Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Slim de eigen koers bepalen!
Esther Mollema Center for Organizational Performance 12 november 2009
2
Programma Inleiding Achtergrond HPO onderzoek HPO-gedachtegoed
Verbeterthema’s
3
© Copyright Center for Organizational Performance
Het dilemma … Kansen grijpen Voorzichtig zijn © Copyright Center for Organizational Performance
4
Interne organisatie sterkte
Wat bepaalt uw mogelijke marsroute? Financiële sterkte Financiële sterkte Interne organisatie sterkte
5
Deze marsroute stimuleerde het onderzoek naar excellente organisaties
Een High Performance Organization (HPO) is een organisatie die betere resultaten behaalt dan vergelijkbare organisaties, over een periode van tenminste 5 tot 10 jaar ‘Peer’ groep HPO ...en een HPO focussen voor een lange periode op datgene wat er echt toe doet 5 5
6
Wat is het meest schaarse goed binnen organisaties?
7
Maar waarop moet je dan op focussen om HPO te worden?
Arbeidsvoorwaarden verbeteren? Processen met ICT beter inrichten? Betere doorgroeimogelijkheden creëren? Vertrouwen in de leiding verbeteren? Andere organisatiestructuur kiezen? Competentiemanagement invoeren? Sneller acteren? Betere informatie? Minder vriendjespolitiek? Werkdruk verlagen? Meer communicatie naar medewerkers? Slechte mensen nu echt eens ontslaan? Duidelijker strategie neerzetten? Klantgerichter werken? Meer waardering geven? Beter beloftes nakomen? Beter luisteren? ….
8
Missie van het Center for Organizational Performance: Wat doet er echt toe?
5 jaar wetenschappelijk onderzoek Analyse van 290+ internationale onderzoeken 4500 internationale enquêtes in alle branches Samenwerking met MsM, VU en Cranfield University 8
9
Reorganisaties helpen vaak om beter te gaan presteren
In een HPO worden minder fouten gemaakt POP/competentiemanagement helpen om beter te presteren Prestatiebeloningen helpen om te groeien naar een HPO 5. Complementaire teams presteren beter dan homogene teams 6. ICT is essentieel 7. Echte HPO besteden veel aandacht aan missie, visie en strategie. 8. Een HPO manager moet vaak op de “zeepkist” communiceren 9
10
De 5 PIJLERS voor succes!
11
Kwaliteit van Management
sterke vertrouwensrelatie; integer; sterke voorbeeldrol; besluitvaardig en actiegericht; coacht, faciliteert en inspireert; stimuleert verandering en verbetering; staat experimenten en fouten maken toe; besluitvaardig mbt ‘niet-presteerders’.
12
Een HPO manager: heeft een sterke vertrouwensrelatie met medewerkers;
is integer en heeft een sterke voorbeeldrol; is besluitvaardig en actiegericht; is uitdagend voor zichzelf en medewerkers; coacht, faciliteert en inspireert medewerkers tot het behalen van uitzonderlijke resultaten; stimuleert verandering en verbetering, en staat experimenten en fouten maken toe; houdt medewerkers altijd verantwoordelijk voor hun resultaten en is besluitvaardig mbt ‘niet-presteerders’; kortom: ontwikkelt een effectieve, gefocuste en sterke leiderschapstijl. Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.
13
© Center for Organizational Performance
Rolmodel? © Center for Organizational Performance
14
Kwaliteit van Medewerkers
flexibel en volhardend; divers en complementair; goed in staat tot samenwerking; willen verantwoordelijkheid; zoeken inspiratie om buitengewone resultaten te behalen. Kwaliteit van Medewerkers
15
HPO medewerkers … willen altijd verantwoordelijk worden gehouden voor hun resultaten; willen geïnspireerd worden om zodoende buitengewone resultaten te behalen; zijn flexibel en volhardend; zijn divers en complementair; zijn goed in staat tot samenwerking met leveranciers en cliënten. Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.
16
Open en actiegericht
17
Een HPO bevordert openheid + actiegerichtheid:
management voert regelmatig een dialoog met medewerkers en betrekt hen bij belangrijke processen; medewerkers besteden veel tijd aan dialoog, kennisuitwisseling en leren, om zodoende beter te kunnen presteren; management verwelkomt verandering en staat fouten maken toe. Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.
