De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior."— Transcript van de presentatie:

1

2 Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior adviseur

3 De taak Om Associate Degrees te realiseren moeten MBO en HBO samenwerken dat betekent: Samenwerking tussen schoolsoorten … eitje

4 Lering trekkenDoelen bepalen structureren Verbreden en verdiepen Praktisch samenwerken Complexe probleem- situatie Bestuurders - sturen Professionals - uitvoeren managers Alle 3 de actoren intentioneel verbindend activistisch ANALYSE MODEL Van Delden EFFECTIEF SAMENWERKEN VMBO – MBO MBO - HBO

5 Waar het allemaal mis kan gaan – we’ve seen it al in VM2 … Verschillende actoren Bestuurders Managers Uitvoerders / professionals Doorlopen van fasen Motieven in kaart brengen Doelstellingen formuleren Belangen bespreken Contact leggen Team vormen / elkaar leren kennen Randvoorwaarden verzorgen, etc. Gedragsimpulsen Mooie intenties Enthousiaste doeners Fantastische structuren ‘wist ik niet’ ‘Niet aan gedacht’ ‘iedereen is met eigen ding bezig’

6 terug naar de idee VM2 is dat de basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo, die begint in het derde leerjaar, wordt samengevoegd met een niveau 2 opleiding. De VM2-regeling uit 2008 is er duidelijk over: “Er ontstaat daardoor één nieuwe leergang. In deze leergang hoeven leerlingen de fysieke stap van hun vmbo-school naar een mbo- instelling niet te maken. Ze krijgen op één locatie les, met één pedagogisch-didactische aanpak, met een zelfde team van vmbo- en mbo-docenten. Dat vergroot de kans dat leerlingen een diploma mbo- niveau 2 en daarmee een startkwalificatie halen.” motto: één concept, één team, één dak.

7 Waarom VM2 - drie modellen

8 VM2 experimenten in het kort 2008- 2009 2009- 2010 2010- 2011 2011- 2012 2012- 2013 Eerste tranche Gestart 2008 1.044 (100%) 626 (60%) 271 (26%) Laatste jaar Tweede tranche Gestart 2009 1.995 (100%) 1.311 (66%) 3e jaa r Laatste jaar Borgings cohort Gestart 2010 2.133 (100%) 2e jaa r 3e jaa r

9 Experimentele speelruimte Geen examen vmbo Gebruik ‘zomerlek’ Verkorting mogelijk Vrijheid inzet docenten Programmeervrijheid Moment van beroepsgerichtheid zelf bepalen Verhouding AVO - beroepsgericht

10 De werkelijkheid 1 Weinig echte experimenten Veel toch examens vmbo Vooral vmbo docenten + contact / advies mbo docenten 3e en 4e jaar gewoon vmbo + 2 jaar mbo

11 De werkelijkheid 2 Experimenten stoppen in vroeg stadium Belangen niet expliciet besproken Inhoudelijk weinig vernieuwend 3e en 4e jaar gewoon vmbo + 2 jaar mbo Geen verbreding en verdieping Struikelen over organiseren en structureren van draagvlak

12 De werkelijkheid 3 Waar het wel lukt Mooie doorgaande leerlijn Uitval duidelijk lager Waarom het wel lukt Belangen goed besproken Breed gestructureerd draagvlak (hoog – laag, vmbo en mbo)

13 Wat is er te leren van VM2 voor Associate Degree 1.Onderschat niet de complexiteit van samenwerken van schoolsoorten 2.Het is niet onmogelijk, maar denk aan: Intereactie tussen verschillende actoren Fasen die doorlopen moeten worden Erken de (golv)bewegingen van invloed tussen de verschillende actoren Houd het klein en beheersbaar Bespreek open de belangen Ben gevoelig en erken de (gedrags) impulsen

14 Doorpraten…? www.actisadvies.nl Ed Weijers ejpweijers@actisadvies.nl 06 10611435


Download ppt "Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior."

Verwante presentaties


Ads door Google