individuele opdracht:
Bedenk alvast een onderwerp voor je individuele opdracht. MK02 HEO-CE1
18
Einde MK02 HEO-CE1
19
Einde MK02 HEO-CE1
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.