Download de presentatie
GepubliceerdNathan Verbeke Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8
2
Agenda Segmentatie, doelmarktbepaling & positionering Feedback TQM
Pauze Product Vragen over de opdacht
3
Waarom marktsegmentatie?
Hetrogene markten Toegenomen concurrentie Overeenstemming met het marketingconcept
4
Waarom marktsegmentatie?
Neveneffecten aansluiten op voorkeuren inde markt trends beter te volgen op doelgroep afgestemde distributiestrategie prijsniveau laten aansluiten op doelgroep afgestemde reklame beter lucratieve momenten voor reklame kiezen beter bereiken doelgroep met reklame
5
Markt bepalen Potentiële afnemers Behoefte aan product
Maakt geen deel uit van de markt Interesse in aankoop Voldoende koopkracht Bereid de prijs te betalen Marktomschrijving
6
positioneringsstrategie
1 Marktsegmentatie 2 Doelgroepbepaling 3 Positionering om een doelgroep te kiezen en een positioneringsstrategie te ontwikkelen en onderverdeeld in marktsegmenten De markt wordt opgesplitst I C1 C C3 C6 C C2 C7 C C8 C1 C C3 C6 C C2 C7 C C8 C1 C2 C3 C4 III III pro- duct prijs I II C7 C8 C9 C5 C6 pro- motie distri- butie II Heterogene consumenten Individuele consumenten Homogene marktsegmenten Doel- groep Marketing- en positioneringsstrategie Marktsegmentatie en doelgroepkeuze 1
7
Marktsegmentatie Grenzen aan segmentatie: Kosten Voorwaarden
8
Marktsegmentatie Grenzen aan segmentatie: Kosten ontwerpkosten
productiekosten (economies of scale) promotiekosten voorraadkosten marktonderzoekskosten
9
Marktsegmentatie Grenzen aan segmentatie: Kosten Voorwaarden
meetbaarheid van segmenten omvang segment bereikbaarheid van segmenten haalbaarheid
10
Demografische criteria Geografische criteria
Inkomen Huizen Sociale klasse Theaters Leeftijd Snoep Gezinscyclus Meubilair Ras Cosmetica Klimaat Schaatsen Cultuur/tradities Voedsel Urbanisatiegraad Klompen Gemeentegrootte Bioscopen Bevolkingsdichtheid Fietsen Consumentenmarkt Psychografische criteria Gedragscriteria Persoonlijkheid Sigaretten Levensstijl Kleding Benefits Tandpasta Verbruik Bier Merktrouw Benzine Koopbereidheid Computers Segmentatiecriteria voor de consumentenmarkt 1
11
Doelmarktbepaling
12
Positionering Marketingbeleid voor gekozen doelmarkten
Relatieve positie t.o.v. concurrentie Propositie die herkenbaar en onderscheidend is in de ogen van de doelmarkt Over/onder positionering drie tot vijf attributen
13
Samenvatting Markt bepalen Markt segmenteren Doelgroep(en) bepalen
ongedifferentieerd gedifferentieerd geconcentreerd Positionering daarna marketingmix invullen
14
Opdracht Groepen van 4/5 personen Neem 1 organisatie
Bepaal de verschillende segmenten Bepaal de beste segmentatiestrategie Formuleer positionering(en) Presentatie voorbereiden
15
Pauze
16
Pauze MK01 HEO-CE1
17
Marketingmix prijs promotie Doelgroep product plaats
18
Product Kan product, dienst of idee enz. zijn.
Verschillende productniveaus Core benefit Generiek product Vereiste product Augmented (verrijkte) product Potentiële product
19
Opdracht Bepaal voor jouw organisatie/afdeling: Core benefit
Generiek product Vereiste product Augmented (verrijkte) product Potentiële product
20
Indeling consumentenarkt
Copeland: Convenience goods Impuls Shopping goods Specialty goods Unsought
21
Indeling b-2-b Duurzame productiemiddelen Grondstoffen Diensten e.d.
22
Indeling naar Elasticiteit
Inkomenselasticiteit: Luxe goederen Noodzakelijke Inferieure Kruiselingse prijselasticiteit Complementaire Substituten
23
Diensten Ontastbaarheid Onscheidbaar Veranderlijkheid Vergankelijkheid
24
Productbeslissingen Kwaliteitsniveau Merk Verpakking
Service en Garantie
25
Productlevenscyclus (PLC)
Introductie Groei Verzadiging Neergang Afzet/Omzet Winst
26
Productlevenscyclus (PLC)
Opgebouwd uit: Initiële vraag Vervangingsvraag Additionele vraag
27
Productinnovatie Hoe nieuw is nieuw New-to-the-world
Nieuw merk of productgroep Uitbreiding van bestaande productgroep Veranderen/verbeteren van bestaand product.
28
Opdracht Groepen van 3 personen Kies 1 product/dienst
Bepaal op welk punt dit zich bevindt in de PLC. Fase Omzet en winst Initiele, vervangings-, additionele vraag
29
Einde
30
Einde
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.