Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMaarten Janssen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Uitbouwen van samenwerking: processen en acties
Pieterjan van Delden Platformbijeenkomst Entree Woerden, 3 oktober 2012
2
Observaties uit onderzoek
Samenwerkingsverbanden vaak stroef en ineffectief, maar waar het lukt ontstaan bijzondere resultaten Ontwikkelingsperiode van 5 – 15 jaar gebruikelijk Professionals vaak behoedzaam en afwachtend Essentieel: pioniersteam (trekkers) met resultaatopdracht Belangenspel leidt tot terughoudend gedrag, remt inzet van partners >> dus belangen ‘regelen’ Beperkte druk van buiten (overheid, subsidie).
3
Structureren (m.n. managers)
Doelen bepalen (m.n. overheid en bestuurders) Verbreden en verdiepen (m.n. overheid en bestuurders) Lering trekken (m.n. overheid) Praktisch samenwerken (m.n. professionals) Stagnatie: schijn-samenwerking eiland-samenwerking Complexe problematiek
4
Drijvende krachten als energiebronnen
Intentie: ‘bedenk wat moet’ Beleidsnota’s, convenanten, onderhandelingen, akkoorden, opdrachten, subsidies/budgetten – ‘conditio sine qua non’ Actie: ‘doe wat moet’ Werkplannen, gezamenlijke teams, concrete werkprocessen, informele communicatie – resultaatbepalend Verbinding: ‘steun elkaar’ Alle partners betrokken, ketenregie/management, vervlechting van werkprocessen/organisaties – duurzame voortgang
5
Drijvende krachten en stagnaties
Stagnatie: schijnsamenwerking Stagnatie: eilandsamenwerking
6
Drijvende krachten en belangen
Stagnatie: schijnsamenwerking Uiteenlopende belangen Stagnatie: eilandsamenwerking
7
Stagnaties doorbreken!
Schijnsamenwerking: maak overgang van doelen naar praktijk Aanbod: tastbaar ‘co-project’, meerwaarde tussen aanbieders Professioneel team: kies werkbare doelen voor 1 á 2 jaar Management: spreek realistische, haalbare ‘kleine’ doelen af Eilandsamenwerking: maak overgang van actie naar verbinding Aanbod: duurzaam ‘co-product’ (b.v.tussenvoorziening) Professioneel team: maak een werkproces (‘bedrijfje’) Management: verbind backoffices, methoden, logistiek, ICT
8
Wat vraagt samenwerking van de professionals?
Cliënten delen: ondersteuning en hulp verlenen in onderlinge afhankelijkheid. Vanuit één aanpak werken Samen pionieren: elkaar leren kennen, zelfde taal spreken, daaraan plezier ontlenen Teams maken: informeel netwerk tussen hulpverleners (is belangrijker dan vergaderen) Structureren: informatie-uitwisseling, methodisch werken,inbreng en aanwezigheid afspreken Agenderen: Knelpunten aan de orde stellen bij managers en bestuurders (‘Stuurgroep creatief lastig vallen’).
9
Wat vraagt samenwerking van managers en bestuurders?
Duidelijke en werkbare doelen stellen en die ook vasthouden Leveren wat je hebt afgesproken: inzet, kwaliteit (van mensen), tijd, souplesse. Zorgen dat afspraken ‘landen’ in eigen organisatie Organisaties ook vanuit de ‘achterkant’ laten meewerken: protocollen, informatie/ICT, bredere groep betrekken Knelpunten (willen) zien en die doorhakken, niet de professionals in de uitvoering ‘het laten uitzoeken’.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.