18
18
19
Continue verbeteren en vernieuwen ...
een echt onderscheidende strategie; verbeteren, versimpelen en afstemmen van alle processen; rapportages aan iedereen in de organisatie; haar kerncompetenties, producten, processen en services te innoveren.
20
Een HPO werkt continue aan verbetering en vernieuwing:
een echt onderscheidende strategie; processen continu verbeteren, versimpelen en afstemmen; rapporteren van financiële en niet-financiële informatie aan iedereen; innovatie van kerncompetenties, producten, processen en services Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.
21
Lange termijn focus management en medewerkers werken al een lange tijd bij de organisatie; focus op interne promoties; groeit door focus op alle stakeholders en het aangaan van partnerships; bedient haar cliënten altijd zo goed mogelijk. 21
22
Een HPO heeft een langetermijn- oriëntatie:
management en medewerkers werken al een lange tijd bij de organisatie; nieuw management wordt van binnenuit gepromoveerd; de organisatie onderhoudt langetermijn relaties met alle stakeholders en groeit door het aangaan van partnerships; de organisatie bedient haar cliënten altijd zo goed mogelijk. Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan.
23
Focus - Meer tijd besteden aan die zaken die er echt toe doen
Geen tijd meer besteden aan al zaken die de organisatie niet echt verder helpen Focus Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan. HPO Diagnose geeft organisaties specifieke aanwijzingen waar meer nadruk op moet komen en waar minder aandacht naar toe kan 23
24
Hoe doen we het in Nederland?
10 8 6,9 Zakelijke dienstverlening 6,5 Energie 6,5 Care 6,4 Produktie 6,4 ICT 6,4 Financiële dienstverlening 6,2 Bouw 6,0 Cure 5,9 Publieke sector 6 5,7 Onderwijs 4 2
25
HPO-status Care september 2008
Hoe HPO zijn we in de kinderopvang? HPO-status Care september 2008 10 8,5 8 6,6 6,8 7,2 6,4 6,7 Zorg HPO 6 4 Interactie met de deelnemers!! Vraag wat de verwachtingen zijn en verzamel deze op een flip-over. De bedoeling hiervan is op een later tijdstip hiernaar te verwijzen en te checken of de workshop aan de verwachtingen van de deelnemers heeft voldaan. 2 Management Openheid & Langetermijn Continue Medewerkers Kwaliteit Actiegerichtheid Gerichtheid Verbetering Kwaliteit
26
“ Op welke knoppen moet ik drukken om beter te gaan presteren?”
“ Op welke knop moet ik drukken om nog beter te gaan presteren?” “ Op welke knoppen moet ik drukken om beter te gaan presteren?”
27
Verbeterthema’s op basis van onderzoek bij 50 zorgorganisaties
Werk aan een eenduidiger profiel van het management. De excellente zorgmanager combineert goed managerschap met inspirerend leiderschap. Ze laten zich leiden door principes van klantgerichtheid, kwaliteitsdenken en voortdurende verbetering. Versterk de ‘fermheid’ van het management. Het management moet daadkrachtiger en meer actie gericht worden. Maak de strategie van uw zorginstelling meer onderscheidend. De strategie moet duidelijk maken waarom cliënten bij uw zorginstelling dienstverlening willen afnemen en waarom personeel bij u wil werken. Excelleer in en vernieuw voortdurend de kerncompetentie van uw instelling. Verbeter het prestatiemanagement binnen uw zorginstelling. Verbeter het procesmanagement binnen uw zorginstelling. Richt de organisatie optimaal in om de relatietoewijding écht te kunnen verhogen. Verhoog de kwaliteit van medewerkers door ze meer te trainen op hun flexibiliteit en veerkracht. Versterk de relaties met alle stakeholders van de zorginstellingen.
28
Toegevoegde waarde HPO-diagnose
Inzicht in en reflectie op de kwaliteiten en het verbeterpotentieel van uw organisatie en focus op datgene wat uw organisatie nog beter laat presteren. Inspiratie en ondersteuning bij verbeterthema’s die voor u en uw Kinderopvang organisatie nodig zijn om de stap te maken van inzichten naar actie en prestatieverbetering. Leren van “best ideas” uit andere organisaties (binnen en buiten de sector) om binnen uw organisatie het verbeterpotentieel slimmer te kunnen benutten.
29
… maar U moet er eerst wel wat voor doen!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.